CB50 sputteren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:49
Locatie: Emmen

CB50 sputteren

Bericht door Matthijs- »

Hoi,

Sinds ik mijn vervroegend vliegwiel erop heb, sputtert mijn CB telkens, vooral tijdens het optrekken. Het is echt een plofachtige sputter, waarbij het vermogen terugvalt. Soms 1 keer, soms een paar keer snel achter elkaar.
Soms is het ook in wat hogere toerentallen, maar nooit hoger dan 8.000 toeren.
Verder heeft hij niet erg veel kracht met iemand achterop, dan heeft ie onder 6.000 bijna geen kracht...
Dat is irritant aangezien ik niet continu boven 6.000 wil rijden.

Ligt dit aan de ontsteking? Of is het brandstof?
Sproeier is maat 80, vervroegend vliegwiel, CB50F nokkenas, standaard uitlaat met ontgrenste bocht.


met vriendelijke groeten,
Matthijs
Afbeelding

davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:43
Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977.
Locatie: Zwolle

Re: CB50 sputteren

Bericht door davidvbss50 »

heb je je ontsteking opnieuw afgesteld nadat je een vvv er op gemonteerd hebt?
het kan zijn dat de afstelling iets anders moet dan je voorheen had, had je eerst een verlatende of een vastgezette?
...

Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:49
Locatie: Emmen

Re: CB50 sputteren

Bericht door Matthijs- »

De ontsteking staat op een paar mm na F (of voor) zo hoort het toch?
Hij trekt wel snel op, ik heb het gevoel dat ie bij 5.5 a 6 k een echte boost begint te krijgen.
Mag van mij wel wat vroeger eigenlijk

groeten
Afbeelding

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: CB50 sputteren

Bericht door Matr »

Matthijs- schreef:De ontsteking staat op een paar mm na F (of voor) zo hoort het toch?
Hij trekt wel snel op, ik heb het gevoel dat ie bij 5.5 a 6 k een echte boost begint te krijgen.
Mag van mij wel wat vroeger eigenlijk

groeten
Je rijdt gewoon met 50 cc toch? Dan lijkt me dat heel redelijk bij een CB, als je niet boven 6000 toeren wilt rijden kom je sowieso toch nauwelijks vooruit of ligt dat aan mij? Mijn CB begint ook pas lekker op gang te komen vanaf 6-7k toeren en ik trek hem zo door tot 9+, ik heb het gevoel dat die blokjes het makkelijk aan kunnen hoor.
Het sputteren komt mij bekend voor, lijkt me een ontstekingsprobleem.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: CB50 sputteren

Bericht door TooCrash »

Komt het geluid uit de uitlaat of uit de luchtfilter?
In geval van de luchtfilter denk ik aan speling van het vliegwiel ten opzichte van de krukas.

Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:49
Locatie: Emmen

Re: CB50 sputteren

Bericht door Matthijs- »

Nog een opmerking:
Ik krijg de brommer ook niet meer aangekickt. Alleen als de motor warm is lukt het, 's ochtends moet ik hem altijd aanduwen...
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50 sputteren

Bericht door NIX »

Stel je ontsteking. Of monteer je andere vliegwiel en stel je ontsteking.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: CB50 sputteren

Bericht door jupio »

is het niet zo dat het F teken bij vastgezette ontsteking ongeveer 20 graden voorontsteking geeft?
Dat is een compromiswaarde. Een variabele (vervroegende) ontsteking zou bij staionair 10-15 graden vervroegd moeten staan en dan al naar gelang het type motor (lange slag - vierkant - korteslag ) naar 26 tot zelfs 39 graden voorontsteking moeten vervroegen.
als jij nu de ontsteking op het F teken afstelt staat hij dus bij stationair al op 20 graden vooronsteking en gaat hij vervolgens nog vroeger staan. Ik zou zeggen probeer to maar eens dichter naar T (top) af te stellen en dan kijken (het liefst met een stroboscooplamp) hoe het onstekingstijdstip zich vervroegd. Bij onze bijna vierkante cylinders zou hij dan net iets verder dan het F teken moeten vervroegen ( ik dacht 26 graden vooronsteking).
gr jupio
Met geduld lukt alles!!

Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:49
Locatie: Emmen

Re: CB50 sputteren

Bericht door Matthijs- »

Even een verduidelijking. Hij deed het eerst niet toen het vliegwiel erop zat. Toen ging ie steeds sputteren, en nu heel veel. Kon vandaag bijna niet naar huis rijden. Dikke ploffen uit de cilinder lijkt het wel. Soms klinkt het alsof ie verzuipt, soms voelt ie alsof hij geen benzine meer heeft.

In hoge toerentallen doet hij het echter nog steeds redelijk, als ie maar genoeg toeren kan maken. In de 4 heeft hij vaak weer net te weinig kracht en wil hij niet doortrekken in toeren maar valt juist terug.


Dus hij doet vervelend sinds (?) 3 week ofzo, terwijl het vliegwiel er al 8 week opzit ofzo.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50 sputteren

Bericht door NIX »

Kijk of de punten vonken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie