Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

nou, rechtstreeks van een 6 volt ontsteking heb ik wel eens de spanning van de ontstekingsspoel gemeten. dat was met pieken en dalen rond de 8 a 9 volt dacht ik. maargoed, dan gaat de spanning ook rechtstreeks naar de bobine. en bij een 12 volt systeem zit daar nog die cdi unit tussen. ik vermoed dat die er dan wel eens voor kan zorgen dat het met een 6 volt bobine ook kan lukken. ik heb de unit ook al even omgewisseld, maar dat heeft ook geen effect.

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door Sjaak »

opazoetekauw schreef:
dat met die 6 volt bobines: ik heb zelf meegemaakt dat mensen ze op 12 volt brommers monteerden, en dat ze na een lange rit toch echt op de aanhanger weer naar huis kwamen. johannes heeft ook al eens vermeld dat hij dit als fabeltje op forums heeft gelezen maar beweerde ook dat het niet waar is. het neemt niet weg dat het bij jullie wel goed is gegaan natuurlijk, maar als je de werking van een bobine bekijkt is het toch ook best logisch dat hij het niet uit kan houden, aangezien de spoelen(zowel primair als secundair) gebaseerd zijn op een bepaalde spanning. en als je die spanning dan verdubbelt zou ik dus denken dat je met een 6 volt bobine een vele malen sterkere vonk krijgt dan met een 12 volt bobine(als je deze op 12 volt ontsteking aansluit. maar dat dezelfde bobine ook veel sneller zal bezwijken gezien het feit dat hij dubbel zo hard op z'n flikker krijgt.
mee eens?
Dat heb je goed verwoord maatje :lol: Een 6 volts bobine heeft primair dikker draad en minder wikkelingen dan een 12 volts bobine die meer wikkelingen en dunner draad heeft.
Secundair zal het aantal wikkelingen gelijk zijn voor een 6 of 12 volts type.
De spannings verhouding U1 / U2 = N1 / N2. De spanning is evenredig met het aantal windingen. De stromen in de wikkelingen zijn omgekeerd evenredig met het aantal windingen. I1 /: I2 = N2 / N1. Een bobine(transformator) is vermogens-neutraal. P1 = P2. Er gaat net zoveel vermogen in als er uitkomt.( in de praktijk zijn er maar geringe verliezen)
Bij een CDI heb je een 'stevigere' vonk (lees hogere spanning »10.000=10kv) uit de bobine. Dat houd in dat de issolatie doorslag spanning veel hoger moet zijn dan van een normale bobine. Niet voor niets moet je een nieuwe aangepaste bobine gebruiken die geschikt is voor die hogere uitgangs spanning.
Het zal wel (even) gaan met de standaard bobine maar de duurzaamheid wordt wel erg ingeperkt(in mensen taal: hij gaat gauwer naar de kloten) :wink:
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door NIX »

6V en 12V zijn hier benamingen voor de types voor punten en CDI. De spoeltjes die voor de prik zorgen leveren geen 6V of 12V, dat ius al uitgelegd. Nogmaals: het zijn geen accu gevoede ontstekingssystemen, ze worden door een apart spoeltje gevoed. Dat levert 0-40 volt. wat uitmaakt is of er een neanderthaler puntensysteem de bobine aantuurt, of een verfijnder CDI systeem. Een voor een CDI systeem ontworpen bobine gaat gewoon kaduuk op een puntenontsteking, een berendbotje puntenbobine blijft heel lang goed op een CDI ontsteking, maar is in de meeste gevallen al tegen de 40 jaar oud en geeft eens de geest en dan sta je stil. Niet omdat ie op een CDI ontsteking zit, als ie op een puntenvonker zat, was ie ook op een goed moment uit pure vermoeidheid het hoekje omgegaan.

Jullie moeten echt even wat meer out the box denken en van je dogma's af stappen en zien over wat voor systemen het wel gaat.


Heeft het uberhaupt zin dat ik het nog probeer uit te leggen?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door Sjaak »

NIX schreef:6V en 12V zijn hier benamingen voor de types voor punten en CDI. De spoeltjes die voor de prik zorgen leveren geen 6V of 12V, dat ius al uitgelegd. Nogmaals: het zijn geen accu gevoede ontstekingssystemen, ze worden door een apart spoeltje gevoed. Dat levert 0-40 volt. wat uitmaakt is of er een neanderthaler puntensysteem de bobine aantuurt, of een verfijnder CDI systeem. Een voor een CDI systeem ontworpen bobine gaat gewoon kaduuk op een puntenontsteking, een berendbotje puntenbobine blijft heel lang goed op een CDI ontsteking, maar is in de meeste gevallen al tegen de 40 jaar oud en geeft eens de geest en dan sta je stil. Niet omdat ie op een CDI ontsteking zit, als ie op een puntenvonker zat, was ie ook op een goed moment uit pure vermoeidheid het hoekje omgegaan.

Jullie moeten echt even wat meer out the box denken en van je dogma's af stappen en zien over wat voor systemen het wel gaat.


Heeft het uberhaupt zin dat ik het nog probeer uit te leggen?
Nee ik denk het ook niet NIX :mrgreen:
Wat zijn we toch eigenwijs hé....om een 'oude' en gewaardeerde techneut tegen te spreken. :roll: Maar om toch nog even op die 0-40 volt terug te komen, daar heb je gelijk in, maar dat is dan de spanning die je onbelast meet.
Als je daar een 'belasting' op hebt aangesloten komt ±6 volt aardig overeen met het gemiddelde in de praktijk.
Anders zouden je 6 volt lampen en andere stroomverbruikers er gelijk uitfikken bij 40 volt, dat snap zelfs ik nog wel. Ik weet dat nog wel uit het verleden met mijn c310s, als je met licht aan reed en je schakelde van dim naar groot licht(of je schakelde in tijdens het rijden) dan gebeurde het soms dat mijn achterlicht en km teller verlichtig angstwekkend fel gingen branden. :shock:
Die ± 6 volt spanning is dan ook vast berekend door Honda mét belasting.
En met de stroomspoel is dat volgens mij hetzelfde verhaal, die zal in de praktijk ook iets van 6volt gemiddeld leveren mét belasting van de primaire spoel van de bobine.
Ik merk wel dat je iemand van de praktijk bent, en ik wat meer theoretisch ingesteld ben, en dat wil wel eens botsen. Toch steek ik heel wat op van jouw ervaringen en deskundigheid die ik weer niet heb, dus blijf het proberen het ons á techneuten steeds maar weer uit te (moeten) leggen. :wink:
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door Sjaak »

Eric schreef: Maar eigenlijk maakt het niets uit, want jij bent de gewaardeerde techneut en andere zijn maar ongeschoolde schoffies. Praktijk is onbelangrijk zolang de theorie maar klopt. Met deze discussie is het probleem van meneer Zoetekauw nog steeds niet verholpen dus misschien moeten wij ons daar maar op richten i.p.v discussiëren of een 6v bobine theoretisch nou wel of niet op een CDI ontsteking kan.
Beste Eric, ik wil niet flauw doen hoor, en ik pretendeer echt niet dat ik het wiel uitgevonden heb.
Ik heb juist respect voor mensen die er meer vanaf weten als ik, en laat ze in hun waarde.
Ik verwacht dat van een ander ook, en ik noem jullie geen ongeschoolde schoffies dat zijn jouw woorden, maar het is soms moeilijk iets toe te geven.
Jij rijd al tijden met een 6 volts bobine (uit zuinigheid misschien?), dat is erg fijn voor je dat het heel blijft na veel kilometers.
Maar waarom zouden er nu speciale bobines verkocht worden voor gebruik van een CDI..alleen voor de handel? Dat geloof je toch echt niet hé, dat heeft gewoon een reden. Zoetekauw verbruikt bobines, logisch toch dat je gaat denken dat hij misschien de verkeerde bobines heeft gebruikt. En dan verval je al gauw in de 6volts bobine discussie, waarvan ik nog steeds blijf beweren dat dit geen lang leven beschoren is. Jij bent kennelijk de bekende uitzondering op de regel :wink:
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door NIX »

Hij is geen uitzondering en die CDI bobines zullen volgens de theorie net een betere vonk kunnen geven, of van mindere kwaliteit kunnen zijn dan de oude bobines. Zulke redeneringen als: 'het zal wel niet voor niets gedaan zijn' kloppen echt nooit.

Ik heb niets tegen theorie, maar ik zou de praktijk met theorie willen verklaren, en niet andersom. Verder hoef ik geen gelijk te hebben of te krijgen, ik leer dagelijks bij, maar mis tot zover de juiste argumenten om het beeld te verklaren. En heb andere ervaring, die door veel anderen gedeeld wordt. Maar zo nu en dan moet ik een mening herzien.

Wat Eric zegt klopt wel: als er nou 3 bobines doorheen zijn gegaan zijn er verschillende opties waar het mis kan zijn. Meteen roepen dat de oorzaak wel in de bobines zal liggen omdat die steeds doorbranden is gewoon te kort door de bocht, aangezien de ervaring hier is dat die oude dingen het prima kunnen hebben. Eerder verdenk ik een massa of stekkerverbinding. Het kan ook zijn dat er 3 terminale oude puntenbobines zijn gebruikt. Dan ligt het niet aan de keuze van de soort, maar aan het feit dat er steeds oude gare bobines gebruikt zijn die het ook op punten hadden opgegeven.

Overigens is Eric niet echt van de cheapie zooi. Dat ben ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

opazoetekauw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mar 2007 23:17

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door opazoetekauw »

De eerste bobine die er in zat was de originele 12v tussentype bobine, de tweede(die met de zelfde verschijnselen de geest gaf) was een nieuwe 12v bamibobine die bij aankoop van zo'n bamiblok zat van iemand die ik ken. ik ben in het geheel niet zo kapot van de electronica van een tussentype c50, aangezien de lichtspoel die erin zit ook doorgebrand is en nog vervangen moet worden. die is doorgebrand omdat er nog een originele tussentype gelijkrichter in zat(volgens johannes een "spinnetje"genaamd) en die gelijkrichters schijnen, als ze kapot gaan, voor rare kortsluitingen te kunnen zorgen met alle gevolgen van dien. nu is het wel heel kort door de bocht als ik jullie dit misschien vraag maar ik doe het lekker toch:
Veroorzaakt de doorgebrande lichtspoel een verkeerde verandering in het gehele magnetische veld waardoor de ontstekingsspoel net iets te weinig stroom opwekt en daardoor op zijn beurt dus die bobine verpiemeld? want dan zou het er nog op neer komen dat ik eerst lichtspoel en daarna bobine moet vervangen om het vreten van bobines te voorkomen hahaha (altijd spannend zo'n honda)

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door NIX »

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar haal gewoon de lichtspoel er in zijn geheel uit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door Henk Veen »

opazoetekauw schreef:De eerste bobine die er in zat was de originele 12v tussentype bobine, de tweede(die met de zelfde verschijnselen de geest gaf) was een nieuwe 12v bamibobine die bij aankoop van zo'n bamiblok zat van iemand die ik ken. ik ben in het geheel niet zo kapot van de electronica van een tussentype c50, aangezien de lichtspoel die erin zit ook doorgebrand is en nog vervangen moet worden. die is doorgebrand omdat er nog een originele tussentype gelijkrichter in zat(volgens johannes een "spinnetje"genaamd) en die gelijkrichters schijnen, als ze kapot gaan, voor rare kortsluitingen te kunnen zorgen met alle gevolgen van dien. nu is het wel heel kort door de bocht als ik jullie dit misschien vraag maar ik doe het lekker toch:
Veroorzaakt de doorgebrande lichtspoel een verkeerde verandering in het gehele magnetische veld waardoor de ontstekingsspoel net iets te weinig stroom opwekt en daardoor op zijn beurt dus die bobine verpiemeld? want dan zou het er nog op neer komen dat ik eerst lichtspoel en daarna bobine moet vervangen om het vreten van bobines te voorkomen hahaha (altijd spannend zo'n honda)
Antw op je vraag: ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Er zitten permanente magneten in het vliegwiel, die op het moment dat ze langs het ijzer van de spoel komen een spanning in de spoel opwekken. Daarvoor moet het ijzer van de spoel ook nog eens heel dicht tegen het vliegwiel komen, anders gebeurt het niet eens. En dat je door te weinig spanning een bobine om zeep helpt klinkt me ook niet zo logisch, als dat zou gebeuren verwacht ik het eerder bij teveel spanning. Maar de bobine wordt aangestuurd door de CDI en niet direct door de ontstekingsspoel. Als ik daar ergens een fout moet zoeken dan zou ik eerder voor een defecte CDI gaan. Wat is er overigens aan de bobine kapot, de primaire (naar CDI) of secundaire (naar bougie) wikkeling. Je kunt het nameten met een universeelmeter. In de laatste versie van Haynes staan dacht ik wat waardes.
Ja, de TT heeft een 3p regelaar, ik heb 'm jaren geleden vervangen, eerst door een zelfbouwregelaar, later door een 4p regelaar, dan ben je ook af van die weerstand op de gele draad.
Je hebt wel pech zeg.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door NIX »

Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door h5speedje »

okee ben natuurlijk een oude vent...maar eh..
bij puntenontsteking die beroerd is en we zetten het licht aan valt de ontsteking uit..
dus hebben twee onafhankelijke systemen wat met elkaar te doen: het vliegwiel..

Nu is de lichtspoel kapot...deze zuigt dus niet meer het magnetisme weg...is dta misschien de reden??
Dus omdat de lichtspoel kapot is zuigt deze te weinig energie weg waardoor er teveel overblijft voor de ontsteking??
Of is de lichtspoel al vervangen??

Was maar een rare hersenkronkel van een seniele man he....(even deur open zetten)
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda c50 tussentype verbruikt bobines...

Bericht door NIX »

Ik heb vaak genoeg brommertjes gebouwd met alleen een ontstekinsspoeltje erin en dat bleef allemaal gewoon heel. Het verhaal van de gare condensator heb ik zelf ervaren en vaak hier genoemd. Ik kan niet met stelligheid zeggen dat dat de kaapotte bobines verklaart. Daarvoor is er teveel verschil.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie