carb vraagke

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Steve55
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:13

carb vraagke

Bericht door Steve55 »

Hey,

Heb per ongeluk (niet minder blij mee maargoed) een 29 mm carb gekocht op ebay, Nu luidt mijn vraag...

Vanaf hoeveel cc wordt ie onbruikbaar?
En helpt t bij lagere cc als je snelle nok en vvv hebt?? dat hij dan de reactie beter kan verwerken van het vol gas openklappen?

rij nu 90cc vvv snelle nok... neem aan dat de carb daar te groot voor is.. of niet?

grtz
De stoerst koeler is een LOCKHART koeler... T is de kanariepiet met zn kont die em verstopt

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

Je kan hem wel gebruiken op 90cc. Maar je kan hem op lage toeren niet helemaal open trekken.
Dat wordt optrekken met een kwart of een derde gas en naarmate het toerental stijgt kan je hem verder open trekken.


Het probleem zit hem in de snelheid die de luchtstroom dooe de venturi heeft.
Als je het gas helemaal open trekt, en dus een groot gat maakt, dan stroomt de lucht heel langzaam door de venturi en zuigt íe geen benzine aan. Het motorblok valt dan uit.
Als je maar een klein beetje gas geeft is de doorgang in de venturi veel kleiner en moet de lucht veel sneller stromen. En als de lucht wat snelheid heeft zuigt deze benzine mee door de sproeier. En dan doet hij het wel.

Ter vergelijking:
Ik heb zelf ooit 26mm een constant vacuüm carburateur op 86cc gemonteerd. Deze carburateur regelt zelf hoe ver de gasschuif open staat, en trekt hem verder open naarmate het toerental stijgt. Pas bij de 8000 toeren ongeveer was de gasschuif pas volledig open.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

Kan prima op een 90cc, alleen kan het wat lastig afstellen zijn. En als je een beetje voorzichtig met het gas omgaat rijd het goed en hard. Mits het inlaat kanaal groot genoeg is en je geen inimini klepjes hebt natuurlijk.

Ik heb zelf ook een tijdje met een 30mm op 110cc gereden, die carb heb ik een keer van een of ander (Honda) agregaat blok getrokken, was ongelofelijk kut om af te stellen. Maar toen dat gelukt was reed het heerlijk, de top lag te hoog voor mijn Cee teller (die tot 60Mph gaat).
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Maar steven, wat voorn kopje heb je dan?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

ivo215 schreef: Ik heb zelf ooit 26mm een constant vacuüm carburateur op 86cc gemonteerd. Deze carburateur regelt zelf hoe ver de gasschuif open staat, en trekt hem verder open naarmate het toerental stijgt. Pas bij de 8000 toeren ongeveer was de gasschuif pas volledig open.
Wat een klotedingen zijn dat zeg...... draaitje blokje eindelijk, kun je geen gas geven omdat het vacuum niet mee wil werken. Doe mij toch echt maar een gewoon carbje met een gasschuif met kabel eraan.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ik vinnem op mijn FT erg prettig rijden. Je kan vanaf stationair toerental direct volgas geven, met zo'n gaskabelschuifcarb is dat altijd uitkijken..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

ivo215 schreef:Ik heb zelf ooit 26mm een constant vacuüm carburateur op 86cc gemonteerd. Deze carburateur regelt zelf hoe ver de gasschuif open staat, en trekt hem verder open naarmate het toerental stijgt. Pas bij de 8000 toeren ongeveer was de gasschuif pas volledig open.

Hoe werkt zoiets ?

Het klinkt wel tof 8)

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Bericht door Willem-Jan- »

Brommert schreef:Kan prima op een 90cc, alleen kan het wat lastig afstellen zijn. En als je een beetje voorzichtig met het gas omgaat rijd het goed en hard. Mits het inlaat kanaal groot genoeg is en je geen inimini klepjes hebt natuurlijk.

Ik heb zelf ook een tijdje met een 30mm op 110cc gereden, die carb heb ik een keer van een of ander (Honda) agregaat blok getrokken, was ongelofelijk kut om af te stellen. Maar toen dat gelukt was reed het heerlijk, de top lag te hoog voor mijn Cee teller (die tot 60Mph gaat).
Hierbij vraag ik me dan af, als het nut heeft. Aangezien je inlaat geen 30mm is lijkt me dat je weinig hebt aan een 30mm carbu

Plaats reactie