schroefdraad kapot
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 28 sep 2008 21:13
- Bezit: skyprut Dax
- Locatie: Arnhem
schroefdraad kapot
het schroefdraad van mijn as waaraan mijn schokbrekers hangen is kapot. we hebben hem al een keertje geprobeert beetje bij te vijlen met zo´n speciaal veiltje.
maar ik krijg de moeren van de schokbrekers er amper op of af, en dat is best vervelend aangezien ik binnekort wel een ander achterbrugje, of veren wil gaan halen
iemand een oplossing? en weet iemand of die as los door het frame is gestoken, of dat het echt vast zit op het frame?
het gaat trouwens om een monkey
maar ik krijg de moeren van de schokbrekers er amper op of af, en dat is best vervelend aangezien ik binnekort wel een ander achterbrugje, of veren wil gaan halen
iemand een oplossing? en weet iemand of die as los door het frame is gestoken, of dat het echt vast zit op het frame?
het gaat trouwens om een monkey
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16197
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: schroefdraad kapot
Als het een standaard stalen frame is zit die pen vastgelast.
Als je schroefdraad gaat tappen of een moer erop draait geen M10 gebruiken maar M10x1.25. Anders is het byebye schroefdraad...
Als je schroefdraad gaat tappen of een moer erop draait geen M10 gebruiken maar M10x1.25. Anders is het byebye schroefdraad...
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 28 sep 2008 21:13
- Bezit: skyprut Dax
- Locatie: Arnhem
Re: schroefdraad kapot
bedoel je met die moer erop draaien als er nog geen draad overheen is getapt?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16197
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: schroefdraad kapot
De standaard dopmoer en pen zijn voorzien van M10x1.25 draad(M10 fijn) als je hier nu een standaard M10 moer opschroeft gaat de eerste gang wel. Als je nu een sleutel erop zet en flink wat kracht zet gaat de moer wel draaien. (en de schroefdraad kapot)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 28 sep 2008 21:13
- Bezit: skyprut Dax
- Locatie: Arnhem
Re: schroefdraad kapot
ja snap ik
even kijken of de bromboer nog van die moeren heeft liggen en of dat werkt, want volgens mij zitten er nu gewone M10 moeren op...
en hopelijk werkt het dan wel, anders nieuw draad tappen
even kijken of de bromboer nog van die moeren heeft liggen en of dat werkt, want volgens mij zitten er nu gewone M10 moeren op...
en hopelijk werkt het dan wel, anders nieuw draad tappen
Re: schroefdraad kapot
Hoe zit dat bij een CD frame?
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 28 sep 2008 21:13
- Bezit: skyprut Dax
- Locatie: Arnhem
Re: schroefdraad kapot
kan er niet een fijner draad op worden getapt?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16197
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: schroefdraad kapot
m10x1.0? Zie daar maar eens moeren voor te vinden bij je bromboer.
(brembo banjo's hebben die draad.)
Trouwens, als je met m10 over m10x1.25 heengaat heb je ook geen vlees meer om m10x1 te snijden.
(brembo banjo's hebben die draad.)
Trouwens, als je met m10 over m10x1.25 heengaat heb je ook geen vlees meer om m10x1 te snijden.
Re: schroefdraad kapot
Fijner tappen< bedoel je M10 x 1,0? Dat kan niet meer als M10 x 1,25 of 1,5 ook niet meer kan (zoals hierboven al aangegeven.) Als je een kleiner maat wil tappen (M8 dus) dan moet het stukje op et asje dat je gaat tappen perfect rond zijn. Dat kan op zich wel gedaan worden met een computergestuurde freesmachine. Maar echt handig is dat niet.
Beter slijp je de as eraf en boor je de achterbrug op de plek waar de as zat helemaal door met een 10 mm boor onder de klomboor. Steek er een harde bout (10,9 ofzo, dus geen troep van de Gamma, maar een echte bout. Te krijgen bij machinehandels en ijzerrwarenhandels voor professionals) waarvan over de juiste lengte geen tapdraad zit. Las de bout vast aan de kant van de kop. Nu heb je weer een prachtig vers asje. M10 normaal draad is prima.
Beter slijp je de as eraf en boor je de achterbrug op de plek waar de as zat helemaal door met een 10 mm boor onder de klomboor. Steek er een harde bout (10,9 ofzo, dus geen troep van de Gamma, maar een echte bout. Te krijgen bij machinehandels en ijzerrwarenhandels voor professionals) waarvan over de juiste lengte geen tapdraad zit. Las de bout vast aan de kant van de kop. Nu heb je weer een prachtig vers asje. M10 normaal draad is prima.
cracque frontal
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
- Bezit: Honda Dax ST50
- Locatie: Bollenstreek
Re: schroefdraad kapot
Een oud topic zie ik maar heb nu precies hetzelfde bij mijn Honda Dax (ST50). De schroefdraad van de bout op mijn frame, waar de schokbreker op zit, zit er nog wel op maar is niet fris meer. Bij het erop draaien van een originele Honda moer loopt die halverwege vast. Ik lees hier dat het om een "fijne draad" M10x1.25 gaat, is dit ook zo bij een Dax?
Ik wil proberen met het juiste snij ijzer de beschadigde draad weer te redden
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: schroefdraad kapot
Is idd ook zo bij een Dax.
Heb vorige week bij mijn SS de draad terug moeten tappen naar m8, omdat hij niet meer te redden was. Vervolgens in een bouten- en moerenbak een fijn-metrische bout gezocht en daar een 2.5-3cm aan draad vanaf gezaagd, in de draaibank een 7mm gat geboord, daarna standaard m8 daarin getapt. Loctite erop, over het ‘foute’ draadeind heen en gelijk gezaagd met de standaard lengte....was weer zo goed als nieuw!
Heb vorige week bij mijn SS de draad terug moeten tappen naar m8, omdat hij niet meer te redden was. Vervolgens in een bouten- en moerenbak een fijn-metrische bout gezocht en daar een 2.5-3cm aan draad vanaf gezaagd, in de draaibank een 7mm gat geboord, daarna standaard m8 daarin getapt. Loctite erop, over het ‘foute’ draadeind heen en gelijk gezaagd met de standaard lengte....was weer zo goed als nieuw!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
- Bezit: Honda Dax ST50
- Locatie: Bollenstreek
Re: schroefdraad kapot
Bedankt. Heb je misschien ook een foto van je nieuwe tapeind? Is de lak van je frame beschadigd.SuzuhaTR1 schreef: ↑22 mei 2020 23:10 Is idd ook zo bij een Dax.
Heb vorige week bij mijn SS de draad terug moeten tappen naar m8, omdat hij niet meer te redden was. Vervolgens in een bouten- en moerenbak een fijn-metrische bout gezocht en daar een 2.5-3cm aan draad vanaf gezaagd, in de draaibank een 7mm gat geboord, daarna standaard m8 daarin getapt. Loctite erop, over het ‘foute’ draadeind heen en gelijk gezaagd met de standaard lengte....was weer zo goed als nieuw!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: schroefdraad kapot
Heb een foto waar ik de huls nog wat moet inkorten, maar de lak is niet beschadigd omdat er alleen een zeg maar schroefdraadhuls met m10x1.25 buitendraad over het, naar m8 teruggebrachte originele stukje (15-20mm?, gewoon wat er uitsteekt) zit