Hoi,
Sinds ik mijn vervroegend vliegwiel erop heb, sputtert mijn CB telkens, vooral tijdens het optrekken. Het is echt een plofachtige sputter, waarbij het vermogen terugvalt. Soms 1 keer, soms een paar keer snel achter elkaar.
Soms is het ook in wat hogere toerentallen, maar nooit hoger dan 8.000 toeren.
Verder heeft hij niet erg veel kracht met iemand achterop, dan heeft ie onder 6.000 bijna geen kracht...
Dat is irritant aangezien ik niet continu boven 6.000 wil rijden.
Ligt dit aan de ontsteking? Of is het brandstof?
Sproeier is maat 80, vervroegend vliegwiel, CB50F nokkenas, standaard uitlaat met ontgrenste bocht.
met vriendelijke groeten,
Matthijs
CB50 sputteren
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 18 mei 2008 12:43
- Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977. - Locatie: Zwolle
Re: CB50 sputteren
heb je je ontsteking opnieuw afgesteld nadat je een vvv er op gemonteerd hebt?
het kan zijn dat de afstelling iets anders moet dan je voorheen had, had je eerst een verlatende of een vastgezette?
het kan zijn dat de afstelling iets anders moet dan je voorheen had, had je eerst een verlatende of een vastgezette?
...
Re: CB50 sputteren
De ontsteking staat op een paar mm na F (of voor) zo hoort het toch?
Hij trekt wel snel op, ik heb het gevoel dat ie bij 5.5 a 6 k een echte boost begint te krijgen.
Mag van mij wel wat vroeger eigenlijk
groeten
Hij trekt wel snel op, ik heb het gevoel dat ie bij 5.5 a 6 k een echte boost begint te krijgen.
Mag van mij wel wat vroeger eigenlijk
groeten
Re: CB50 sputteren
Je rijdt gewoon met 50 cc toch? Dan lijkt me dat heel redelijk bij een CB, als je niet boven 6000 toeren wilt rijden kom je sowieso toch nauwelijks vooruit of ligt dat aan mij? Mijn CB begint ook pas lekker op gang te komen vanaf 6-7k toeren en ik trek hem zo door tot 9+, ik heb het gevoel dat die blokjes het makkelijk aan kunnen hoor.Matthijs- schreef:De ontsteking staat op een paar mm na F (of voor) zo hoort het toch?
Hij trekt wel snel op, ik heb het gevoel dat ie bij 5.5 a 6 k een echte boost begint te krijgen.
Mag van mij wel wat vroeger eigenlijk
groeten
Het sputteren komt mij bekend voor, lijkt me een ontstekingsprobleem.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986
Moto Guzzi V50 NATO, 1986
Re: CB50 sputteren
Komt het geluid uit de uitlaat of uit de luchtfilter?
In geval van de luchtfilter denk ik aan speling van het vliegwiel ten opzichte van de krukas.
In geval van de luchtfilter denk ik aan speling van het vliegwiel ten opzichte van de krukas.
Re: CB50 sputteren
Nog een opmerking:
Ik krijg de brommer ook niet meer aangekickt. Alleen als de motor warm is lukt het, 's ochtends moet ik hem altijd aanduwen...
Ik krijg de brommer ook niet meer aangekickt. Alleen als de motor warm is lukt het, 's ochtends moet ik hem altijd aanduwen...
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: CB50 sputteren
Stel je ontsteking. Of monteer je andere vliegwiel en stel je ontsteking.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: CB50 sputteren
is het niet zo dat het F teken bij vastgezette ontsteking ongeveer 20 graden voorontsteking geeft?
Dat is een compromiswaarde. Een variabele (vervroegende) ontsteking zou bij staionair 10-15 graden vervroegd moeten staan en dan al naar gelang het type motor (lange slag - vierkant - korteslag ) naar 26 tot zelfs 39 graden voorontsteking moeten vervroegen.
als jij nu de ontsteking op het F teken afstelt staat hij dus bij stationair al op 20 graden vooronsteking en gaat hij vervolgens nog vroeger staan. Ik zou zeggen probeer to maar eens dichter naar T (top) af te stellen en dan kijken (het liefst met een stroboscooplamp) hoe het onstekingstijdstip zich vervroegd. Bij onze bijna vierkante cylinders zou hij dan net iets verder dan het F teken moeten vervroegen ( ik dacht 26 graden vooronsteking).
gr jupio
Dat is een compromiswaarde. Een variabele (vervroegende) ontsteking zou bij staionair 10-15 graden vervroegd moeten staan en dan al naar gelang het type motor (lange slag - vierkant - korteslag ) naar 26 tot zelfs 39 graden voorontsteking moeten vervroegen.
als jij nu de ontsteking op het F teken afstelt staat hij dus bij stationair al op 20 graden vooronsteking en gaat hij vervolgens nog vroeger staan. Ik zou zeggen probeer to maar eens dichter naar T (top) af te stellen en dan kijken (het liefst met een stroboscooplamp) hoe het onstekingstijdstip zich vervroegd. Bij onze bijna vierkante cylinders zou hij dan net iets verder dan het F teken moeten vervroegen ( ik dacht 26 graden vooronsteking).
gr jupio
Met geduld lukt alles!!
Re: CB50 sputteren
Even een verduidelijking. Hij deed het eerst niet toen het vliegwiel erop zat. Toen ging ie steeds sputteren, en nu heel veel. Kon vandaag bijna niet naar huis rijden. Dikke ploffen uit de cilinder lijkt het wel. Soms klinkt het alsof ie verzuipt, soms voelt ie alsof hij geen benzine meer heeft.
In hoge toerentallen doet hij het echter nog steeds redelijk, als ie maar genoeg toeren kan maken. In de 4 heeft hij vaak weer net te weinig kracht en wil hij niet doortrekken in toeren maar valt juist terug.
Dus hij doet vervelend sinds (?) 3 week ofzo, terwijl het vliegwiel er al 8 week opzit ofzo.
In hoge toerentallen doet hij het echter nog steeds redelijk, als ie maar genoeg toeren kan maken. In de 4 heeft hij vaak weer net te weinig kracht en wil hij niet doortrekken in toeren maar valt juist terug.
Dus hij doet vervelend sinds (?) 3 week ofzo, terwijl het vliegwiel er al 8 week opzit ofzo.