koppeling slipt (opgelost)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
sarcus
4T-MSB regular
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:12
Locatie: België

koppeling slipt (opgelost)

Bericht door sarcus »

Na 100km begon de koppeling te slippen , bij volgas ging hij zelf niet meer voorruit. Dan heb ik het koppelingscarter gedemonteerd en vastgestelt dat aan de ene kant de voering helemaal weg was gesleten ( was nog de oude ). Daarna alles gekuisd , goeie plaat tussen gestoken . Afgeregeld , maar na een goeie 2km is het weer hetzelfde liedje... Er valt niets meer aan te regelen , ligt ook niet aan de kabel.

s65 heeft tweeplaatskoppeling, maar ik heb hier al vaak gelezen dat een eenplaats ook volstaat?

Wat doe ik verkeerd of was gaat er verkeerd?
Laatst gewijzigd door sarcus op 06 okt 2009 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
http://6volt.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Peek
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 sep 2007 12:18
Locatie: Utrecht

Re: koppeling slipt

Bericht door Peek »

Ik heb geen verstand van S65, maar je hebt een van de twee platen vervangen? Lijkt me logischer om ze dan beiden te vervangen.

En heb je alle slijtagedelen daarbij vervangen? Ik doel bijvoorbeeld op de koperen bus, die bij SS-jes soms vergeten wordt waardoor je koppeling nauwelijks werkt. Zelfs al is de bus bijna nieuw.
Kun je de koppelingshendel wel eenvoudig intrekken?

Maar zoals ik al zei: geen verstand van S65, so correct me if I'm wrong 8-)

En je verhaal begint met "Na 100 km begon..." 100 km na wat? Aankoop van brommer, revisie van blok, ...?

sarcus
4T-MSB regular
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:12
Locatie: België

Re: koppeling slipt

Bericht door sarcus »

ja even verduidelijken :mrgreen:

-S50 moter met 70cc
-1 plaats koppeling ( op een s65 zit een 2 plaats )
-100km na lange stilstand , moter compleet uiteen geweest om oude troep te verwijderen en daarna terug gemonteerd
-Koppeling is zeer soepel in te trekken
http://6volt.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: koppeling slipt

Bericht door h5speedje »

sarcus schreef:ja even verduidelijken :mrgreen:

-S50 moter met 70cc
-1 plaats koppeling ( op een s65 zit een 2 plaats )
-100km na lange stilstand , moter compleet uiteen geweest om oude troep te verwijderen en daarna terug gemonteerd
-Koppeling is zeer soepel in te trekken
2 plaats koppeling hoort op een s50/s65...deze slippen wat minder....
Nu heb je van de tweeplaats meerdere soorten; enkelzijdig dubbel en dubbeldubbel bekleed..als je deze uitwisseld gaat het ook fout maar ik denk dat het jou wel zou zijn opgevallen dus dat sluit ik uit..

Voering (frictie materiaal) moet tegen het gietijzer van het hart of tegen een blanke tussen plaat komen..das belangrijk..
Voering tegen voering is zo weg.
Het enige wat ik me nog voor kan stellen waardoor het slijt is dat de koppeling continu slipt maar dit zou je merken..als je op een bepaalde snelheid in ene gas zou geven maakt hij meer toeren maar de snelheid neemt dna niet toe..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Peek
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 sep 2007 12:18
Locatie: Utrecht

Re: koppeling slipt

Bericht door Peek »

Je hebt niet veel te dunne motorolie gebruikt?

Heb je de koppeling (het huis dus) echt goed vast gedraaid op de krukas? Echt vast, bedoel ik?

Tweeplaats is in principe niet nodig, als er nu eenplaats inzit. Ondanks alle rampverhalen, heb ik altijd met 106cc eenplaats gereden (met sterke veertjes, maar dat zal bij jou niet eens nodig zijn). Bovendien, je zegt dat ie het niet alleen bij volgas doet, maar ook bij minder last al.

En ik quote h5speedje van hierboven: Voering tegen voering is zo weg.


Maar kijk, voordat je de boel weer uit elkaar gaat halen, toch nog even naar de koppelingskabel: wellicht staat ie onder teveel spanning. Dan ontkoppelt ie gemakkelijk, maar koppelt niet geheel.
Wanneer begint je koppeling aan te grijpen? Laat of vroeg bij het koppelen?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: koppeling slipt

Bericht door NIX »

En zijn de veerrtjes van 40 jaar oud niet helemaal prut?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: koppeling slipt

Bericht door h5speedje »

Peek schreef:Je hebt niet veel te dunne motorolie gebruikt?

Heb je de koppeling (het huis dus) echt goed vast gedraaid op de krukas? Echt vast, bedoel ik?

Tweeplaats is in principe niet nodig, als er nu eenplaats inzit. Ondanks alle rampverhalen, heb ik altijd met 106cc eenplaats gereden (met sterke veertjes, maar dat zal bij jou niet eens nodig zijn). Bovendien, je zegt dat ie het niet alleen bij volgas doet, maar ook bij minder last al.

En ik quote h5speedje van hierboven: Voering tegen voering is zo weg.


Maar kijk, voordat je de boel weer uit elkaar gaat halen, toch nog even naar de koppelingskabel: wellicht staat ie onder teveel spanning. Dan ontkoppelt ie gemakkelijk, maar koppelt niet geheel.
Wanneer begint je koppeling aan te grijpen? Laat of vroeg bij het koppelen?
Schiet me nog iets te binnen...staat me een verhaal bij van iemand die een scheur in het gietijzeren koppelingshart had..het was door het loshakken zonder gebruik van goed gereedschap..hierdoor was het koppelingshart gescheurd op de plek waar de voering langsheen ging...deze was ook met 100 kilometer weg zeg maar..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

sarcus
4T-MSB regular
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:12
Locatie: België

Re: koppeling slipt

Bericht door sarcus »

moterolie is 15w40 , dat doe ik in bijna iedere brommer , enkel bij m'n c320's niet.

koppeling ineen gestoken zoals in de partslist.

veertjes met 11000 km al te zwak lijkt me sterk maar kan ik mss eens vervangen.

Dat van dat gas geven en continue slippen is nu het geval. eerst bij volgas , later bij beetje gas en later gaat hij gewoon niet meer vooruit. Kabel staat niet te strak , hetzelfde verhaal van slipen bij weglaten van de kabel.( dus even niet aangesloten )

Koppelingshart zag er goed uit.

Koppelingsmoer is echt goed aangedraaid

Als hij nog reed dan greep de koppeling goed aan.

Ik denk dat ik alles morgen nog maar eens rustig demonteer en herbekijk. Ik laat het weten

bedankt voor de antwoorden
http://6volt.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

sarcus
4T-MSB regular
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:12
Locatie: België

Re: koppeling slipt

Bericht door sarcus »

die stalen plaat was idd niet vlak meer en die had ik gisteren al vervangen door een rechte, zonder resultaat :P . Straks wat swingmuziek opleggen en op het gemak sleutelen. T'is een mooie dag
http://6volt.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: koppeling slipt

Bericht door niek is ik »

wat ik zo lees is het gewoon verkeerde olie, je moet olie hebben voor natte plaats koppeling... meestal gaat het goed als je er maar wat in gooit, maar soms wil het hierdoor gaan slippen....

lamme veertjes geloof ik niet in.

Wel kan het nog zijn, zeker als ie er volledig doorheen slipt dat de stalen platen om het zo te noemen ook verbrand zijn(zijn ze blauwig verkleurd door de hitte?)

maar ik blijf het gooien op verkeerde olie, duurt een aantal kilometers voor de plaat volledigdoorweekt is, is hij dat dan gaat hij slippen...

en een 2 plaats is verre van nodig op 70cc, en sterkere veren inprincipe ook niet.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: koppeling slipt

Bericht door NIX »

Lamme veertjes is geen kwestie van geloven, maar veertjes die na 40 jaar de meeste spanning verloren zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: koppeling slipt

Bericht door niek is ik »

het zou kunnen, maar ik vermoed van niet om het zo te zeggen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

sarcus
4T-MSB regular
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:12
Locatie: België

Re: koppeling slipt

Bericht door sarcus »

nee, er is niets overhit geraakt.

Ik heb daarnet een ander stel veren gevonden. Koppeling gedemonteerd en vergeleken met de veren die er in zaten. Die waren veel makkelijker in te duwen dan het stel die op de plank lagen. Straks na het eten doordoen.

Welke olie raad je dan aan? Ik vindt het niet echt logisch aangezien er toch 100km probleemloos mee gereden is geweest met die 15w40? Mss eens proberen met minerale ?
http://6volt.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie