Geen vonk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Geen vonk

Bericht door René »

Ik heb geen vonk (6v punten ontsteking)

Ik heb het volgende al gedaan/gecontroleerd:
- contactslot uitgesloten
- geen vonk aan de kabel
- punten opgeschuurd, zijn niet ingebrand
- bobine maakt massa
- bobine direct op de ontsteking aangesloten
- geen vonken tussen de punten, zover ik kan zien
- punten openen op tijd

Het lijkt me dus aan de condensator of aan de bobine te liggen. Kan dat kloppen? Hoe controleer ik of de bobine kapot is? En hoe controleer ik of de condensator kapot is? Kan ik een cdi-bobine gebruiken om te testen of die het dan wel doet? Of zie ik nog iets anders over het hoofd?

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Bericht door nitelife »

je punten gaan wel open? en meet even op of er stroom uit de zwarte draad komt.
TWD for life!

René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Punten gaan wel open idd.

Even gecheckt of ik een vonkje krijg van de zwarte kabel, en dat doet ie. Bobine dus? Kan ik een cdi-bobine gebruiken om te testen?

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Bericht door nitelife »

je kan er iig mee testen. als je uit de zwarte kabel stroom krijgt en niet uit de bobine, dan moet je bobine wel stuk zijn.
TWD for life!

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En over de condensator: als ie 100% kortsluit heb je geen vonk en geen stroom, maar zonder condensator krijg je nog wel een vonk, zij het een hele slechte, waar je brom hooguit stationair mee wil lopen. Ik ben ervaringsdeskundige moet ik tot mijn schande bekennen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Ik had vanmiddag ook nog de multimeter aan de zwarte draad gehangen. Er kwam zo rond de 4-5 volt uit, met uitschieters tot 12 volt. Nou weet ik niet of die waardes zo moet vertrouwen aangezien mijn multimeter nogal brak is. Maar als dat wel klopt, lijkt het me best weinig. Of valt dat wel mee?

Ik heb ook de cdi-bobine er aan gehangen, maar die deed net zoveel. Niks dus. Het zal dan toch aan de condensator liggen denk ik.

leon1308
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2007 21:23
Locatie: Epe

Bericht door leon1308 »

bij de meeste brommer boeren (die het liefst zelf ook beunen) kun je een bobine laten testen, weet je meteen of hij goed is en als je daar dan toch bent neem meteen een nieuwe condensator mee, kost toch bijna niets en het kan iig geen kwaad.

hoop dat hij het snel weer doet.
Als gas is om op te koken dan is elektriciteit om op te stofzuigen!

René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Wanneer de punten open staan hoort het bovenste gedeelte van de punten geen massa te maken toch? Zowel dan is er ergens kortsluiting?

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Via de condensator meet je wel stroom. Alleen met wisselspanning zoiuden je punten de stroom kunnen onderbreken. Of bedoel je dat ze mega ver opengaan?

Zitten de ringetjes en het oogje wel in de juiste volgorde dat alleen het veertje in verbinbding staat met het draadje?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Laat maar de punten zijn wel goed. Daar ligt het niet aan.

Als ik de weerstand meet tussen het draadje van de spoel (los van de condensator) en de grondplaat, dan is die bijna nul, hoort dat?

Ik denk dat ik de condensator weer gesloopt heb. Toch te heet laten worden. Sloop je zo'n ding snel? Ik heb nu geen vonk meer aan de zwarte draad van het blok.

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

Ik heb een maal doorgemolten punten gehad, punten eruit halen en controleren dat er werkelijk geschakeld word, in mijn geval maakte die altijd massa. Voordat ik daar achterkwam.....

Het waren ND punten, zwart plastic bij de draad aanluiting inplaats van keramisch of iets dergelijks

René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

De punten zijn goed. Ik had ze alleen verkeerd doorgemeten.

Maar is het normaal dat weerstand tussen de het draadje van de spoel en de grondplaat bijna nul is?

Plaats reactie