5w40

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: 5w40

Bericht door Henk Veen »

[quote="stofZie boven, ervaring...1200 km & nog geen problemen. (bijna dagelijks door weer en wind)[/quote]
Wat is nou 1200km..... Gebruik gewoon 10W40 zoals het Honda manual aangeeft. Pas bij temperaturen onder de -20 zou je het kunnen overwegen, maar hun grafiek zwijgt over 5W40 olie. Voor de warmere landen geeft de grafiek 20W40, kortom voor NL is 10W40 prima. En wil je het een beetje netjes doen, gebruik dan 4T motorolie geschikt voor natte koppelingen.

Baron
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 jul 2009 22:40
Locatie: Leusden

Re: 5w40

Bericht door Baron »

conclusie ?

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: 5w40

Bericht door roow »

Gebruik gewoon 10W40 zoals het Honda manual aangeeft. Pas bij temperaturen onder de -20 zou je het kunnen overwegen, maar hun grafiek zwijgt over 5W40 olie. Voor de warmere landen geeft de grafiek 20W40, kortom voor NL is 10W40 prima. En wil je het een beetje netjes doen, gebruik dan 4T motorolie geschikt voor natte koppelingen.

arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Re: 5w40

Bericht door arnold-d »

Baron schreef:conclusie ?
gebruik shell 10w40
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Re: 5w40

Bericht door honda sleutelaar »

arnold-d schreef:
Baron schreef:conclusie ?
gebruik shell 10w40
of action 5W40
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 5w40

Bericht door NIX »

Of action 10W40.

Of kroonexpulsa of weetikveel. Het boeit nauwelijks. Gooi er desnoods kokosnotenolie in als het peil te laag staat en warm je motortje rustig op. Dat is veel belangrijker dan welke soort er precies in moet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16200
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 5w40

Bericht door nielspbr »

Zolang je maar geen synthetisch spul in een oud blok gooit, dan gaat al het opgehoopte vuil in het blok rondzweven.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 5w40

Bericht door NIX »

Mooie gelegenheid om je filters eens schoon te maken en je plaat te vernieuwen. Ik zie het probleem niet, je gaat er alleen maar op vooruit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: 5w40

Bericht door Jurrien »

arnold-d schreef:
Baron schreef:conclusie ?
gebruik shell 10w40
Dat lees ik wel vaker.. Waarom speciaal van de shell??
Lijkt me dus onzin.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Re: 5w40

Bericht door arnold-d »

Jurrien schreef:
arnold-d schreef:
Baron schreef:conclusie ?
gebruik shell 10w40
Dat lees ik wel vaker.. Waarom speciaal van de shell??
Lijkt me dus onzin.
ooh, dat is 4takt motorfiets olie, voor natte koppeling.
Dus heb je gewoon de goeie :mrgreen:
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: 5w40

Bericht door Jurrien »

Maar die heb je ook van andere merken.
Sterker nog, ik heb het idee dat je bij de benzinepomp veel te veel betaalt voor olie, dus ik zou juist niet bij de shell kopen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: 5w40

Bericht door nitelife »

bij de benzinepomp betaal je voor elk product teveel. als er benzine bij de supermarkt tekoop zou zijn, zou iedereen het daar halen! :D
TWD for life!

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 5w40

Bericht door NIX »

Haha, actionpeut. Met een octaangetal van 86.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: 5w40

Bericht door stof »

Henk Veen schreef:
stof schreef:Zie boven, ervaring...1200 km & nog geen problemen. (bijna dagelijks door weer en wind)
Wat is nou 1200km..... Gebruik gewoon 10W40 zoals het Honda manual aangeeft. Pas bij temperaturen onder de -20 zou je het kunnen overwegen, maar hun grafiek zwijgt over 5W40 olie. Voor de warmere landen geeft de grafiek 20W40, kortom voor NL is 10W40 prima. En wil je het een beetje netjes doen, gebruik dan 4T motorolie geschikt voor natte koppelingen.
Ik zal het nog eens laten weten als de km's zijn opgelopen, goed? ;)

edit: de olie mag toch ververst worden, of telt het dan niet? :lol: :wink:

jimbo1992
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jun 2009 20:53
Locatie: Maldegem (België)

Re: 5w40

Bericht door jimbo1992 »

Op een luchtgekoelt 50cc blokje gewoon 10W40 is het nu winter of zomer, België of Nederland maakt dat echt niets uit voor zo'n brommer (super precisie instrumenten zijn het namenlijk ook niet...), Als je het goedkoop wil koop je gewoon een 5liter bidon van motul ofzo, goede olie, lage prijs. En als je gewoon maakt dat het olie op pijl blijft moet je zelfs niet veel verversen...
Trots eigenaar:
CB50J (80cc, kitaco, F kop en nok, 20mm carb en spruit) *accident, heropbouw moet nog beginnen*
C50 (origineel wrakje)
Audi 100 (2.4 atmosferische 5 cilinder diesel)

Gesloten