start niet en ratelend geluid uit carter

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
broem
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:51
Locatie: Dronrijp

start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door broem »

hallo,

gister hield mijn ss50 er onder het rijden mee op, er kwam plots een ratelend geluid en rook uit het carter en ik kon hem daarna ook niet meer starten. als ik nu kick dan komt dat ratelende geluid weer uit de koppelingszijde. ook als ik hem in zijn versnelling zet en duw hoor je dat geluid weer. daarna liet ik de olie er even uitlopen wat niet zoveel voorstelde (zo'n 0.1l) wat dus ook veelste weinig is. iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en dat ik vast een beetje voorbereid ben op wat ik tegenkom als ik mijn blok uitelkaar trek?

ik hoor het graag 8-)
Beunen is de kunst van het improviseren

Peter57
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2008 18:40
Bezit: Novio

Amigo VERKOCHT.

C50 NT
Locatie: Hondacity

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Peter57 »

Wat dacht je zelf,als je 100 cc olie in je carter hebt?
Volgens mij heb je een blok naar de klote geholpen.
Gefeliciteerd.

Peter

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door koen 50 »

dat ratelen waren de tandjes van je bak denk ik, het roken was het heel heet worden van dat ding, olie verdampt.

het stoppen was denk ik een vastloper. cilinder en zuiger+veren zouden naar de kloten kunnen zijn.
jeuj!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Kippenverver »

Ik zou eerst een kijken of hij met een nieuwe hoeveelheid verse olie een beetje normaal wil lopen. Als hij nou hevig rookt kun je meteen het blokje even helemaal open maken.
Ga heen en vereenvoudig u!

broem
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:51
Locatie: Dronrijp

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door broem »

ja denk dat het blokje dan sowieso uitelkaar moet omdat die dan waarschijnlijk ergens olie lekt. versnellings bak is dacht ik nog goed want als ik hem in een versnelling zet en ik duw hem dan draait de krukas ook gewoon alleen helaas met een naar geluidje erbij. en als ik aan mijn vliegwiel draai dan is het een bepaald punt waar je hem de heletijd hoord tikken.
Beunen is de kunst van het improviseren

Online
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Jurrien »

Peter57 schreef:Wat dacht je zelf,als je 100 cc olie in je carter hebt?
Volgens mij heb je een blok naar de klote geholpen.
Gefeliciteerd.

Peter
koen 50 schreef:dat ratelen waren de tandjes van je bak denk ik, het roken was het heel heet worden van dat ding, olie verdampt.

het stoppen was denk ik een vastloper. cilinder en zuiger+veren zouden naar de kloten kunnen zijn.
Nouzeg, nogal snel geconcludeerd allebei. Het blok ratelt alleen. Dat wil nog lang niet zeggen dat een blok naar de kloten is. En sowieso, wanneer is een blok naar de kloten? Wat moet je dan doen, het hele blok weggooien? Het is altijd te fixen en meestal ben je met het vervangen van een paar delen al klaar.

En waar haal je het vandaan dat het ratelen door de tandjes uit de bak komt??

Hou toch eens op met zulke reacties want jullie maken nietsvermoedende brommerrijders doodsbang!


Ik denk zelf dat er weinig aan de hand kan zijn. 100 milliliter olie is nog steeds olie en wil zeggen dat de pomp waarschijnlijk al die tijd gewoon olie heeft rondgepompt. Naar mijn inziens kan er weinig kapot zijn gegaan. Wie weet heeft het ratelen zelfs niks met dit lage olieniveau te maken.

Trouwens, een lage oliestand kan komen doordat het weglekt, maar ook doordat de olie verstookt wordt. Dus niet automatisch van lekkage uitgaan.

Ik zou er zelf inderdaad zoals de kippenverver zegt eerst een flinke scheut olie ingooien om te kijken of het ratelen weg is. Het kan zomaar. Wel goedkope action-olie gebruiken, mocht het ratelen niet weg zijn en je gaat toch sleutelen, is het zonde van de dure olie. 8-) Anders goed omschrijven waar het geratel precies vandaan komt.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Peter57
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2008 18:40
Bezit: Novio

Amigo VERKOCHT.

C50 NT
Locatie: Hondacity

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Peter57 »

Je bent gewoon een sukkel als je 100cc olie in je carter gaat rond rijden.
Dat weet iedereen ,gaat niet goed.

Heeft niks te maken met bang maken van bromfietsers.

Ik kan je melden dat er wel schade is.
Ligt er wel aan hoelang de brommer heeft gereden met te weinig olie.

Succes

Peter

Mandarijn
4T-MSB regular
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 nov 2008 20:52
Locatie: soest

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Mandarijn »

ik had laatst het zelfde op de rook na, bij mij waren 2 van de vier schroefjes in de koppeling losgedraaid, en die rammelden tegen de carter kap aan, ja ik weet het, niet goed vast gedraaid :oops:. succes
"Horsepower loves the absense of weight"

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door jupio »

naar mijn idee is er iets goed kapot gegfaan. ratelen duidt doorgaans op mechanische problemen. dat kan van alles zijn. met 100cc olie denk ik aan een potentiele vastloper, kapot bigend, niet zozeer aan versnellingsbak die komt wat mij betreft achtaan in de rij van olieloze panne.
mijn advies, haal de kop en de cylinder eraf en controleer vooral het bigend.
sterkte ermee
jupio
Met geduld lukt alles!!

broem
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:51
Locatie: Dronrijp

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door broem »

Peter57 schreef:Je bent gewoon een sukkel als je 100cc olie in je carter gaat rond rijden.
Dat weet iedereen ,gaat niet goed.

Heeft niks te maken met bang maken van bromfietsers.

Ik kan je melden dat er wel schade is.
Ligt er wel aan hoelang de brommer heeft gereden met te weinig olie.

Succes

Peter
je bent gewoon een sukkel als je met opzet 100cc olie in je carter gooit en rondgat rijden. ik heb nooit in de gaten gehad dat er zo weinig inzat.. ik zal eens proberen de olie bij te vullen maar denk dat het weinig uit gaat maken (maarja nooit geschoten is altijd mis hé) verder valt het dus op dat die op een bepaald punt tikt als je aan het vliegwiel draait en dat hij niet wil starten, zou toch moeten lukken als je big-end of lagers stuk zijn. zou het kunnen zijn dat mijn zuigerveren het carter in zijn geschoten? iig volgende week zal ik even kijken zometeen eerst even op vakantie 8-)
Beunen is de kunst van het improviseren

jeroenvd
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:19
Locatie: Westervoort

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door jeroenvd »

Tip voor de toekomst: peil regelmatig het oliepeil van je blokje

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door koen 50 »

Jurrien schreef:
Peter57 schreef:Wat dacht je zelf,als je 100 cc olie in je carter hebt?
Volgens mij heb je een blok naar de klote geholpen.
Gefeliciteerd.

Peter
koen 50 schreef:dat ratelen waren de tandjes van je bak denk ik, het roken was het heel heet worden van dat ding, olie verdampt.

het stoppen was denk ik een vastloper. cilinder en zuiger+veren zouden naar de kloten kunnen zijn.
Nouzeg, nogal snel geconcludeerd allebei. Het blok ratelt alleen. Dat wil nog lang niet zeggen dat een blok naar de kloten is. En sowieso, wanneer is een blok naar de kloten? Wat moet je dan doen, het hele blok weggooien? Het is altijd te fixen en meestal ben je met het vervangen van een paar delen al klaar.

En waar haal je het vandaan dat het ratelen door de tandjes uit de bak komt??

Hou toch eens op met zulke reacties want jullie maken nietsvermoedende brommerrijders doodsbang!


Ik denk zelf dat er weinig aan de hand kan zijn. 100 milliliter olie is nog steeds olie en wil zeggen dat de pomp waarschijnlijk al die tijd gewoon olie heeft rondgepompt. Naar mijn inziens kan er weinig kapot zijn gegaan. Wie weet heeft het ratelen zelfs niks met dit lage olieniveau te maken.

Trouwens, een lage oliestand kan komen doordat het weglekt, maar ook doordat de olie verstookt wordt. Dus niet automatisch van lekkage uitgaan.

Ik zou er zelf inderdaad zoals de kippenverver zegt eerst een flinke scheut olie ingooien om te kijken of het ratelen weg is. Het kan zomaar. Wel goedkope action-olie gebruiken, mocht het ratelen niet weg zijn en je gaat toch sleutelen, is het zonde van de dure olie. 8-) Anders goed omschrijven waar het geratel precies vandaan komt.

ik heb niet gezegd dat de bak stuk was, ik denk alleen dat het ratelende geluid uit je bak komt, gewoon omdat het zonder olie draaide. kan nog prima rijden met olie denk ik.
alleen heb ik vaak genoeg gemerkt dat je cilinder en zuiger met te weinig olie het niet lang uithouden. en 100cc is bij lange na niet genoeg. dus daar maak ik hem 'bang' mee.

Groeten
jeuj!

Online
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Jurrien »

Peter57 schreef:Je bent gewoon een sukkel als je 100cc olie in je carter gaat rond rijden.
Dat weet iedereen ,gaat niet goed.

Heeft niks te maken met bang maken van bromfietsers.

Ik kan je melden dat er wel schade is.
Ligt er wel aan hoelang de brommer heeft gereden met te weinig olie.

Succes

Peter
Sjees, lekker aardig!
Ik denk dat broem zelf ook kan bedenken dat rijden met weinig olie niet goed is. Vind je het noodzakelijk om hem hier te vertellen dat ie een sukkel is? Wat heeft hij daar aan?

In plaats van dat je hem helpt door te vertellen wat er kan ratelen vertel je em dat ie een sukkel is en dat ie z'n blok naar de kloten heeft gereden. Wat heeft ie daar nou aan? Ik vind het wel degelijk bangmakerij, want 'blok naar de kloten' klinkt heel wat erger dan een onderdeeltje dat nu kapot is. Wat waarschijnlijk nu aan de hand is.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie