19 mm carb gezeik.... -.-

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
matjer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 mei 2009 16:05
Locatie: Woubrugge

19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door matjer »

dit is ongeveer de 4e keer (lees: 12-15 uur afstelwerk) dat ik een poging waag mijn brommer met een 19-mm op 50 cc zonder luchtfilter rijdend probeer te krijgen...
en ik begin er een beetje moe van te worden.
mijn vraag is dan ook: wat is een lekker maatje voor 50cc waardoor je nét dat beetje extra power en snelheid hebt, en wat ook goed af te stellen is?
als er mensen zijn die op een 4 bak 50 cc een 19 mm rijdend hebben gekregen, kunnen die misschien zeggen wat hun sproeiermaat is? want ik heb ook serieus geen idee meer welke sproeiermaat ik moet hebben (ja, ik heb de FAQ van dit forum allemaal opgevolgd, hij loopt bijna met geen enkele sproeier goed vol gas, en met goed vol gas bedoel ik zonder haperen en stoten).

verder heb ik natuurlijk ook de optie bekeken of er misschien iets mis is met mijn onsteking, er gingen namelijk ik korte tijd een stuk of 3 bougies stuk, maar dat waren ngk-bougies uit china. met de twinfire bougie waar ik nu mee probeer te rijden heb ik nog geen problemen gehad. ook is de vonk mooi constant en op het juiste tijdstip.
kleppen zijn netjes gesteld....

het enige wat mij nog opviel wat er misschien mis zou kunnen zijn is als ik kickstart:
ik kick namelijk gewoon elke keer met dezelfde snelheid, maar de ene keer draait het vliegwiel (en dus de zuiger en de krukas e.d.) wel mooi goed rond, terwijl hij die keer daarna meestal amper ronddraait.

ik heb écht werkelijk alles geprobeerd... van sproeiermaat 66 t/m 92, en ik heb echt geen idee meer wat nou goed zou moeten lopen.

iemand een advies? of een carburateur met een goed formaat die hij wilt ruilen tegen een goede 19 mm keihin schuine flens + spruitstuk voor ss50?

gr Mathijs
Trotse bezitter van een honda SS50

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door Edo »

Ik roep sproeier 86, die al geprobeerd? Deed het bij mijn 20mm op 50cc heel goed.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door Edo »

Maar neem die dus als uitgangspunt en stel dan eerst volgas af. Dus vlammen. Maakt niet uit of hij onderweg pruttelt en bokt. Zorg dat je hoofdsproeier goed is voordat je met de rest begint. Je zult toch echt een keer de hoofdsproeier moeten vinden waarop hij eenmaal in de toeren (mag ook 2e versnelling zijn) goed doortrekt zonder haperen.

Vandaf DAAR begin je pas aan je gasnaald.

Overige tip: pleur je carb in een ultrasoonreiniger of maak hem met perslucht goed schoon. Een vieze carb houdt je nog wel een week zoet.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door Edo »

Of heb geduld en kom in de meivakantie hier eens langs. Hier op het dorp wonen ook allemaal beunhazen die hun carb niet kunnen afstellen, uitzonderingen daargelaten. Maar ik kan best een hele goede poging doen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door NIX »

Kleine aanvulling: stel de luchtschroef als uitgangspositie ook op anderhalve slag uit. Als ie daar flink van afwijkt, ga je bij andere gasstanden dan stationair ook de boel ontregelen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

brommerhobby
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 182
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:11
Locatie: randstad

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door brommerhobby »

Wat voor ontsteking heb je , elektronisch of punten .
Met punten zal je condensator waarschijnlijk de boosdoener zijn .
En sproeiermaat 86 moet je aardig in de richting zitten .
cb125s 1978
SS50M 1973

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door jupio »

ik heb de 19mm weer in de kast gegooid. Welk nut heeft het als de doorlaat van de cylinderkop maar 16mm is. Het spruitstuk was veel wijder dus daar was een grote drempel. bovendien rijden we met een spruitstuk, daar bouwt zich een drukgolf op dat is goed voor mooi lopen in het middentoerengebied. Als je echt veel toeren wilt maken (in de orde van 10000 per minuut) moet je eigenlijk een valstroomcarburateur hebben, die zit er meteen op.
Natuurlijk krijg je het allemaal wel aan de praat, maar mooi lopen nee.....
Sterkte ermee.
jupio
Met geduld lukt alles!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door Edo »

Gewoon die carb houden. Ik heb lang zat met een 20mm op 50cc gereden. Verbruikte heerlijk benzine en kwam alsnog niet vooruit. Ik had alleen problemen met stationaire afstelling overigens. Volgas was het prima!

matjer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 mei 2009 16:05
Locatie: Woubrugge

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door matjer »

oké naja als hij maar beter gaat lopen!
ik bedoel mijn brommer hoeft geen 100 te rijden, maar 70 is toch wel het minimum. (vol gas)

ik kom dan zeker een keertje langs in leimuiden edo! lejon's hulp een hele tijd geleden was niet voldoende (A) ookal heeft die mij ook met veel dingen geholpen, en dat lag die keer ook niet aan lejon maar aan een slechte carb.

verder blijft er dan dus 1 probleem over: mijn kickstarter.

vandaag kon ik blijven kicken zoveel ik wilde, maar mijn vliegwiel wilde dus écht niet gaan draaien. brommer in zn 1 en aangelopen, met heel veel moeite... daarna wilde die wel weer af en toe kicken, maar ik denk dat er serieus iets niet goed zit in het blok.

iemand een idee? misschien een kapot tandwieltje ofzo?
Laatst gewijzigd door matjer op 14 apr 2011 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse bezitter van een honda SS50

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door Edo »

Trap je hem door de koppeling heen misschien? Dus voel je wel dat je iets in de rondte duwt, maar blijft je zuiger stilstaan?

Je blok moet verder goed kunnen lopen op die carb, dus kom eventueel een keertje deze kant op. Liefst pas in de meivakantie helaas, dan kan ik er even een middag voor uittrekken. Dan kijk ik ook wel even naar je kickstarter.

matjer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 mei 2009 16:05
Locatie: Woubrugge

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door matjer »

ey edo,

ja ik mis toch de bloembollenrit wel, en ik kon toch sowieso niet. (tot mijn ENORME spijt helaas). ja daar leek het inderdaad op! alsof ik mijn koppeling ingeknepen had toen ik het deed. en af en toe maar een halve draai.
ik heb mijn koppelingscarter eraf gehaald net voor de kerstvakantie en sinds dien deed ie al vreemd, zou dat aan dat veertje kunnen liggen, tussen je koppelingshendel en je koppelingsplaten? ik heb em geloof ik wel goed teruggeduwd zoals hij zat..... veertje met geloof ik een busje eromheen.

gr Mathijs
Trotse bezitter van een honda SS50

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door Lejon »

matjer schreef:oké naja als hij maar beter gaat lopen!
ik bedoel mijn brommer hoeft geen 100 te rijden, maar 70 is toch wel het minimum. (vol gas)

ik kom dan zeker een keertje langs in leimuiden edo! lejon's hulp een hele tijd geleden was niet voldoende (A) ookal heeft die mij ook met veel dingen geholpen.

verder blijft er dan dus 1 probleem over: mijn kickstarter.

vandaag kon ik blijven kicken zoveel ik wilde, maar mijn vliegwiel wilde dus écht niet gaan draaien. brommer in zn 1 en aangelopen, met heel veel moeite... daarna wilde die wel weer af en toe kicken, maar ik denk dat er serieus iets niet goed zit in het blok.

iemand een idee? misschien een kapot tandwieltje ofzo?
Vind je het heel gek dat ik een uitgeveilde carb niet goed kreeg?
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

jeroenhonda
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 11 jun 2009 09:47
Bezit: Chaly en monkey z50j1
Locatie: Zwolle

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door jeroenhonda »

Zou het misschien ook die twinfire bougie kunnen zijn? Ik heb daar ook wel eens mee lopen kloten, ondanks dat ie gewoon netjes vonkte en op tijd stond afgesteld. Vervolgens andere bougie en hij deed het prima.

matjer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 mei 2009 16:05
Locatie: Woubrugge

Re: 19 mm carb gezeik.... -.-

Bericht door matjer »

nee lejon, je hebt gelijk. daarom staat er ook dat je met juist wel goed geholpen hebt met andere shit, alleen dat het die middig effe niet werkte. ook niet met de goede 10 mm :P

ja het zou inderdaad kunnen.... maar ik snap dan nog steeds niet wat voor een bougie ik moet hebben..... die ngk-dingen gaan om de haverklap stuk bij mij (ik doe er echt niks geks mee), terwijl dit twinfire ding het nu al zeker 3 uur afstellen heeft volgehouden.

even voor de duidelijkheid: ik heb dus die uitgeveilde carb weggedaan en een nieuwe 19 mm gekocht.
Trotse bezitter van een honda SS50

Plaats reactie