Versnellingskabels C310

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Versnellingskabels C310

Bericht door SingaBernd »

Beste Mensen,

Ik zit met een klein probleem. Sinds kort heb ik mijn C310 helemaal gerestaureerd, echter wil het schakelen nog niet helemaal prima gaan. Koppeling is goed afgesteld en er zit nieuwe olie in het blok. Het schakelen gaat alleen niet lekker, vaak niet in versnelling 3 te krijgen.

Heeft iemand een voorbeeld hoe de kabels moeten lopen? De kabels gaan nu direct het koplamphuis in en vanuit daar door een gat aan de linkerzijde van het frame naar binnen en zo naar het blok. wellicht is dit niet juist waardoor de kabels niet vrij genoeg lopen?

Graag hoor ik eerst hoe het zit voordat ik alles los ga halen en van alles zelf ga proberen.

Alvast Bedankt!

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Versnellingskabels C310

Bericht door Klaas »

Hoi Bernd,

Ik heb even wat foto's gemaakt van hoe het bij mjin originele C310 zit.
De kabels lopen dus eerst achter het huis door naar rechts.

Afbeelding


Daar gaan ze onder de klem door naar het gat in het frame.

Afbeelding

En even van boven gezien.Afbeelding

Je moet goed de kabels afstellen anders schiet ie vaak uit de versnelling inderdaad.
Handel op 0 zetten en dan de kabel op spanning zetten zodat er geen speling opzit en de pijl mooi in het midden van de 0 staat.

Groeten en suc6 .

Klaas

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Re: Versnellingskabels C310

Bericht door SingaBernd »

Beste Klaas,

Dank je wel, Kabels zitten bij mij dus totaal anders, zal ermee aan de slag gaan!
Hopen dat het lukt!

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Versnellingskabels C310

Bericht door Sjaak »

Ik heb hetzelfde net aan de hand gehad, de versnellingskabels gaan aan de linkerkant het koplamphuis in door de rubber tule, en lopen dan voorlangs het balhoofd het gat in aan de rechterzijde van het frame.
In het frame moeten ze ook niet gedraaid zijn anders lopen ze ook zwaar.
En heb je het schakel mechanisme op het blok wel goed afgesteld?
Het loopwieltje moet in de 2e inkeping vanaf rechts staan voor de '0' stand. Ik heb daar wat dik vet opgedaan en kon zo al de versnellingen met de hand bedienen.
En vergeet ook niet de 2 circlips op de kabels te doen bij de kabelhouders van het schakelmechanisme. Niet echt nodig maar ik heb het wel gedaan, want die zaten er eerst niet op. En nog een tip, draai de bout(met kogelkop) in de versnellings handel wat los zo dat de 'ratel' even niet werkt. Deze bout zit geborgt met een moer waar de kabelhouder beugel mee vast. Als je versnelling goed werkt kun je deze bout weer zo aandraaien zodat hij in iedere versnelling goed blijft vast staan, dus niet te ver aandraaien anders loopt hij weer zwaar.
In de versnellingshandel heb ik ook wat dik vet gedaan, dan loopt het mechanisme weer als een tiet :mrgreen:
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: Versnellingskabels C310

Bericht door jupio »

Bij onze C310S lopen de versnellingskabels ook gewoon door het linker oog in het koplamp teller-huis (en niet zoals de fotos makkelijk achter de voorvork langs) daarna inderdaad door het rechter gat in de framebuis (bij de tank). Ook ik acht het van belang dat de clips op het blok de buitenkabels vastzetten en dat de rol op het aandrukmechaniek (op het blok) goed vrijloopt en geolied is. Check vooral goed of je de kabels niet fout hebt aangesloten. Ook kan je het schakelmechaniek mogelijk iets verdraaid hebben Ten opzichte van de as die uit het motorblok komt. Als dat zo is lijkt het wel of de versnellingshandel de derde versnelling goed heeft gekozen maar heeft de schakelas niet genoeg gedraaid om in het blok de derde versnelling in te schakelen. Dit kun je controleren door te kijken of het kettingtandwiel (op het blok) wel echt goed en 'diep' in de derde versnelling staat. Anders moet je het (schakelmechaniek) echt opnieuw monteren. (als ik het me goed herinner draai je de as helemaal linksom voor de 1e versnelling en helemaal rechtsom voor de 3e. focus niet te erg op z'n vrij want dat kan misleidend zijn omdat er tussen de 2e en3e versnellingen een soort 'nep'vrij zit). eerst goed kijken dus waar de 1 zit en waar de 3. Dan de 'Ribbel' overeenkomstig op de schakelasas plaatsen. Daarna is het aansluiten van de kabels een makkie.
Het kan ook nog zo zijn dat je alles ok hebt gemonteerd maar de kabel die hem in de 3 moet trekken gewoon strakker moet zetten. als dat zo is is het een heel snel op te lossen probleem.
meer weet ik er ook niet over te vertellen.
groet
jupio
Met geduld lukt alles!!

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Versnellingskabels C310

Bericht door Sjaak »

jupio schreef:..... Ook kan je het schakelmechaniek mogelijk iets verdraaid hebben Ten opzichte van de as die uit het motorblok komt. Als dat zo is lijkt het wel of de versnellingshandel de derde versnelling goed heeft gekozen maar heeft de schakelas niet genoeg gedraaid om in het blok de derde versnelling in te schakelen. Dit kun je controleren door te kijken of het kettingtandwiel (op het blok) wel echt goed en 'diep' in de derde versnelling staat. Anders moet je het (schakelmechaniek) echt opnieuw monteren. (als ik het me goed herinner draai je de as helemaal linksom voor de 1e versnelling en helemaal rechtsom voor de 3e. focus niet te erg op z'n vrij want dat kan misleidend zijn omdat er tussen de 2e en3e versnellingen een soort 'nep'vrij zit). eerst goed kijken dus waar de 1 zit en waar de 3. Dan de 'Ribbel' overeenkomstig op de schakelasas plaatsen. Daarna is het aansluiten van de kabels een makkie.
Kijk en dat goed afstellen heb ik al vooraf gedaan toen het blok nog los was, althans het linker carter gedeelte. Dan zie je gelijk of de as uit de versnellings tandwielen komen en geheel ingeschoven in zijn 1e versnelling staat (staat ook in het WPH).
Als je nl het schakel mechaniek over het geribbelde asje schuift wat uit het blok komt, zakt deze iets naar beneden doordat deze niet geborgt is, en met het blok los kun je dat simpel tegenhouden aan de onderzijde. Als het blok dicht is zie je niet of hij wel goed over die gribbelde as zit geschoven.
Ook kun je nu het aandruk loopwieltje goed in de 4 uitsparingen afstellen, en van een soort 'nep vrij' is dan geen sprake meer. Maar ja dat is wijsheid achteraf, als je blok al dichtzit zul je wat meer moeten pielen :mrgreen:
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Re: Versnellingskabels C310

Bericht door SingaBernd »

kijk! Dit zijn handige tips! Had nog helemaal niets op het blok afgesteld, laat staan ingevet o.i.d. Ga ik allemaal even nakijken! Bedankt!

Plaats reactie