Slotje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
HvanAsseldonk
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:43
Locatie: Erp

Slotje

Bericht door HvanAsseldonk »

Ik heb laatst bij Loef een 'universele' sleutel gekocht om het vliegwiel tegen te houden bij het (de)monteren...nu past ie dus niet op mijn vliegwiel.
Mijn vraag:
Kan ik gaatjes van ong. 5mm doorsnede en 10mm diep ergens in de buitenzijde van het vliegwiel boren of zit er overal wel iets wat ik kan raken?
Ander idee is om de huidige gaatjes van, zeg, 3 mm op te boren naar 5. Weet niet waar ze nu voor dienen?

Hier maar even een plaatje van mijn vliegwiel, rode puntjes zijn de gaatjes waar ik het over heb...
Afbeelding

Ik ga hierover nog contact opnemen met Loef, maar wilde alvast wat wilde ideeën opdoen mocht daar niets uitkomen.

Bedankt!
Laatst gewijzigd door HvanAsseldonk op 19 apr 2010 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo M:
Whahaha, wijven en auto's... dan gaat er altijd wel iets mis.
XorireX:
Was het een vrouw dan?
LeeM:
Er ging toch iets mis...
Honda C50 '73

four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door four »

gewoon een schroevendraaier achter je spoelen steken, gaat ie nergens meer heen.
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

HvanAsseldonk
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:43
Locatie: Erp

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door HvanAsseldonk »

Even een klein PSje...
Ik was het vliegwiel aan het demonteren omdat het volgende is voorgekomen:
Het begon met stotteren bij de 60 km/uur (maximale snelheid v/d brommer)
Toen was het bij 45-60km/uur stotteren
Nu start ie helemaal niet meer (ik heb wel nieuwe ontsteking geplaatst, maar daarvoor viel ie al regelmatig uit en kreeg ik hem niet gekickt).
Ik dacht dat het aan de ontstekingspuntjes lag, dus vervangen en wilde ook gelijk de ontsteking afstellen maar nu start ie niet meer.

Als ik mijn bougie eruit haal en in de rubberen dop van de bobine op het blok houdt en kick zie ik ook geen vonken...bobine aan het overlijden / overleden neem ik aan? Anders ben ik heel benieuwd naar andere probleemvormers! :)

Even voor de overzichtelijkheid duidelijk vermelden waar je op aan het reageren bent, anders is het dadelijk niet meer te volgen ;)

PPSje
four schreef:gewoon een schroevendraaier achter je spoelen steken, gaat ie nergens meer heen.
Dat heb ik dus nu moeten doen, omdat dat onding niet werkte xD
Theo M:
Whahaha, wijven en auto's... dan gaat er altijd wel iets mis.
XorireX:
Was het een vrouw dan?
LeeM:
Er ging toch iets mis...
Honda C50 '73

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door h5speedje »

HvanAsseldonk schreef:Ik heb laatst bij Loef een 'universele' sleutel gekocht om het vliegwiel tegen te houden bij het (de)monteren...nu past ie dus niet op mijn vliegwiel.
Mijn vraag:
Kan ik gaatjes van ong. 5mm doorsnede en 10mm diep ergens in de buitenzijde van het vliegwiel boren of zit er overal wel iets wat ik kan raken?
Ander idee is om de huidige gaatjes van, zeg, 3 mm op te boren naar 5. Weet niet waar ze nu voor dienen?

Hier maar even een plaatje van mijn vliegwiel, rode puntjes zijn de gaatjes waar ik het over heb...
Afbeelding

Ik ga hierover nog contact opnemen met Loef, maar wilde alvast wat wilde ideeën opdoen mocht daar niets uitkomen.

Bedankt!
de universele vliegwiel tegenhouder dien je ook in de grote gaten te steken.
Die kleintjes kun je alleen gebruiken als je de sleutel van een haakse slijper pakt..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

NIX
chaly addict
Berichten: 18836
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door NIX »

En ik pak een kettingsleutel voor oliefilters.

Bougie en dop zijn goed? Bobine kan aan zijn eind zijn, zo klinken je symtomen wel, ja.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

HvanAsseldonk
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:43
Locatie: Erp

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door HvanAsseldonk »

Binnenste (grote) gaten zitten opgevuld met metaal (lijken op stopjes, maar krijg ze er niet zo uit).
Met een beetje pijn en moeite krijg je de tang wel in de sleuven, maar dat werkt maar half.
En hopelijk is het dan idd die bobine, dan was het allemaal een kwestie van een onderdeeltje vervangen :P

Thanks! Morgen nog even proberen, lukt het niet bestel ik een nieuwe bobine.
Theo M:
Whahaha, wijven en auto's... dan gaat er altijd wel iets mis.
XorireX:
Was het een vrouw dan?
LeeM:
Er ging toch iets mis...
Honda C50 '73

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door ceedee »

Even een steeksleutel (10-11?) tussen het gat in je vliegwiel en je voetenstepje(eventueel ff rubber er af halen) zetten , ff punt zoeken dat ie blijft zitten en losdraaien maar. Pas wel op je spoelen. Dus sleutel in het vliegwielgat en niet te ver er in.

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door jupio »

Ik zou niet te snel boren in het vliegwiel, die dingen zijn heel precies uitgebalanceerd om niet te gaan slingeren. Vaak zijn er kleine puntjes uitgeboord om het gewicht mooi te centreren. Maar als je er zeker van bent dat je overal evenveel materiaal wegboort dan moet het (theoretisch) kunnen.
gr jupio
Met geduld lukt alles!!

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door irmin »

zelf vliegwielen balanceren is trowens erg gemakkelijk.

Je neemt een verrotte krukas en slijpt de tap van de wang af (zo dicht mogelijk tegen de wang aan).
Je duwt een krukaslager in een oud carter. Met locktite fixeer je de losse tap in het lager.
Je balanceerapparaat is klaar.

Zorg dat het lager gesmeerd is
schuif het vliegwiel op de tap
draai het vliegwiel nu steeds een heel klein beetje.
De zwaarste kant zal vanzelf naar onderen draaien. Gebeurt dat, haal hier dan iets materiaal weg (let op !!! niet teveel)
ga hiermee door totdat het vliegwiel in elke stand gewoon blijft staan.
Klaar.
cracque frontal

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Gaten in het vliegwiel

Bericht door nielspbr »

HvanAsseldonk schreef:Binnenste (grote) gaten zitten opgevuld met metaal (lijken op stopjes, maar krijg ze er niet zo uit).
Met een beetje pijn en moeite krijg je de tang wel in de sleuven, maar dat werkt maar half.
En hopelijk is het dan idd die bobine, dan was het allemaal een kwestie van een onderdeeltje vervangen :P

Thanks! Morgen nog even proberen, lukt het niet bestel ik een nieuwe bobine.
Die "stopjes" niet verwijderen/uitboren, dat zijn klinknagels!
Of je moet er behoefte aan hebben je viegwiel in losse onderdelen over te houden.

Plaats reactie