Koelen die Olie?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Boele schreef:inderdaad, ik vind het onzin.. net zoals ontluchtingen, als je na het rijden een keer je dop eraf haalt, en je hoort em sissen ishet misschien wel nodig maar op 50cc echt niet, evenals een oliekoeler, of je moet er mee richting dakar willen rijden ofzo

Ontluchting... dat hebben blokjes toch standaard al? Die van mij wel iig. Klein nippeltje op de middencarter en een slangetje omhoog m'n frame in. Heb er overigens nog nooit olie uit zien komen (of het resultaat gezien van olie die eruit kwam)
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

h5speedje schreef:
Jurrien schreef:Ok, serieus: Bij blokken die veel vermogen uit een kleine cilinderinhoud halen. Dus opgefokte blokjes. En dan moeten ze ook nog eens heet worden. En een oliekoeler is niet altijd goed, bij de koude start duurt het namelijk langer voordat de nokkenas z'n olie van de oliepomp krijgt. En na de oliepomp splitst zich het oliekanaal, eentje gaat naar de cilinderkop toe en eentje gaat naar de krukas toe. Wat zo'n koeler in het systeem met de verhoudingen van olie die waarheen gaat doet, weet ik ook niet.

Ik vind: oliekoelers zien er leuk uit maar het is allemaal maar eng om op je blok te sleutelen. Boe voor oliekoelers!
Na eigenlijk is dit heel makkelijk; de druktafel die de koppeling indrukt is een sproeier en dat busje in het carter wat de olie naar de kop doorlaat is een sproeier...
Naar de krukas moet je niet teveel olie pompen; dit geeft extra wrijving en veroorzaakt alleen maar extra warmte...naar de kop maakt het eigenlijk niet zoveel uit...teveel olie loopt door de nokkenas naar de andere kant en doet verder niks meer...
Ok, maar als je er dus een oliekoeler aanhangt, wat doet dat met de oliestroom richting de krukas?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

Jurrien schreef:
h5speedje schreef:
Jurrien schreef:Ok, serieus: Bij blokken die veel vermogen uit een kleine cilinderinhoud halen. Dus opgefokte blokjes. En dan moeten ze ook nog eens heet worden. En een oliekoeler is niet altijd goed, bij de koude start duurt het namelijk langer voordat de nokkenas z'n olie van de oliepomp krijgt. En na de oliepomp splitst zich het oliekanaal, eentje gaat naar de cilinderkop toe en eentje gaat naar de krukas toe. Wat zo'n koeler in het systeem met de verhoudingen van olie die waarheen gaat doet, weet ik ook niet.

Ik vind: oliekoelers zien er leuk uit maar het is allemaal maar eng om op je blok te sleutelen. Boe voor oliekoelers!
Na eigenlijk is dit heel makkelijk; de druktafel die de koppeling indrukt is een sproeier en dat busje in het carter wat de olie naar de kop doorlaat is een sproeier...
Naar de krukas moet je niet teveel olie pompen; dit geeft extra wrijving en veroorzaakt alleen maar extra warmte...naar de kop maakt het eigenlijk niet zoveel uit...teveel olie loopt door de nokkenas naar de andere kant en doet verder niks meer...
Ok, maar als je er dus een oliekoeler aanhangt, wat doet dat met de oliestroom richting de krukas?
als het een gewone open koeler is die geen druk nodig heeft zal er volgens de wet van de comunicerende vaten of hoe heet dat?? zal er niks veranderen, alleen is de weg van de oliepomp naar de nokkenas wat langer waardoor het wat langer zal duren eer de olie in de kop komt...mijn blokken blijven koel dus heb zo'n ding niet nodig hoewel ik het erg mooi vind staan op die omgebouwde dingen

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ok, maar zo'n koeler geeft toch altijd meer weerstand? Zeker als ie helemaal bij het balhoofd is gemonteerd, dan moet de olie ook nog een eindje omhoog getransporteerd worden.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

Jurrien schreef:Ok, maar zo'n koeler geeft toch altijd meer weerstand? Zeker als ie helemaal bij het balhoofd is gemonteerd, dan moet de olie ook nog een eindje omhoog getransporteerd worden.
je hebt helemaal gelijk dat ze altijd wat druk opleveren; elke afstand die je aflegt geeft weerstand..alleen; voor de sproeiers heb je druk vanaf de pomp; na de sproeiers is de druk verdeeld en aangezien de kop geen tegendruk geeft zal er denk ik weinig van te merken zijn aan de druk op het bigend als je een oliekoeler monteerd..
Trouwens ik bedenk me dat de krukas ook nog olie kwijt raakt via de bronzen bus in de koppeling zelf..en dan de lekverlizen in de koppeling zelf...

weet je wat???
Meten is weten...

Plaats reactie