hey.. gister kwam ik er achter dat de ketting (veel!) te slap hangt.. de distributie ketting zeg maar. dus ik de spanner los.. schoot de veer eruit.. nja.. is goed ( automatische spanner ). maar nu doet hij niets meer.. hij spant hem niet meer op. wat te doen?
ik heb al bij de faq's gekeken, maar dat komt allemaal niet echt overeen.
iemand een idee?
Groet, Paul
nokkenasketting spannen?
nokkenasketting spannen?
"ons kent ons"
PBC bv.
PBC bv.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
- Bezit: C50c C50dv Novio
- Locatie: Veenendaal
Hoe de spanner werkt kun je vinden op Hondaheaven in C70 shopmanual achterin.
Gooi wat olie in de gaten van de plunjer, beweeg 'm met de hand wat op en neer. Dat moet ie gaan spannen, anders is de plunjer kapot.
Let op: span 'm nooit volledig met de hand, maaar laat de plunjer het zelf doen, dus zorg ervoor dat de ketting redelijk los blijft. Anders gaat er een hoop kapot.
Gooi wat olie in de gaten van de plunjer, beweeg 'm met de hand wat op en neer. Dat moet ie gaan spannen, anders is de plunjer kapot.
Let op: span 'm nooit volledig met de hand, maaar laat de plunjer het zelf doen, dus zorg ervoor dat de ketting redelijk los blijft. Anders gaat er een hoop kapot.
met lopend blok indrukken? dus die bout eruit.. blok starten en paar keer drukken? hij heeft totaal geen spanning meer.. en wel genoeg oplie in het blok.. bedankt. Gr.NIX schreef:Als het goed is pomp ie zich vanzelf op als je hem een paar keer indrukt met voldoende olie in je blokje.
"ons kent ons"
PBC bv.
PBC bv.
gaten van de plunjer? welke is dat? is een jincheng automatische spanner.. dus bij C70 kijken? www.hondaheaven.nl ? bedankt, groet.Henk Veen schreef:Hoe de spanner werkt kun je vinden op Hondaheaven in C70 shopmanual achterin.
Gooi wat olie in de gaten van de plunjer, beweeg 'm met de hand wat op en neer. Dat moet ie gaan spannen, anders is de plunjer kapot.
Let op: span 'm nooit volledig met de hand, maaar laat de plunjer het zelf doen, dus zorg ervoor dat de ketting redelijk los blijft. Anders gaat er een hoop kapot.
"ons kent ons"
PBC bv.
PBC bv.
-
- chaly addict
- Berichten: 18833
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Je plunjer is die staaf die tegen de hevel drukt waar het spanwieltje op zit. Daar zitten een paar gaten is. Heb je je ontsteking ernaast liggen nu? Ik ga ervan uit van wel omdat je zelf zegt dat de ketting erg los staat. Maar start dat ding nou eens gewoon met alles op z'n plek. Dan zal de spanner vanzelf strak genoeg gaan staan. Je hoeft niet meteen als een gek te gassen. Gewoon even laten lopen en dan even controleren bij het nokkentandwiel. Als het goed is, hoor je 'm heel even en wordt ie vervolgens stil.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
www.hondaheaven.orghondaa48 schreef:gaten van de plunjer? welke is dat? is een jincheng automatische spanner.. dus bij C70 kijken? www.hondaheaven.nl ? bedankt, groet.Henk Veen schreef:Hoe de spanner werkt kun je vinden op Hondaheaven in C70 shopmanual achterin.
Gooi wat olie in de gaten van de plunjer, beweeg 'm met de hand wat op en neer. Dat moet ie gaan spannen, anders is de plunjer kapot.
Let op: span 'm nooit volledig met de hand, maaar laat de plunjer het zelf doen, dus zorg ervoor dat de ketting redelijk los blijft. Anders gaat er een hoop kapot.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Nee.hondaa48 schreef:ok. maar nee. heb de ontsteking er niet afliggen.. ik merkte het op bij het nokkenas tandwiel!
maar om hem goed in elkar te zetten ( om te spannen) moet de ontsteking er even vanaf? Groet.
Die spanner hoort automatisch te spannen.
Na een klein stukje rijden is hij vanzelf op spanning gekomen.
Als dat niet het geval is dan lekt hij ergens.
Dan trek je de ontsteking er af en haal je die wip-wap van de spanner er even af.
Dan duw je met je duim op de plunjer om te kijken of de olie langs de plunjer omhoog komt als je er op duwt.
Een spanner die goed is lekt slechts een klein beetje olie langs de plunjer als je hem heel hard in duwt.
Een spanner die slecht is is makkelijker in te duwen. Als de olie tussen de plunjer en het carter omhoog komt is het daar versleten. Carter weg doneren en een ander monteren.
Als de plunjer makkelijk in te duwen is maar er komt geen olie langs de plunjer omhoog, dan is het ventiel verrot. Aan de binnenkant van het carter zit dat ventiel. Blok splitsen. Schroef in je ventiel draaien en er uit trekken. Nieuw ventiel er in tikken. klaar.
Als je geen nieuw ventiel kan krijgen zoek je een ander carter.
Een alternatief voor een kapot ventiel is het volgende: Saboteer je ventiel door er een KORT boutje or schroefje in te draaien. Zet deze vast met locktight. Hij mag niet meer los komen of lekken!
Vervolgens vervang je de hele plunjer/spanner bende voor dat van een NT autospanner (zo'n gatenplunjer). Deze heeft het ventiel in de plunjer zitten.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Die dingen kosten nieuw maar 15euro ofzo.. :Sivo215 schreef:Nee.hondaa48 schreef:ok. maar nee. heb de ontsteking er niet afliggen.. ik merkte het op bij het nokkenas tandwiel!
maar om hem goed in elkar te zetten ( om te spannen) moet de ontsteking er even vanaf? Groet.
Die spanner hoort automatisch te spannen.
Na een klein stukje rijden is hij vanzelf op spanning gekomen.
Als dat niet het geval is dan lekt hij ergens.
Dan trek je de ontsteking er af en haal je die wip-wap van de spanner er even af.
Dan duw je met je duim op de plunjer om te kijken of de olie langs de plunjer omhoog komt als je er op duwt.
Een spanner die goed is lekt slechts een klein beetje olie langs de plunjer als je hem heel hard in duwt.
Een spanner die slecht is is makkelijker in te duwen. Als de olie tussen de plunjer en het carter omhoog komt is het daar versleten. Carter weg doneren en een ander monteren.
Als de plunjer makkelijk in te duwen is maar er komt geen olie langs de plunjer omhoog, dan is het ventiel verrot. Aan de binnenkant van het carter zit dat ventiel. Blok splitsen. Schroef in je ventiel draaien en er uit trekken. Nieuw ventiel er in tikken. klaar.
Als je geen nieuw ventiel kan krijgen zoek je een ander carter.
Een alternatief voor een kapot ventiel is het volgende: Saboteer je ventiel door er een KORT boutje or schroefje in te draaien. Zet deze vast met locktight. Hij mag niet meer los komen of lekken!
Vervolgens vervang je de hele plunjer/spanner bende voor dat van een NT autospanner (zo'n gatenplunjer). Deze heeft het ventiel in de plunjer zitten.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
- Bezit: C50c C50dv Novio
- Locatie: Veenendaal
Bij Honda NT zit dat ventiel? = klepje in de plunjer. Het werkt zo dat er door het draaien van de motor spetters olie op de plunjer komen, die vervolgens door de gaten in de plunjer loopt. Onder in de plunjer zit een klepje waar het door naar beneden kan lopen, maar niet terug. Zo wordt de ketting dus automatisch gespannen. Om dit te kunnen vervangen hoef je niet het blok te splitsen. Voor zover ik weet is er maar 1 soort automatische spanner, herkenbaar aan de gaten in de plunjer, anders heb je een hand-spanner. Het verhaal boven lijkt me meer over de handspanner te gaan. Overigens moet je - volgens het boekje - na het losmaken van de autospanner 1cc in de plunjer laten lopen. Maar maak eerst de onsteking maar los, om te kijken hoe het uit ziet.ivo215 schreef:Nee.hondaa48 schreef:ok. maar nee. heb de ontsteking er niet afliggen.. ik merkte het op bij het nokkenas tandwiel!
maar om hem goed in elkar te zetten ( om te spannen) moet de ontsteking er even vanaf? Groet.
Die spanner hoort automatisch te spannen.
Na een klein stukje rijden is hij vanzelf op spanning gekomen.
Als dat niet het geval is dan lekt hij ergens.
Dan trek je de ontsteking er af en haal je die wip-wap van de spanner er even af.
Dan duw je met je duim op de plunjer om te kijken of de olie langs de plunjer omhoog komt als je er op duwt.
Een spanner die goed is lekt slechts een klein beetje olie langs de plunjer als je hem heel hard in duwt.
Een spanner die slecht is is makkelijker in te duwen. Als de olie tussen de plunjer en het carter omhoog komt is het daar versleten. Carter weg doneren en een ander monteren.
Als de plunjer makkelijk in te duwen is maar er komt geen olie langs de plunjer omhoog, dan is het ventiel verrot. Aan de binnenkant van het carter zit dat ventiel. Blok splitsen. Schroef in je ventiel draaien en er uit trekken. Nieuw ventiel er in tikken. klaar.
Als je geen nieuw ventiel kan krijgen zoek je een ander carter.
Een alternatief voor een kapot ventiel is het volgende: Saboteer je ventiel door er een KORT boutje or schroefje in te draaien. Zet deze vast met locktight. Hij mag niet meer los komen of lekken!
Vervolgens vervang je de hele plunjer/spanner bende voor dat van een NT autospanner (zo'n gatenplunjer). Deze heeft het ventiel in de plunjer zitten.