Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

Mijn honda c50 heeft jaren lang lekker gereden totdat hij 3 jaar geleden na een hondadag bij volgas begon te sputteren. ook wou hij met warme motor vrijwel niet meer starten(soms na 30 keer kicken) uiteindelijk kon ik het gas steeds minder ver open draaien omdat, als ik het te ver open draaide, de motor compleet ermee ophield.
uiteindelijk bleek de bobine stuk te zijn(12 volt) en heb deze vervangen. toen liep hij weer prima, alleen was dat maar voor een jaar. want hij begint nu weer exact dezelfde verschijnselen te vertonen. heeft iemand een idee wat voor een c50 de aanleiding kan zijn om bobines te verstoken?

het is een honda c50 tussentype uit 1983 met 70cc voor 50 kop en een 20mm carbu. blokje is origineel dus met cdi ontsteking. ik hoor graag wat er mis is...

vriendelijke groeten,

Jeroen

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door Dennis »

Weet je zeker dat het nu weer de bobine is? Want zelfde verschijnselen betekent niet zelfde probleem.

Dingen als slechte aarde, bougiedop stuk, bougie stuk, draadbreuk in bougiekabel of andere draad, kunnen allemaal dezelfde problemen geven. En je hebt wel een 12V bobine genomen?
Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar een 6V bobine schijnt niet lang mee te gaan bij 12V.

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

yup, heb wel een 12 volt bobine genomen. van een skyteam aangezien een maatje die toevallig had liggen. maar wel 12 volt inderdaad. 6 volt zou zowieso doorbranden, dat is best logisch. ik heb in het verleden wel eens bij anderen gezien wat er gebeurde met een 6v bobine als je een 12 volt ontsteking hebt. dat leeft nooit lang

pet0r
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2011 12:37

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door pet0r »

Ik heb anders al tijden 12v CDI met de standaard 6v ss50 bobine, nooit problemen mee gehad.

opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

prima, dan heb je geluk. iig heb ik een 12 volt bobine en ben benieuwd waarom dat die doorgebrand is. heeft iemand daar een suggestie voor?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door NIX »

Slechte massa.

en een 6V bobine blijft heel op 12V CDI. Andersom niet. de 12V CDI bobines zijn dus gevoeliger voor van alles waardoor ze kaduuk kunnen gaan. Bij electronica kun je verder maar 1 ding doen: zaken 1 voor 1 vervangen en zien waar de boel goed op reageert. Ik zou dus ook de CDI een keer vervangen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door Kippenverver »

Was het een nieuwe bobine die je een jaar geleden monteerde?
Ga heen en vereenvoudig u!

opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

ja de bobine zat bij de aankoop van een bamiblok van een maatje van me voor zijn skyteam geval. die bobine was nog nooit eerder gebruikt.
maar slechte massa kan ervoor zorgen dat een bobine kapot brand?

opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

Eric schreef:Nee Nix zegt dat voor de lol....
ik vraag dat omdat ik wel voor goede massa heb gezorgd naar mijn idee. en dan verwacht ik zeker geen grote mond van zo'n snotneus als jij! hoe durf je!
dit messageboard is toch bedoelt om informatie uit te wisselen?
dan verwacht ik geen snauwerige antwoorden

Mathijs0001
4T-MSB addict
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 dec 2009 22:13
Bezit: -
Honda SS50Z K3
Honda SS50Z K1
Locatie: Arnhem

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door Mathijs0001 »

Ja dat is soms wel irritand ja dat commentaar of onzin :P :mrgreen:
Vast is vast!

opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

Ik heb zelf ook best ervaringen met honda 4takt, want ik heb altijd voor vele mensen hier in hengelo motorblokken gereviseerd en andere reparaties aan honda's uitgevoerd. ik wil daarmee niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb maar dat ik er wel degelijk verstand van heb over het algemeen. alleen bobines... ik heb ze in het verleden vervangen bij brommers omdat ze dan gewoon echt op waren. maar het wordt vreemd op het moment dat je bobines zo snel achter elkaar moet vervangen.

dat met die 6 volt bobines: ik heb zelf meegemaakt dat mensen ze op 12 volt brommers monteerden, en dat ze na een lange rit toch echt op de aanhanger weer naar huis kwamen. johannes heeft ook al eens vermeld dat hij dit als fabeltje op forums heeft gelezen maar beweerde ook dat het niet waar is. het neemt niet weg dat het bij jullie wel goed is gegaan natuurlijk, maar als je de werking van een bobine bekijkt is het toch ook best logisch dat hij het niet uit kan houden, aangezien de spoelen(zowel primair als secundair) gebaseerd zijn op een bepaalde spanning. en als je die spanning dan verdubbelt zou ik dus denken dat je met een 6 volt bobine een vele malen sterkere vonk krijgt dan met een 12 volt bobine(als je deze op 12 volt ontsteking aansluit. maar dat dezelfde bobine ook veel sneller zal bezwijken gezien het feit dat hij dubbel zo hard op z'n flikker krijgt.
mee eens?

Plaats reactie