C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door niek is ik » 14 jun 2009 14:51

ik een probleem(HJ en Jurrien ook al)
namelijk dat mijn c50 niet lekker wil lopen met originele luchtfilter balg.

De setup, OT c50 met TTc50 gb2 blok uit 82. Helemaal origineel op meest snelle ontsteking na. Nu had ik hier de originele TT c50 carb op(zo een naar voren gedraaide) met een power filter. Hij liep hier met sproeier 68 en gasnaald precies in het midden super op.

Nu was het power filter tijdelijk bij gebrek aan de Juiste luchtfilter balg.

door het niet kunnen vinden van een Ot c70 luchtfilter balg(het type met een naar voren gedraaide carb) heb ik de volgende balg gekocht(origineel)

Afbeelding

deze heeft de bovenste aansluiting op het frame ovaal, terwijl die bij mijn OT c50(nl model) rond is, met een rubber strip en wat kit heb ik hem netjes en luchtdicht kunnen aansluiten.

Toen wilde ik mijn cee starten, ging prima. Rijden, ging prima. Alleen begon ie in de 2e versnelling met happeren en inhouden, in de 3 ging dit verder en kwam niet boven de 45 uit.(normaal zo'n goede 60 haalt ie)

Dus ik onderweg balg bij de carb aansluiting los getrokken en weer perfect, eenmaal thuisgekomen met de gasnaald wat gespeeld. De gasnaald 2 standjes omhoog(dus het clibje op de naald 2 tantjes naar beneden) functioneerde die weer naar behoren.(niet precies het zelfde als voorheen maar kon er nisk ergs aan opmerken)

Voor de duidelijkheid, was dus met origineel filter element en ook met immitatie filter element geprobeert(maakte allemaal niks uit) sproeier 68, 50cc, gasnaald stand 2 tandjes hoger als het midden.


Prima, probleem opgelost, maar nee, deze jongen wilde een iets groter carbje, iets meer pit. Dus de Ot c70 carb, model naar voren gericht werd te voorschijn gehaald en gemonteerd.

Prima, blijft 50cc dus beginnen met sproeiert 68 er in, hop er op gemonteerd, starten lopen, rijden, er achter komen dat ie weer inhoud en happert. sproeier 70(kleine stappen in een keer) er in, zelfde verhaal, ondanks dat de bougie kleur er vrij goed uitzag. Proberen met gasnaald nivo. geen resultaat, hooguit slechter. Dan sproeier 75 er in. zelfde verhaal, ook proberen met gasnaald nivo alle standen en kanten op maar geen resultaat. Ik begon er al de schijt in te krijgen. maar groter als sproeier 75 op 50cc is de grootste onzin. Dus zonder filter element proberen(had ik voorgaande sproeiers ook allemaal geprobeerd) allemaal zelfde resultaat, kut dus. werd gek. Dan die complete balg er af. Prima, beetje erg rijk. Power filter er op, nog steeds beetje rijk. Klooien met gasnaald nivo, en met de gasnaald wat omlaag te hebben gebracht, (dus clibje op de een na bovenste stand) had ie een perfect koffie kleurige bougie. en reed ie heeeeeerlijk. Alleen dat fieze power filter geluid.
Balg er weer op, weer kut. Gasnaald nivo in alle standen geprobeert, mocht allemaal niet baten.

NT c90 luchtfilter zoals onderstaand
Afbeelding

er aan gehangen, zelfde verhaal, dus gelijk er af getyft. Was al de hele dag aan het klooien. Zou het niet mogen zijn, luchtfiltertje is normaal voor 90cc.... :?

Dus balg weer gepakt en bekeken, nergens blokades over versperingen. gewoon een lange holte. Choke stond er niet op/aan/voor.

En ik wil dus een origineel filter, wie weet wat ik over het hoofd zie/fout doe....

Of zet je ervaringen hier neer, evenals eventuele tips.
Weet wel wat van afstellen enz, maar enige dat ik kan bedenken is dat de lucht raar gaat doen vanwege het lange traject voordat ie aanzuigt ???

binnenkort eens SS voorvork rubber maar eens er op proberen te knopen en hopen dat dat goed gaat.

Of heeft iemand heel misschien een OT c70 luchtfilter te koop/te leen/te huur.(dus het type voor een naar voren gedraaide carb en een spruitstuk, ronde aansluiting boven aan frame)

Alle hulp is welkom, dit gaat allemaal volledig tegen mijn logica in, en moet en zal een origineel filter element of igg een fatsoenlijk filter hebben.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik » 14 jun 2009 14:54

het probleem zit hem dus vermoedelijk in de afstand van carb naar filter element. maar wat ik fout doe ???

ow en antwoorden als gewoon met power filter blijven rijden heb ik niks aan :wink:
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
butt head
moppersmurf
Berichten: 8544
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: honda ss50z
honda c100 (motor)
honda cd65
honda zb50
honda monkey R
honda ape
honda e300
honda cb550
honda cbr600f3
alfa spider (3.0 12v > 3.0 24v)
alfa 33 (blijft gewoon leuk)
Locatie: terborg gelderland

Bericht door butt head » 14 jun 2009 16:38

het andwoord is makkelijk die balgen werken niet.

powerfilter met een tuppeware bak er om heen is de op lossing heb je bijna het zelfde als orgineel een lucht vilter in een bak.

zou het niet gewoon zijn dat hij niet goed kan ademen er door dat het filter te wijnig lucht door laat om het goed te laten werken.

balg zelf lek heeft mijn pa met zijn imi balg gehad

ik zou zelf gewoon investeeren in een goed open filter niet zoon goed koop stenen vangertje wat je op elke puch tegenkomt
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1147
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door h5speedje » 14 jun 2009 21:55

hoi hoi Niek

Ze kunnen prima lopen met deze balgen...als het goed is zit er alleen een metalen pijpje in met gaatjes die voorkomen dat er teveel geluid naar boven komt..

Voor je verder gaat kijk eerst even naar het luchtfilter zelf die door de witte kap heen steekt; om het luchtfilter zit een metalen bakje... deze heeft uitsparingen die vaak te klein zijn en daardoor het geheel gaan smoren..gooi dat metalen bakje er eerst eens uit en zul je zien dat hij al wat meer lucht krijgt..

De setup (c50 valstroom) bij mij was; de openingen in dat metalen bakje zeker de helft groter maken en alles uit de balg slopen...met of zonder alles in de balg kon ik weing aan merken..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Gebruikersavatar
arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Bericht door arnold-d » 14 jun 2009 22:07

Kun je niet eventueel met een stuk slang zelf de verloop van de carbu naar het luchtfilter maken?
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

Gebruikersavatar
nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Bericht door nitelife » 14 jun 2009 22:09

arnold-d schreef:Kun je niet eventueel met een stuk slang zelf de verloop van de carbu naar het luchtfilter maken?
dat ziet er altijd beun uit, maar daar ben jij natuurlijk niet vies van...(ik ook niet bij ragbakken hoor :D)
TWD for life!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door niek is ik » 16 jun 2009 12:48

h5speedje schreef:hoi hoi Niek

Ze kunnen prima lopen met deze balgen...als het goed is zit er alleen een metalen pijpje in met gaatjes die voorkomen dat er teveel geluid naar boven komt..

Voor je verder gaat kijk eerst even naar het luchtfilter zelf die door de witte kap heen steekt; om het luchtfilter zit een metalen bakje... deze heeft uitsparingen die vaak te klein zijn en daardoor het geheel gaan smoren..gooi dat metalen bakje er eerst eens uit en zul je zien dat hij al wat meer lucht krijgt..

De setup (c50 valstroom) bij mij was; de openingen in dat metalen bakje zeker de helft groter maken en alles uit de balg slopen...met of zonder alles in de balg kon ik weing aan merken..
zit niks in de balg, is ook anders als zo'n valstroom ding he. En ja het is een originele heb hem zelf uit het zakje gehaald.

Het probleem zit hem niet in het filter element wat ik voor zover weet maar in de balg. Zet je de balg zonder filter element er op is het al kut....

Ga binnenkort weer proberen. Misschien vanmiddag, licht aan het weer en of ik al optijd mijn ketting tandwielen vervangen heb....

Heb wel nu een ss voorvork rubber mee genomen, even kijken of ik die naar boven kan lijden en kijken iof het dan wel werkt. Dan elementje er boven.... en kijken of het nog steeds werkt...

Maar het gaat dus tegen alle logica in, een luchtfilter dat ook op 70cc word toegepast, belemmert gigantisch. En ook het NT c90 luchtfilter loopt te pesten. Dat terwijl er normaal 90cc achter zit....

enne paste de buddy gouke ?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1147
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door h5speedje » 16 jun 2009 21:06

niek is ik schreef:
h5speedje schreef:hoi hoi Niek

Ze kunnen prima lopen met deze balgen...als het goed is zit er alleen een metalen pijpje in met gaatjes die voorkomen dat er teveel geluid naar boven komt..

Voor je verder gaat kijk eerst even naar het luchtfilter zelf die door de witte kap heen steekt; om het luchtfilter zit een metalen bakje... deze heeft uitsparingen die vaak te klein zijn en daardoor het geheel gaan smoren..gooi dat metalen bakje er eerst eens uit en zul je zien dat hij al wat meer lucht krijgt..

De setup (c50 valstroom) bij mij was; de openingen in dat metalen bakje zeker de helft groter maken en alles uit de balg slopen...met of zonder alles in de balg kon ik weing aan merken..
zit niks in de balg, is ook anders als zo'n valstroom ding he. En ja het is een originele heb hem zelf uit het zakje gehaald.

Het probleem zit hem niet in het filter element wat ik voor zover weet maar in de balg. Zet je de balg zonder filter element er op is het al kut....

Ga binnenkort weer proberen. Misschien vanmiddag, licht aan het weer en of ik al optijd mijn ketting tandwielen vervangen heb....

Heb wel nu een ss voorvork rubber mee genomen, even kijken of ik die naar boven kan lijden en kijken iof het dan wel werkt. Dan elementje er boven.... en kijken of het nog steeds werkt...

Maar het gaat dus tegen alle logica in, een luchtfilter dat ook op 70cc word toegepast, belemmert gigantisch. En ook het NT c90 luchtfilter loopt te pesten. Dat terwijl er normaal 90cc achter zit....

enne paste de buddy gouke ?
ik ben helemaal heppy met mijn zadel...
Ik denk dat er wat anders aan de hand is...normaal is een verstopt luchtfilter hetzelfde als het ding op de choke zetten...
Even heel simpel he...heb je niet zoiets simpels als een choke klep die misschien niet helemaal open gaat???
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door niek is ik » 16 jun 2009 21:55

h5speedje schreef:
niek is ik schreef:
h5speedje schreef:hoi hoi Niek

Ze kunnen prima lopen met deze balgen...als het goed is zit er alleen een metalen pijpje in met gaatjes die voorkomen dat er teveel geluid naar boven komt..

Voor je verder gaat kijk eerst even naar het luchtfilter zelf die door de witte kap heen steekt; om het luchtfilter zit een metalen bakje... deze heeft uitsparingen die vaak te klein zijn en daardoor het geheel gaan smoren..gooi dat metalen bakje er eerst eens uit en zul je zien dat hij al wat meer lucht krijgt..

De setup (c50 valstroom) bij mij was; de openingen in dat metalen bakje zeker de helft groter maken en alles uit de balg slopen...met of zonder alles in de balg kon ik weing aan merken..
zit niks in de balg, is ook anders als zo'n valstroom ding he. En ja het is een originele heb hem zelf uit het zakje gehaald.

Het probleem zit hem niet in het filter element wat ik voor zover weet maar in de balg. Zet je de balg zonder filter element er op is het al kut....

Ga binnenkort weer proberen. Misschien vanmiddag, licht aan het weer en of ik al optijd mijn ketting tandwielen vervangen heb....

Heb wel nu een ss voorvork rubber mee genomen, even kijken of ik die naar boven kan lijden en kijken iof het dan wel werkt. Dan elementje er boven.... en kijken of het nog steeds werkt...

Maar het gaat dus tegen alle logica in, een luchtfilter dat ook op 70cc word toegepast, belemmert gigantisch. En ook het NT c90 luchtfilter loopt te pesten. Dat terwijl er normaal 90cc achter zit....

enne paste de buddy gouke ?
ik ben helemaal heppy met mijn zadel...
Ik denk dat er wat anders aan de hand is...normaal is een verstopt luchtfilter hetzelfde als het ding op de choke zetten...
Even heel simpel he...heb je niet zoiets simpels als een choke klep die misschien niet helemaal open gaat???
Nope choke staat er echt niet op, heb ik al naar gekeken.

Jurrien(en NIX) had hetzelfde probleem, die heb ik nu het filter van een NT c90 uitgeleend om te testen... kijken wat dat doet.

Als het morgen een beetje weer is en ik tijd heb gaan we weer testen, had vanmiddag geen tijd/zin om de straat een paar keer op en neer te rijden...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik » 26 jun 2009 12:56

na gister hebben geklooit kwam ik er achter dat de beperking hem niet zat in de balg, of in het filter element, maar gewoon de versmalling die toetreed zodra de balg aansluit op het frame...

Het OT c50 frame begrenste dus...

Nu met sproeier 85 en gasnaald op z'n armst lootp ie perfect, heeft een een perfechte koffie kleur bougie en heeft ie het originele luchtfilter...

Het kan dus wel, maar sproeier 85 op 50cc blijf ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg raar vinden :?

maarja cee boekt nu goed en heeft een ori filter.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Lob
4T-MSB beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 okt 2012 09:57
Bezit: Honda C70 1972

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door Lob » 23 okt 2012 10:12

Wil toch graag ook antwoord op dit probleem. Ik heb een Honda c70 ( 1972) omgebouwd naar CDI 12 V. Dus luchtfilter ook met zo'n balg. Heb hem overgenomen zoals ie is. Draait stationair goed maar half/ vol gas niet. Alles al geprobeerd: diverse carbs. sproeiers etc. Bougie ziet er goed uit( koffie kleur) en vonkt goed . kleppen staan op 0,05 mm. Zit nu nieuwe carb 16 mm op met 75 sproeier. Heb ook al 82 geprobeerd, maar weinig verschil Het enige waar die goed mee draait is als ik er een powerfilter op zet. Rijdt dan max.70 ( is nog te weinig) maar trekt goed op en houdt niet in. Lijkt toch echt een luchtfilter probleem. Zonder enige filter reageert ie ook goed, maar zodra ik hem aansluit gaat het mis. Ook met zelfgemaakte slangen geprobeerd rechtstreeks op de filter. Heb veel overleg gehad met Kjell en Coos. Enige optie lijkt hem een keer weg te brengen, maar wil het eigenlijk zelf oplossen.
Rijd nu uit nood met een powerfilter ( zon gaas ding) maar is natuurlijk niet goed voor de motor.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2604
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda CB750 '77
Locatie: Leimuiden

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door Edo » 23 okt 2012 11:32

Die Cee luchtfilters zuigen toch via dat dekseltje tussen je benen de lucht aan? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat door je beenkap de boel in de luwte zit. Maarja, dan zou dit 40 jaar lang al een probleem moeten zijn..

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1808
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door robertsp » 23 okt 2012 12:15

Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17116
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door NIX » 23 okt 2012 14:25

Ik heb inderdaad bij C's ook het probleem dat een blokje dat onder een SS de 80 haalt, op een C nog maar 75 wil en dat er dan in een 16mm een 85 moet. Ook met een zelfgemaakte balg. Het probleem wordt nog erger met een laat OT C70 filterhuis, die begrenzen helemaal als een gek. Het framedoorlaatje zal inderdaad de ergste restrictie vormen. Met een later frame met ovale doorlaat, zal het iets minder erg zijn, maar C-filters zijn geen geweldige doorlaten. Een OT klein filterbakje zonder het metalen omhulsel op een laat frame laat nog het meest door.
Kijk eerst even in de FAQ.

Lob
4T-MSB beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 okt 2012 09:57
Bezit: Honda C70 1972

Re: C50 luchtfilter, inhouden, huil huil huil, HELP !

Bericht door Lob » 23 okt 2012 15:49

Ga nog even experimenteren met sproeiers etc. laat het dan nog weten.
NIX schreef:Ik heb inderdaad bij C's ook het probleem dat een blokje dat onder een SS de 80 haalt, op een C nog maar 75 wil en dat er dan in een 16mm een 85 moet. Ook met een zelfgemaakte balg. Het probleem wordt nog erger met een laat OT C70 filterhuis, die begrenzen helemaal als een gek. Het framedoorlaatje zal inderdaad de ergste restrictie vormen. Met een later frame met ovale doorlaat, zal het iets minder erg zijn, maar C-filters zijn geen geweldige doorlaten. Een OT klein filterbakje zonder het metalen omhulsel op een laat frame laat nog het meest door.

Plaats reactie