Pagina 1 van 4

5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 18:20
door Baron
Mijn vraag: trekt een 4takt blok het als hij word verzien van 5w40 olie, het gaat met name om eventuele schade..
Het is natuurlijk een dunnere olie, en het blok kan hierdoor warmer worden, maar aangezien het winter is / word, lijkt mij het juist alleen maar voordelig..
X

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 18:25
door arnold-d
5w40 is ook best te gebruiken.
ik gebruik normaal 10w40.

5 is beter voor de winter, sneller warm

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 18:26
door Kippenverver
Moet niet zoveel kwaad kunnen lijkt mij, alleen kan hij dan iets meer gaan zweten.

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 18:38
door Ronaldo
Veel te dun voor dit soort blokjes.
En vooral niet doen als je altijd een dikkere olie hebt gebruikt.
Gewoon 10W40 half-synthetisch gebruiken van een bekend merk.
Dus bijv. geen Hema/Aldi 'sla'olie.

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 18:40
door arnold-d
Ronaldo schreef:Veel te dun voor dit soort blokjes.
En vooral niet doen als je altijd een dikkere olie hebt gebruikt.
Gewoon 10W40 half-synthetisch gebruiken van een bekend merk.
Dus bijv. geen Hema/Aldi 'sla'olie.
10tje @ shell..fijne olie.

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 19:11
door Baron
Wat is het nou, dit word tegenstrijdig :?:

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 19:17
door NIX
Gewoon Lidl of action olie in een HM blokje geeft geen enkel probleem. De uilenzeik die men gebruikte in de tijd dat deze blokjes ontworpen zijn, haalde het bij lange niet bij de kwaliteit van de huidige goedkope olieen. Kijk nou eens gewoon op het carter. Daar staat singlegrade olie aanbevolen. Men kende nog niet eens de multigrade olie. Niet dat er geen syntheet of halfsyntheet in mag. Dat gaat prima, en als je je er lekker bij voelt, vooral doen. Met de dure olien zou ik wel het liefst motorfiets olie aanbevelen, daar in de dure auto-olie de antifrictie middelen een koppeling wel eens wat kunnen laten doorslippen. Een koppelingsplaatje van 30 jaar oud schijnt ook niet van syntheet te houden, maar is toch al aan vervanging toe. En dan kun je mooi het centrufugaalfilter ook eens schoonmaken. Nieuwe plaatjes kunnen prima tegen dure syntheet.

Ververs zo nu en dan je olie en hou het peil in de gaten. Dat is eigenlijk het enige dat telt.

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 20:45
door bonjour
Mij is wel eens vertelt dat een centrifugaal filter niet zo best zijn werkt doet met multi-grade olíe'n.

Heb zoiets gelezen bij het speuren naar info over mijn CB77.

Verder gewoon lekker altijd 10w40 in het blokje kiepen, altijd goed, zomer of winter.

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 21:13
door stof
Uit ervaring:
Ik heb al meer dan 1200km gereden met 5W40 in mijn cy, en dat gaat perfect, is trouwens ook synthetische olie, maar dan wel hele goedkope (van de action, 3 euro/ liter ofzo).
Geen problemen... :)

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 21:20
door Jurrien
Ronaldo schreef:Veel te dun voor dit soort blokjes.
En vooral niet doen als je altijd een dikkere olie hebt gebruikt.
Gewoon 10W40 half-synthetisch gebruiken van een bekend merk.
Dus bijv. geen Hema/Aldi 'sla'olie.
Waarom vooral niet doen als je een dikkere olie hebt gebruikt?
Is het motortje gewend aan de dikkere olie?
Volgens mij kun je alles prima door elkaar mengen..
Eric schreef:En de pomp pompt die iets dikkere olie net wat beter rond. Staat ook nog op je Carter welke olie je moet gebruiken.....
Waarom pompt ie dikkere olie net wat beter rond?
bonjour schreef:Mij is wel eens vertelt dat een centrifugaal filter niet zo best zijn werkt doet met multi-grade olíe'n.

Heb zoiets gelezen bij het speuren naar info over mijn CB77.

Verder gewoon lekker altijd 10w40 in het blokje kiepen, altijd goed, zomer of winter.
Waarom doet dat centrifugaalfilter minder goed zo'n werk?

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 21:47
door roow
Ben wel benieuwd of er eigenlijk mensen zijn met ervaring met 5w40 olie.

Toen ik mijn olie had vervangen voor Castrol 5w40 liep niet veel km later m'n big-end lager van de krukas kapot...
Natuurlijk nooit te achterhalen of het aan de olie lag maar je weet het nooit (krukas had bij opbouw geen speling)

Afbeelding

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 21:54
door h5speedje
Vroeger (toen de mensen nog met de fiets naar het werk gingen) schreef honda mono grades voor sae20 sae30 etc etc.
In de owners manual staat eeb tabel bij welke temperatuur welke monograde gebruikt diende te worden.
Dat betekende dat men bang was dat de olie te dik of te dun zou bij een bepaalde temperatuur..
Tegenwoordig hebben we de multigrades , half en volsynthetische olie soorten.
Met alle respect zijn deze oliesoorten verschrikkelijk goed tenopzichte van de olie die toen werd voorgeschreven waarop de huidige blokken zijn gebaseerd..
een 5w40 is bij koudere temperaturen wat dunner waardoor de olie beter op bepaalde plekken kan komen als bij een 10w40...deze verschillen zijn daarintegen zo verschrikkelijk klein dat je dit waarschijnlijk pas na jaren kunt merken...gewoon toepassen dus enne...die 5 of 10 ....waar praten we over?? hoevaak staat je brommer nog wekenlang in de vrieskou bij min 15??

Hier tsjechie merken we het wel als het eerste winterse weer er aan komt; dan merk je hoe de capaciteit van je accu lager word, de olie te dik is waardoor de startmotor amper rond wil..
Maar in nederland?? pff mik er gewoon 5w40 of 10w40...je zult amper verschil merken in je portomone..

Het enige voordeel wat ik heb gemerkt met volsyntheet is dat het geen water opneemt; bij een scheur in een cilinderbus kwam er dus olie in de koelvloeistof en werd het olienivo steeds hoger...De olie werd niet wit en we konden geen water vinden tot we de carterplug er uit draaiden; eerst koelwater daarna olie..

Dat het wel of minder goed zou werken met je centrifugaal filter lijkt mij dat dat beter onderbouwt moet zijn voor men het hier neerzet..

Het enige waar honda blokjes niet tegen kunnen is te dunne olie in de zomer...hou je maar aan de gemiddelde waarde van 10w40...dit gaat bij een normaal blok altijd goed

Jurrien schreef:
Ronaldo schreef:Veel te dun voor dit soort blokjes.
En vooral niet doen als je altijd een dikkere olie hebt gebruikt.
Gewoon 10W40 half-synthetisch gebruiken van een bekend merk.
Dus bijv. geen Hema/Aldi 'sla'olie.
Waarom vooral niet doen als je een dikkere olie hebt gebruikt?
Is het motortje gewend aan de dikkere olie?
Volgens mij kun je alles prima door elkaar mengen..
Eric schreef:En de pomp pompt die iets dikkere olie net wat beter rond. Staat ook nog op je Carter welke olie je moet gebruiken.....
Waarom pompt ie dikkere olie net wat beter rond?
bonjour schreef:Mij is wel eens vertelt dat een centrifugaal filter niet zo best zijn werkt doet met multi-grade olíe'n.

Heb zoiets gelezen bij het speuren naar info over mijn CB77.

Verder gewoon lekker altijd 10w40 in het blokje kiepen, altijd goed, zomer of winter.
Waarom doet dat centrifugaalfilter minder goed zo'n werk?

Re: 5w40

Geplaatst: 09 nov 2009 22:24
door stof
roow schreef:Ben wel benieuwd of er eigenlijk mensen zijn met ervaring met 5w40 olie.

Toen ik mijn olie had vervangen voor Castrol 5w40 liep niet veel km later m'n big-end lager van de krukas kapot...
Natuurlijk nooit te achterhalen of het aan de olie lag maar je weet het nooit (krukas had bij opbouw geen speling)
Zie boven, ervaring...1200 km & nog geen problemen. (bijna dagelijks door weer en wind)