Goede schokbrekers voor Honda C50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C50
4T-MSB regular
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2011 16:48
Bezit: Feitelijk niets

Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door C50 »

Het valt niet mee om een goed setje schokbrekers voor een Honda C50 te vinden. Ik heb het niet over een set originele of imitatie schokbreker, want die zijn er genoeg, maar over een schokbreker die steviger en misschien een snufje langer is dan de originele.

Zelfs bij een bekende bromfietszaak had men geen goed alternatief. Er werd mij een schokbreker aangeboden die de juiste lengte had en ook veel steviger was, maar de diameter was te groot. Hierdoor kon ik ze gewoon niet netjes monteren op mijn brommer zonder te moeten prutsen.

Nu zag ik laatst een advertentie van een set schokbrekers voor een Honda Dax of Monkey. Het leek mij dat deze schokbrekers zouden kunnen passen op een C50. Heeft iemand dit ooit geprobeerd? Weet iemand een goed passend, maar ook steviger/stugger alternatief voor de originele Honda C50 schokbrekers?

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door Kippenverver »

Eigenlijk zijn alle vervangings schokbrekers een stuk stugger dan origineel, als je dan afgaat op wat past en ook nog een beetje gunstig geprijsd is, kom je al vrij snel uit bij MDI, dat is een merk waar eigenlijk elke 4takt toko wel een setje van heeft liggen.

Je kunt ze volgens mij ook nog in verschillende lengtes krijgen.
Ga heen en vereenvoudig u!

C50
4T-MSB regular
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2011 16:48
Bezit: Feitelijk niets

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door C50 »

Bedankt voor de tip. Ik heb eens even gezocht op dat merk, en ze worden inderdaad veel aangeboden. 28 Centimeter lijkt me ook een mooie lengte. Ik hoop dat de diameter niet te groot is, want dat eindeloos prutsen om ze erop te krijgen zien ik niet zitten.

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door john »

ik heb ook 280 veren.. de hoogte is mooi maar hij komt net tegen mijn frame aan. heb er een busje voor gemaakt zodat hij maar een klein beetje er tegenaankomt. ik vind het niet zo erg.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

C50
4T-MSB regular
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2011 16:48
Bezit: Feitelijk niets

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door C50 »

de hoogte is mooi maar hij komt net tegen mijn frame aan
Dat is nu precies wat ik niet wil. Met extra afstandbussen of ringen moeten rommelen en dat de veren dan nog tegen je frame aan aanschuren.

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door Mano »

Op Ebay zie je vaak veren staan merk L.E.A.V. of zo iets
iemand een idee of die ook in Nederland te koop zijn, en of dat wat is?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-C5 ... leQ5fParts
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-C5 ... leQ5fParts
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

C50
4T-MSB regular
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2011 16:48
Bezit: Feitelijk niets

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door C50 »

iemand een idee of die ook in Nederland te koop zijn, en of dat wat is?
Dergelijke schokbrekers worden wel verkocht in Nederland. Bijvoorbeeld bij Loef Bromfietsen. Ik heb mij echter laten vertellen dat ze net zo slap zijn als de originele schokbrekers en ik denk dus niet dat we daar iets mee opschieten. Tenzij er inderdaad mensen zijn met ervaringen dit tegenspreken.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door Kippenverver »

Er zijn ook MDI's die er precies zo uitzien als de originele, ik heb alleen geen idee waar je die kunt kopen..
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door robertsp »

Misschien een idee om contact op te nemen met bijvoorbeeld http://www.alcomex.nl/ of http://www.veren.nl voor veren met de juiste lengte en diameter, maar dan stugger?
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door Kippenverver »

Dat heeft geen zin. Een schokbreker moet namelijk vooral geen veer zijn. Die absorberen geen energie.. Daarom zit er in een schokbreker olie of gas, dat word door een doolhof van gaatjes geperst, daardoor kun jij lekker met je billen op het zadel blijven zitten.
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door robertsp »

Onder de auto zitten ook veren hoor. Dacht juist dat de schokbreker voor de demping van het veren zorgde.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door Kippenverver »

De veer heb je wel nodig, maar de schrokbreker doet het eigenlijke werk. Dat merk je wel met die oude gare veren, daar zit geen demping meer in, dus dan blijf je nadeinen na elke drempel.
Ga heen en vereenvoudig u!

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door honda sleutelaar »

even voor de verduidelijking;
de schokDEMPERS zorgen voor de demping, niet de veren.
de veren worden door ouderdom en/of corrosie wel slapper waardoor hij al meer ingeveerd staat tijdens een belasting. Dat er weer voorzorgt dat de demping minder wordt omdat deze al een gedeelte van de veerweg opslokt. En je dus eerder op je aanslag van de demper aankomt.
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door Nicoscub »

Ik heb ook een Cee, die met de hoge oren en ben ook behoorlijk op zoek geweest naar de goede maat achterveren voor mijn Cee.
Ben uiteindelijk bij Takegawa uitgekomen en dan helemaal chroom en 265mm lang dat is maar 5mm langer dan de originele achtervering en heb ze gevonden bij Daxdodo.

Ik heb de vering die er uit zien als origineel(onderkant chroom en bovenkant rood) bij Loef geprobeerd maar dat is helemaal niks veel te stug!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

C50
4T-MSB regular
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2011 16:48
Bezit: Feitelijk niets

Re: Goede schokbrekers voor Honda C50

Bericht door C50 »

Ik heb de vering die er uit zien als origineel(onderkant chroom en bovenkant rood) bij Loef geprobeerd maar dat is helemaal niks veel te stug!
Te stug? Maar dat zou met twee mensen erop dus juist fijn moeten zijn? Ik moet wel toegeven dat de Japanner nu aanvoelt als een Franse auto met die ouwe veren! Zolang ik er alleen op zit dan. Ik ga die Takegawa's eens opzoeken, bedankt voor de tip!

Plaats reactie