Pagina 1 van 2

C50 Koppeling

Geplaatst: 28 mei 2010 18:22
door FTusveld
Hi heb een vraagje,

welk soort gereedschap gebruiken jullie voor het verwijderen van de koppeling?
Die zit vast met die gekke moer..
En waarmee houden jullie het vliegwiel/koppeling/algehele krukas vast zodat het losschroeven van bijv. het vliegwiel makkelijker gaat?
Een paar tips zouden te gek zijn aangezien ik momenteel zo langzaam vooruit kom omdat alles zo vast zit...

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 28 mei 2010 18:44
door roow
Koppelingsmoer is speciaal, prijzig, gereedschap voor te krijgen.
Je kunt de moer ook met beleid lostikken met een beitel/stevige schroevendraaier en een hamer.

Vliegwiel kun je een schroevendraaier doorheen steken en ergens op een gedeelte van de spoel laten leunen.
Je kunt ook een oliefiltersleutel/ketting kopen.

Mocht het allemaal retevast zitten (zoals de moer van het vliegwiel) dan zijn een stel extra handen, of een luchtsleutel wel handig.

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 28 mei 2010 19:03
door niek is ik
of pas een dop van een doppenset die precies over de moer valt, speciaal aan voor deze moer. Scheelt je weer wat geld...

Vliegwiel, grote dopsleutel/ratel er op, vliegwiel met een hand vast. kunstof hamer flinke mep tegen de ratel/sleutel, en hij schikt los...

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 28 mei 2010 21:41
door Joepss50
Voor het vliegwiel gewoon een luchtsleutel gebruiken

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 28 mei 2010 23:04
door FTusveld
roow schreef:Koppelingsmoer is speciaal, prijzig, gereedschap voor te krijgen.
Je kunt de moer ook met beleid lostikken met een beitel/stevige schroevendraaier en een hamer.

Vliegwiel kun je een schroevendraaier doorheen steken en ergens op een gedeelte van de spoel laten leunen.
Je kunt ook een oliefiltersleutel/ketting kopen.

Mocht het allemaal retevast zitten (zoals de moer van het vliegwiel) dan zijn een stel extra handen, of een luchtsleutel wel handig.
Top! Dat ga ik proberen met de koppelingsmoer.
En de schroevendraaier, heb daar zelf ook aangedacht maar moet je dan niet erg oppassen met het binnenwerk van je ontsteking?

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 28 mei 2010 23:05
door roow
Ja, zorgen dat het tegen de buitenrand van een spoel komt (dus niet op het draad)

En bij je vliegwiel op je verlatings/vervroegingsmechanisme letten.

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 29 mei 2010 07:12
door h5speedje
peuter 1 van de 4 veertjes eruit en haak hier de sleutel in van de haakse slijper.
koppelingssleutel kun je maken van een bougieslutel voor grote bougie; moer erop leggen aftekenen. zagen vijlen en je bent klaar.

voor het vliegwiel kun je dezelfde sleutel voor haakse slijper gebruiken door deze in een van de twee gaten te haken en deze tegen te houden

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 01 jun 2010 17:31
door FTusveld
Ik heb weer een vraagje, hoe kan ik het beste mijn carters splitsen?
Heb alle voorbereidende stappen genomen, er zit niets meer in de weg etc. maar waar kan ik kracht op zetten en hoe?

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 01 jun 2010 18:05
door Kippenverver
Als je voorzichtig met een rubberen hamer rondom tikt komt hij eigenlijk altijd wel gewoon los. Als dit toch niet lukt zou je de bevestigingspunten van de steppenbalk kunnen gebruiken om een beginnetje te maken.

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 02 jun 2010 09:04
door NIX
En een beetje wrikken aan de tapeinden. Niet aan de uiteindes, tenminste, of je moet een trrofee voor de HDD willen maken.

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 02 jun 2010 15:01
door h5speedje
Ik maak meestal een vuist tussen de tapeinden...kunststof hamertje rondom tikken en moet het carter los gaan.

denk er om;

1) alle carterschroeven eruit.
2) de bout van de schakelwals los
3) schakelas eruit..


suc7

Re: C50 Koppeling

Geplaatst: 02 jun 2010 16:24
door FTusveld
Het is gelukt! Heb uiteindelijk een heel klein schroevendraaiertje op een paar plekken er tussen kunnen hameren.
Het kostte niet veel kracht dus ging redelijk soepel!
Ook een paar tikken op het draad van de krukas (met moer erop!) om het verder te slaan.