Standaard Olie ververs vraag

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Larss50

Standaard Olie ververs vraag

Bericht door Larss50 »

Ik wil de olie in m'n blok verversen. Wat d'r nu inzit weet ik niet. Het is zo'n namaak blok uit Maartensdijk. Zit van die standaard olie in en nu wil ik de olie d'r uit halen en dan wat verse erin stoppen. Kan ik hiervoor gewoon halfsynthetische olie gebruiken van castrol of gaat dat klonteren ofzo..? moet ik dan maar gewoon synthetische olie halen? Ik hoor het wel.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

syntheet vs halfsyntheet.

Je hoort er de meest vreemde verhalen over. Volgens mij maakt het niet veel uit. Ik rijd zonder problemen met volsyntheet.

wat wel belangrijk is: olie moet geschikt zijn voor natte koppeling.
cracque frontal

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

Irmin heeft gelijk.
Mik alle soorten olie gerust door elkaar, dat kan geen kwaad.

Gebruik echter wel olie die geschikt is voor een natte koppeling.
Je moet dus olie hebben voor een viertakt motorfiets.
10W40 is goed.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Ivo, ik las een tijd geleden ergens (op een BMW motor-forum) dat oude motorolieën nog wel eens wat sludge en aanslag in het blok achter laen. Als je dan moderne olie erin stopt die wat "oplosmiddelen" ter voorkoming van sludge in je blok stopt kan de al ontstane bagger loskomen van de wanden van de carter en je oliekanalen verstoppen....

Weet jij misschien hier iets meer over? Ik vond het nogal aannemelijk klinken namelijk. Die verdikte olie die je wel vaker aan de wanden ziet zitten die dan ineens masaal los komt en de kanaaltjes verspot. Of je filter....
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Larss50

Bericht door Larss50 »

Oke dan zit ik goed want ik heb 10W40 voor 4T motorfietsen.

Van de site:
'10W40'. Een geavanceerde semi-synthetische 4-takt motorolie die zelfs onder extreme condities een zeer sterke beschermde smeerfilm biedt. Uitstekende werking van de natte koppeling.
Dus dat zit wel goed

Edit:
Ik heb nog een vrij nieuw motorblok gelukkig. Nog geen jaar oud en nog niet veel mee gereden(nog min of meer in de revisie :P)

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

Mocht je zelf niet zo snel iets vinden, dan raad ik je aan om naar de Brezan te gaan en daar Kroon expulsa te halen.
Die olie is zeer goed, en elke Brezan heeft hem.
SBloke schreef:Ivo, ik las een tijd geleden ergens (op een BMW motor-forum) dat oude motorolieën nog wel eens wat sludge en aanslag in het blok achter laen. Als je dan moderne olie erin stopt die wat "oplosmiddelen" ter voorkoming van sludge in je blok stopt kan de al ontstane bagger loskomen van de wanden van de carter en je oliekanalen verstoppen....

Weet jij misschien hier iets meer over? Ik vond het nogal aannemelijk klinken namelijk. Die verdikte olie die je wel vaker aan de wanden ziet zitten die dan ineens masaal los komt en de kanaaltjes verspot. Of je filter....
Sludge, ja dat hebben de Honda blokjes ook nog wel eens hoor.
Dit komt voor bij blokken die te lang geen verse olie hebben gekregen of lang stil gestaan hebben.
Sludge is een zwarte brei dat bestaat uit bezinksel van vuiligheid uit je motorolie. Er zijn mensen die nooit hun olie verversen, ze vullen het alleen maar bij. Dit zijn meestal ook nog eens blokken die wat meer olie verbruiken. Daar komt ook nog eens meer vuil in. Met name roet dat tussen de zuiger en cilinder door in de olie terecht komt. Vandaar ook de zwarte kleur van de brei. Vandaar ook dat je olie steeds donkerder wordt naarmate het ouder wordt.

Je hoeft echter niet bang te zijn dat losgekomen sludge je oliekanaaltjes verstopt. Je hebt namelijk een oliefilter in je blok zitten. En het is het oliefilter dat dichtgeprut raakt, niet de kanaaltjes.
Rijden met een dichtgeprut oliefilter is niet aan te raden! Hierdoor zal je blok zwaar kunnen beschadigen. Denk aan warmlopers, vastlopers, uitgevreten nokkenasbanen en kapotte big-end lagers.

Dus als je twijfelt of nieuwsgierig bent naar de hoeveelheid sludge die er in je blok zit, haal dan een keer het koppelingscarter er af. Dan kan je meteen een keer je oliefilter schoon maken of vervangen.
Als je veel rotzooi in je blok hebt kan je eventueel 1 keer een blokje om rijden met een hele dunne olie (0W30 of zo) om te spoelen. Dat dan weer aftappen met al het vuil er bij. Dan je oliefilter nog een keertje schoon maken en verse 10W40 in je blok gieten.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

BasC50
4T-MSB regular
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:48
Locatie: 't twentsche land.

Bericht door BasC50 »

even topic-gebruiken

ik heb m'n moeder olie laten kopen( tja,) prima, castrol 4takt, maar ik was vergeten erbij te zeggen dat ik 10w-40wilde

nu heeft ze 20w40 meergenomen? kan dat kwaad( de halfords man zij dat bij motorfietsen van 30jaar en ouder 20w-40 beter is ) klopt dat?

da master of honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2007 21:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door da master of honda »

dat eerste getal staat voor vloeibaarheid.

10is dus dun en word meesterdun bij snelle blokjes...

ik rij zelf met castrol gtx 15w40 auto olie van de halfords, 6 eu de fles, en nooit blok kapotgelopen.
Honda Civic Vtec

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

BasC50 schreef:even topic-gebruiken

ik heb m'n moeder olie laten kopen( tja,) prima, castrol 4takt, maar ik was vergeten erbij te zeggen dat ik 10w-40wilde

nu heeft ze 20w40 meergenomen? kan dat kwaad( de halfords man zij dat bij motorfietsen van 30jaar en ouder 20w-40 beter is ) klopt dat?
Ik zou het zelf niet aanraden. Maar het kan wel.

Als ik jou was zal ik er een pot 10W40 bij kopen en je blok half om half vullen.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

ik wil nu ook mn olie verversen maar nu heb ik de Castrol GTX Magnatec 10w40 gekocht. Is dat goede olie, dus ook geschikt voor een natte koppeling?
Afbeelding

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

Moet er op staan.
Als het geschikt is voor motorfietsen dan staat het er op.
Anders is het olie voor in een auto. Die hebben in 99% van de gevallen een droge koppeling.

Olie voor in een auto is niet aan te raden. In noodgevallen kan je het gebruiken, maar ververs het daarna weer zo snel mogelijk.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

het staat er niet specifiek op, dus niet de goede?

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

kan dit dan in een citroen xsara picasso 1.8 benzine? :lol:

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

ivo215 schreef:Mocht je zelf niet zo snel iets vinden, dan raad ik je aan om naar de Brezan te gaan en daar Kroon expulsa te halen.
Die olie is zeer goed, en elke Brezan heeft hem.
SBloke schreef:Ivo, ik las een tijd geleden ergens (op een BMW motor-forum) dat oude motorolieën nog wel eens wat sludge en aanslag in het blok achter laen. Als je dan moderne olie erin stopt die wat "oplosmiddelen" ter voorkoming van sludge in je blok stopt kan de al ontstane bagger loskomen van de wanden van de carter en je oliekanalen verstoppen....

Weet jij misschien hier iets meer over? Ik vond het nogal aannemelijk klinken namelijk. Die verdikte olie die je wel vaker aan de wanden ziet zitten die dan ineens masaal los komt en de kanaaltjes verspot. Of je filter....
Sludge, ja dat hebben de Honda blokjes ook nog wel eens hoor.
Dit komt voor bij blokken die te lang geen verse olie hebben gekregen of lang stil gestaan hebben.
Sludge is een zwarte brei dat bestaat uit bezinksel van vuiligheid uit je motorolie. Er zijn mensen die nooit hun olie verversen, ze vullen het alleen maar bij. Dit zijn meestal ook nog eens blokken die wat meer olie verbruiken. Daar komt ook nog eens meer vuil in. Met name roet dat tussen de zuiger en cilinder door in de olie terecht komt. Vandaar ook de zwarte kleur van de brei. Vandaar ook dat je olie steeds donkerder wordt naarmate het ouder wordt.

Je hoeft echter niet bang te zijn dat losgekomen sludge je oliekanaaltjes verstopt. Je hebt namelijk een oliefilter in je blok zitten. En het is het oliefilter dat dichtgeprut raakt, niet de kanaaltjes.
Rijden met een dichtgeprut oliefilter is niet aan te raden! Hierdoor zal je blok zwaar kunnen beschadigen. Denk aan warmlopers, vastlopers, uitgevreten nokkenasbanen en kapotte big-end lagers.

Dus als je twijfelt of nieuwsgierig bent naar de hoeveelheid sludge die er in je blok zit, haal dan een keer het koppelingscarter er af. Dan kan je meteen een keer je oliefilter schoon maken of vervangen.
Als je veel rotzooi in je blok hebt kan je eventueel 1 keer een blokje om rijden met een hele dunne olie (0W30 of zo) om te spoelen. Dat dan weer aftappen met al het vuil er bij. Dan je oliefilter nog een keertje schoon maken en verse 10W40 in je blok gieten.
Ik had het afgeplukt van een forum over de BMW K serie motoren. Niet echt blokjes die je zomaar uit mekaar haalt en schonspoelt. Motoren die emer dan 2 ton gemakkelijk aan kunnen met alleen olieverversen en basisonderhoud. Hoe het bij deze blokjes met hel filter zit weet ik niet. Of het ook specifiek over sludge ging weet ik niet meer. Heb het niet meer terug kunnen vinden op dat forum.
Maargoed, met het schoonhouden van je filter moet het dus goed gaan. (En na de winterstop eventjes na een eerste rit je filter controleren.)

Dat gaat allemaal helemaal goed komen. Dankje Ivo
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Larss50

Bericht door Larss50 »

amigo schreef:ik wil nu ook mn olie verversen maar nu heb ik de Castrol GTX Magnatec 10w40 gekocht. Is dat goede olie, dus ook geschikt voor een natte koppeling?
Afbeelding
Zou ik niet gebruiken, is namelijk olie voor auto's en niet voor motorfietsen.

Plaats reactie