Opvoeren/beter laten lopen/Problementopic CB50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Opvoeren/beter laten lopen/Problementopic CB50

Bericht door Matr »

Hallo iedereen, zoals jullie misschien in Gezocht al hebben gezien heb ik 1,5 week geleden een CB50 gekocht en ben nu hard bezig deze aan te passen naar mijn wensen. Ik zit middenin het opnieuw spuiten en poetsen nu, maar ben ook nog van plan motorisch nog wat dingen te veranderen. Hij is eigenlijk helemaal origineel en hij loopt nu ongeveer 45 km/h. Wel is de carb vervangen door een 17 mm, waar op het moment een 80 sproeier in zit, die ik ga vervangen door een 72 of 76. Verder zijn er de voor de hand liggende dingen gedaan zoals olie verversen en nieuwe bougie erin steken omdat hij stationair niet zo lekker liep.
Maar 45 is toch wel een beetje te traag dus ik zou hem graag wat sneller willen laten lopen (denk 55 - 60). Nou heb ik al veel rondgekeken maar ben nog niet echt veel wijzer geworden, want ik lees steeds iets anders over het opvoeren. Dingen die ik tot nu toe gevonden heb:

- ontsteking vervroegen, het originele (verlatende) vliegwiel vastzetten een paar mm voor F (?) of een vervroegend vliegwiel kopen
- uitlaat ontgrenzen door hem in de bocht en in de demper door midden te zagen (of ontgrensde uitlaat kopen) en de buisjes eruit te halen
- inlaat vergroten
- iets met het luchtfilter?

Ik zou graag jullie mening horen wat het meest effectief en betaalbaar is, want als ik er niet zoveel voor hoef uit te geven is dit natuurlijk het mooist (liever stop ik er mijn tijd in aan het sleutelen) ;) maar ik ben best bereid een nieuwe uitlaat te kopen bijvoorbeeld, omdat dit ook nog wat toevoegt aan het uiterlijk (vind chroom toch mooier dan matzwart) of als zo'n VVV echt helpt in vermogen (en zelfs in verbruik las ik?) wil ik hier natuurlijk ook wel voor betalen.
Laatst gewijzigd door Matr op 23 dec 2009 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Begin maar het Vliegwiel vast te zetten. Dat gaat het grootste verschil maken. VVV heeft pas veel zin als je al behoorlijk snel bent en is erg duur. Uitlaat gewoon afblijven. Weet je heel zeker dat deze begrenst is? Hoe weet je dat zo zeker? Als ie werklijk begrenst is, dan zal dat wat schelen als je een vast vliegwiel hebt. Inlaat vergroten heeft pas zin als je een 20mm carb gaat monteren. En dat die je alleen met een snelle nog of met veel CC's. groter dan 16 heeft geen zin, eigenlijk. Luchtfilter laat ori al flink wat lucht door, dus kun je ook afblijven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

NIX schreef:Begin maar het Vliegwiel vast te zetten. Dat gaat het grootste verschil maken. VVV heeft pas veel zin als je al behoorlijk snel bent en is erg duur. Uitlaat gewoon afblijven. Weet je heel zeker dat deze begrenst is? Hoe weet je dat zo zeker? Als ie werklijk begrenst is, dan zal dat wat schelen als je een vast vliegwiel hebt. Inlaat vergroten heeft pas zin als je een 20mm carb gaat monteren. En dat die je alleen met een snelle nog of met veel CC's. groter dan 16 heeft geen zin, eigenlijk. Luchtfilter laat ori al flink wat lucht door, dus kun je ook afblijven.
Das nog eens een snel en doeltreffend antwoord :D
Ik zal dit weekend eens dat vliegwiel gaan bekijken. Ik nam aan dat mijn uitlaat begrenst is omdat hij uit Duitsland komt en ik gelezen had dat deze in de uitlaat begrensd werden, ook bevestigde de verkoper dit
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

Haakie
4T-MSB regular
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 aug 2009 21:46

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Haakie »

snelle nokkenas is ook leuk. Kost niet al te veel ook. Mijn Cb50 loopt met onbegrensde uitlaat, vervroegend vliegwiel en snelle nok zo'n 70 op de teller, dat is wel met een lichte tandwielverhouding.
Buick Centurion 7.5L
Honda CB 50J

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Kan prima, maar is niet helemaal bolt on voor een beginner.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Faukje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:53
Locatie: enschede

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Faukje »

Idd eerst maar eens je vliegwielverlating vastzetten en je uitlaat ontgrenzen(als dat al niet gebeurt is,je kunt bij de overgang van bocht naar demper meestal wel zien of ie al ontgrenst is,vaak is het te zien aan het laswerk en als je in de bocht kijkt of daar geen pijpje in zit)
en dat in combinatie met een 17mm (die je al hebt) en evt een tandje meer op voortandwiel moet dat al zeker het gewenste resultaat geven zonder veel geld uit te geven...

grtz Faukje
naaaah.....

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Nog even over het vliegwiel dus, wat is de handigste manier om deze los te krijgen? En om deze vast te zetten maak ik een ijzerdraad vast aan het linker armpje, zodat hij niet te ver naar rechts kan door zwaaien, klopt dit?
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Koop een fatsoenlijke poelietrekker bij 1 van de toko's met links draad dat je in de poelie draait. Zijn 5,-. Anders hoor ik het wel als er een stuk carter is afgebroken.

Vastzetten is volgens mij een FAQ over. Ik zou gaatjes boren en schroefjes zodanig erin draaien dat de armpjes helemaal niets meer kunnen draaien. Of eigenlijk: Ik las de hele meuk vast zodat het echt nooit meer beweegt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door bonjour »

ff naar de bromboer en vragen voor een honda vliegwiel trekker, kost 5 euro.

Mijn CB liep 60~65 helemaal orgineel, met alleen vastgezet vliegwiel en 13mm carb.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Nog even een vraagje ivm het beter laten lopen: toen ik gisteren aan het rijden was merkte ik dat hij heel snel kracht verloor in hogere toeren en hij kwam nauwelijks in zijn 4, daarna een beetje geexperimenteerd en ben nu tot deze conclusie gekomen: hij rijdt perfect (trekt goed door, rijdt max 45-50) op voorwaarde dat de choke ongeveer 25/30% open staat, dus gewoon tijdens het rijden het hendeltje steeds omhoog. Dit betekent toch dat normaal te weinig benzine krijgt? (wat ik vreemd vond want de bougie was zwart) Zou ik dit kunnen oplossen door er weer een wat grotere sproeier in te stoppen of zijn er ook andere dingen aan de afstelling die ik moet aanpassen?
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Wat voor vliegwiel zit erop en staat de ontsteking op tijd? Staan de kleppen goed? Die dingen moeten eerst bekend zijn voordat je dingen over de afstelling van de carb kunt gaan roepen. Is de bougie nieuw? Of heb je geen idee?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Vliegwiel moet ik nog naar kijken maar zou origineel moeten zijn, over de onsteking weet ik nog niks, vliegwieltrekker zou dinsdag aan moeten komen (had er maar een besteld bij Rovaza, daar ging ik toch bestelling doen). Verkoper zei dat de kleppen gesteld waren, bougie heb ik zelf 3 dagen geleden vervangen.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Als er een verlatend vliegwiel op zit, heeft het geen zin om veel aan dat ding te prutsen. Mogelijk staan de punten niet helemaal goed, maar ik denk niet dat je meteen aan je carb moet gaan prutsen. Punten moeten gaan openen op F. Kijk dat even na.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Iedereen, bedankt! :D Vanaf 5 uur vandaag samen met mn pa aan de brommer gewerkt. Ten eerste vliegwiel gecheckt: was al vastgezet door de vorige eigenaar. Daarna de punten gesteld (met dank aan de FAQ hier op het forum) en met succes!
Kicken, gassen, bwwaaaop! Wat een verschil :shock: Even kort doorgetrokken langs het spaarne: klok op 60 en toen moest ik stoppen voor het stoplicht dus wie weet :)..
Zo'n enorme toename aan vermogen had ik echt niet verwacht en dat uiteindelijk dus alleen door de ontsteking opnieuw af te stellen.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Maar dat zeggen we al een week.

Mooi dat het je zelf gelukt is, in elk geval en nu weet je tenminste ook wat voor vliegwiel je hebt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie