Tandwielverhouding 110

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Tandwielverhouding 110

Bericht door Willem-Jan- »

Ik heb nog altijd het idee dat me tandwiel verhouding niet alles is... Ik rijd momenteel met 15/38 op 17inch met 110cc... Hij trekt wel leuk op tot de 55 maar daarna valt het tegen... en boven de 65/70 gaat echt niet fijn.

Waar rijden andere mensen mee met 110cc op 17inch? Of ben ik alweer aan de snelheid gewent en word het tijd voor een 140cc blokje? :P

B.v.d

Willem-Jan.

arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Bericht door arnold-d »

begin met achter een veeeel kleiner tandwiel te plaatsen!
richting de 32-30.
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

ZBRRRR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:42

Bericht door ZBRRRR »

Het wordt tijd voor een Japans blokje, dan ga je ook met stukken minder dan 110cc stukken harder...

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Bericht door Willem-Jan- »

arnold-d schreef:begin met achter een veeeel kleiner tandwiel te plaatsen!
richting de 32-30.
30? is dat niet ziekelijk weinig

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Bericht door nielspbr »

Voor een 17" achterwiel wel ja.

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Bericht door Willem-Jan- »

Met een 30 achtertandwiel trekt die toch ook als stront of niet?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Bericht door nielspbr »

*Houdt zich in :D*

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

De tering. Als je denkt dat je brommer niet genoeg op toeren komt kun je een lichtere verhouding kiezen. En als ie overtoeren maakt kun je een zwaardere verhouding kiezen. Simpel als dat.

Overigens maakt het mijns inziens geen reet uit of je deze onderneming nou aanpakt met je voor- of achtertandwiel.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

jos123
4T-MSB addict
Berichten: 788
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:07
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door jos123 »

maar wel beide tandwielen zo groot mogelijk houden, minder slijtage!
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?


Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Zou dat? Interessante stelling. Met grotere tandwielen draait je ketting sneller rond. Maar de kracht in de ketting is dan weer minder. Hmm.. :D
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

jos123
4T-MSB addict
Berichten: 788
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:07
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door jos123 »

je vergeet: de kracht per tand
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?


Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Tandwielverhouding 110

Bericht door irmin »

Willem-Jan- schreef:Ik heb nog altijd het idee dat me tandwiel verhouding niet alles is... Ik rijd momenteel met 15/38 op 17inch met 110cc... Hij trekt wel leuk op tot de 55 maar daarna valt het tegen... en boven de 65/70 gaat echt niet fijn.

Waar rijden andere mensen mee met 110cc op 17inch? Of ben ik alweer aan de snelheid gewent en word het tijd voor een 140cc blokje? :P

B.v.d

Willem-Jan.
:shock:

De snelheden die je noemt reed ik met m'n 70cc met 12 mm valstroom op m'n c50. En die trok tot de 55 km/u ook helemaal prima.
Dus ik denk dat je blok soweiso kut loopt. Met 110 cc moet je toch probleemloos 80-90 rijden en ook lekker optrekken.

Probeer eerst het ding eens goed af te stellen (carburateur).
cracque frontal

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Bericht door nielspbr »

Het aantal graden afbuiging/verdraaiing wordt ook minder. Maar idd de omloopsnelheid wordt groter dus het vet gaat er eerder afvliegen, hmmm.

jos123
4T-MSB addict
Berichten: 788
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:07
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door jos123 »

die omloopsnelheid rot volgens mij echt het minste, dan kan je ook gaan kijken naar de buiging van de schakels, die met grote tandwielen aanzienlijk minder is :P

edit: Niels zijn eerste zinnetje idd.
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?


Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Bericht door Willem-Jan- »

hm pleur der zo eerst wel eens een 17 voortandwieltje op

@Irmin, hij loopt 55km/h met 1/6 gas ofzo... maar als je harder wil dan 65km/h maakt ie donders veel toeren maar echt veel snelheid produceerd ie niet :lol: koppeling slipt niet, dus denk verhouding. Nu blaasch ik em in no time naar de 55.

Plaats reactie