Blok rookt en geeft tikken.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MonkeyMinh
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2009 18:38
Locatie: Zwolle

Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door MonkeyMinh »

Hoi,

Ik heb een probleem geloof ik aan m'n blok. Eerst merkte ik er niet veel van, omdat ik dan een helm op heb en een lekkere knalpijp.
Maar toen ik een keertje zonder helm ging rijden door de straat hoorde ik een soort klokgeluidje in m'n blok.
Zegmaar dat het tikt netals een klokje. Wat kan ik daar tegen doen? Oja, en er lekt benzine? Maar dat komt denk ik door de carburateur. En het blok rookt als de ziekte na het rijden. Dacht eerst dat het door de regen kwam maar toen ik gewoon met droog weer reed rookte ie nog steeds. Bij elke keer terugschakelen hoor je ook best goed van die rare tikken. Wat volgens mij ook niet gewoon is.
Kortom een groot probleem. Heb er nieuwe olie ingedaan maar werkte niet veel ofzo. Dacht even zuinig te zijn op m'n brommer maar hier baal ik echt van.

Wat kan ik er tegen doen? Kan iemand me helpen?

Mvg,

MonkeyMinh
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2009 18:38
Locatie: Zwolle

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door MonkeyMinh »

Waarom kan niemand me helpen????

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door ciebie »

wat heb je er al gedaan om het te verhelpen, heb je al je klepspeling bekeken? hangt je distibutieketting niet te los? of je gewone ketting?

als je blok rookt wordt ie wss heel erg warm, of vindt de verf die je er mss op hebt zitten het niet fijn.. probeer eens de olie temp te meten (als je een temp meter hebt is dat een eitje)

Erik..
Official HVN procrastinator
Berichten: 360
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:52
Locatie: Nijmegen

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door Erik.. »

tikketikketikketikketikketikketikke zou klepspeling zijn, maar afhankelijk van hoe je het uitspreekt kan het ook een losse distributieketting zijn. :mrgreen:
Dus daar even naar kijken.

En waar rookt je blok precies? als je cilinderkop olie zweet kan er ook wat gaan roken..
Afbeelding

MonkeyMinh
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2009 18:38
Locatie: Zwolle

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door MonkeyMinh »

Bedankt alvast voor jullie hulp maar het klokgeluid is tiktiktiktiktik.
Net een klokje dus. En hij rookt bij m'n cillinderkop en niet zo'n beetje ook.
Maar het probleem is dus dat getik, en kleppenspeling hoe kan ik dat zelf verhelpen?
met dat getik zegmaar komt vast door mn afstelling want ik heb backfire uit mn uitlaat. En geklapper dt film ik nog wel een keer als er iemand intresse naar heeft. En ik denk dat het daardoor komt dat mn kleppen speling hebben heel vet dat geklapper maar dat getik is minder.
En dat benzine lekken probleem daar kijkt een maat nog naar. Maar denk zelf dat het aan mn carburateur ligt.

four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door four »

als je denkt dat het je carb is zou ik even naar je vlotter kijken, als die niet goed afsluit kan er tussen die pakking wat benzine door heen lekken. dat tikken zou ik, zoals hierboven al is gezegd, bij je kleppen of je distributie ketting zoeken. je distributie spanner kan je vinden door onder je blok een bout los te draaien, je heb er daar 6 zitten -> 4 voor je steppenbalk, 1 voor je olie aftap, en 1 die wat schuin zit. als je die eruit draait zit daarachter je distributie spanner. Als het een automatische is kan je er niet al te veel aan doen, een handmatige kan je met een schroevendraaier wat op draaien. kleppen moet je gewoon stellen door je klepdeksels er af te draaien en de kleine boutjes op de tuimelaars boven de klepveren wat aan te draaien, hier hoort eigenlijk een voelermaartje bij voor de perfecte afstelling maar ik doet het altijd op gevoel.

ik weet niet wat je al gedaan hebt en wat niet, maar dit is wat ik zou doen.
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

rednasty
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 jan 2010 19:41
Locatie: Utrecht

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door rednasty »

kijk eens goed of er nergens olie uit loopt als het blok draait, maak alles eerst goed schoon dan zie je daarna goed waar het eventuele lek zit, olie op hete onderdelen-->rook. Dat tikken zou idd teveel klepspeling kunnen betekenen(wat veel minder erg is dan te weinig dus als je niet weet wat je doet draai ze dan niet zomaar vast, hier staat vast wel ergens beschreven hoe je klepspeling afstelt)Het kan ook je distributieketting zijn, dus daar ook even de spanning van nakijken
wees lief voor je moeder

hendrik
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:58
Locatie: ede

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door hendrik »

MonkeyMinh schreef:Bedankt alvast voor jullie hulp maar het klokgeluid is tiktiktiktiktik.
Net een klokje dus. En hij rookt bij m'n cillinderkop en niet zo'n beetje ook.
Maar het probleem is dus dat getik, en kleppenspeling hoe kan ik dat zelf verhelpen?
met dat getik zegmaar komt vast door mn afstelling want ik heb backfire uit mn uitlaat. En geklapper dt film ik nog wel een keer als er iemand intresse naar heeft. En ik denk dat het daardoor komt dat mn kleppen speling hebben heel vet dat geklapper maar dat getik is minder.
En dat benzine lekken probleem daar kijkt een maat nog naar. Maar denk zelf dat het aan mn carburateur ligt.
je kleppen stellen...
als je een voelermaat hebt moet de speling o,o5 mm zijn.
en inderdaad de spanning van je distributie ketting chekken

heeft je blokje altijd al getikt?
dat had mijn vorige cilinder en daar had een beunhaas het niet goed gemonteerd waardoor de zuiger de inlaat klep aantikte.
(het kan ook een te hoge nokkenas zijn geweest)
ss50 4 life!

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door mirjam »

kijk even of je 4 kopmoeren niet los zitten. Even vastzetten en waarschijnlijk is het getikt en roken over.....

hendrik
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:58
Locatie: ede

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door hendrik »

mirjam schreef:kijk even of je 4 kopmoeren niet los zitten. Even vastzetten en waarschijnlijk is het getikt en roken over.....
gaat je koppakking dan ook niet lek? of kan die wel wat hebben?
ss50 4 life!

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door mirjam »

probeer maar eerst om die moeren aan te draaien.

Mvg

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door stof »

mirjam schreef:probeer maar eerst om die moeren aan te draaien.

Mvg
Ik denk dat je dan toch best ook de kleppen en distributie nakijkt hoor...of begrijp ik je verkeerd?

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: Blok rookt en geeft tikken.

Bericht door Lejon »

Had ik ook gehad dat roken, als je dan een flinke slingergas gaf dan kwam er een rookwalm uit je koppakking.
Ffe die kopmoeren aandraaien. Verder je distributie spannen en kleppen goed stellen.
Dan sluit je al 3 delen uit. Als het dan nog niet over is kun je verder kijken.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

Plaats reactie