Beste 4-stroke techneuten, Het blokje van mijn SS50 is nog helemaal ori de begrenzer doet zelfs zijn werk nog.
Hierin wil ik verandering in laten aanbrengen. Maar wat is wijsheid?
Als jij geen sleutelaar bent en geen probleem hebt met een niet-originele CDI dan zou ik proberen aan een Singa CDI te komen. Probleem is wel dat je dan een stukje uit je carter moet frezen voor de pickup. Voor ori HM CDI ontstekingen heb je een verloopstukje voor de poelie nodig en een ander vliegwieldeksel. Je zal ook aan de spanningbegrenzer moeten en aan de 12V (lampjes, accu, etc.).
Anders is een vvv ook een mooie oplossing, maar die zijn niet dik gezaaid.
Mogelijk is een vast vliegwiel te pakken krijgen (of een kopen die je kunt vastzetten) en je eigen ori bewaren de beste optie. Dan frees je geen stukken uit je carter, hoef je niets naar 12V om te bouwen en punten rijden ook prima. En het is lekker cheapie. Ook zie je er niets van en is het heel makkelijk terug te bouwen. Heb je een mitsubishi ontsteking? Zet dan een gevraagd op het board. Ik kan ook zelf even zien of ik nog wat heb dat vast zit of vast gezet kan. Ik waarschuw alvast even dat mijn poelies allemaal lelijk zijn met deuken en gaten.
Die Singa ontsteking (toerieteller denk aan mijn commissie,,lol) vind je hier http://www.4strokeparts.be/index1.html
>Nieuwe onderdelen>Motor onderdelen>Ontsteking>bovenaan pagina 2
(Ik zie net dat ze op het moment niet op voorraad zijn)
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok
koopt een van de meest origineele ssjes van marktplaats voor veelste veel geld. en dan ook nog binnen een half jaar gaan denken om het ding te verkrachten met een cdi ontsteking. ik had je slimmer in geschat.
de meeste gekken die hier rondlopen verkrachten gelijk bij een ombouw naar cdi de heele bedreading. door alle stekkers kapot te trekken en te vervangen voor van die poep lelijke blauwe,rode of gele stekkers.
als je hard wil rijden met dat ding probeer er een vvv ontsteking of een vast vliegwiel er bij te krijgen.
een cdi ontsteking is leuk maar voor 100 euro heb je vaak geen onverknipte cdi onsteking, dan moet je nog een cdi (die kan je bijna krijgen van een groot bami inkoper) spanings regelaar 30 euro een beetje draden en stekkers ben je ook snel weer een paar euro kwijt.
een beetje een goede vvv kan je ook voor dat geld krijgen dat is enkel een vliegwiel over zetten.
Nou dat hoeft niet gelijk hoor, je kunt de oude kabelboom gewoon gebruiken, en de ori stekkers ook.
Dan moet je het 12V verloop stukje dat je kunt kopen of maken gewoon voorzien van de juiste stekkertjes.
(In mijn hok zit er gewoon gezellig van alles en nog wat (soorten stekkertjes en zo) in het frame, maar de originele kabelboom is nog heel)
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok
Ik heb bij mijn SS toen ik hem nieuw kocht in 1984 ook na het inrijden het vliegwiel vastgezet.
Tot nu toe 1 keer puntjes vervangen en nooit gezeik gehad.
Ik ga er dan wel van uit dat je niet 10000 km per jaar rijdt.
Als origineel freak lijkt het me voor later ook beter voor de verkoop, maar goed dat is weer iets anders.
Ik zit dus precies met hetzelfde.
12v heeft als voordeel dat je er ook gewoon een satnav op kan gebruiken.
Heb hier een vvv maar denk dat die voor het mooie teveel vervroegd.
Volgens mij stelt nexus de vraag gewoon, en heeft ie zeker niet de intentie om er een bami-ss van te maken.
Eric schreef:Als je het goed doet hoef je helemaal niets te verbouwen aan je draadboom. In die link heb je gewoon een nieuwe ontsteking, dus geen geknipte troep en hij kost rond de 60 euro. regelaar dingetjes en misschien kom je aan het eind op laten we gokken op 120euro.
Punt 2: Het is een verschrikkelijk mooie en originele ss. Ga nu maar even naar jouw ss kijken en kijk dan meteen hoeveel daar in zit en hoeveel gezeur je ermee hebt.
mijn ss dat is een gebed zonder eind.
ik moet zeggen ik vond hem met de punten ontsteking fijner rijden dan met de cdi ontsteking.
met de punten ontsteking kon ik mijn toeren teller rond toeren draaien. met de cdi ontsteking stopte hij bij de 13000 toeren(teller klopt niet maar dat gaf hij aan.
en ik ben pas over gestapt naar cdi toen ik mijn blok kapot had. ik ben niet een goed lopend blok om gaan bouwen naar cdi.
Als je geen sleutelaar bent zou ik eens contact opnemen met Coos Matser, die levert namelijk helemaal kant en klare, plug & play setjes, met stekkertjes, bedrading, accu, bobine etc.
Het nadeel van een contactpunten ontsteking, en dat kom ik vaak in de praktijk ook tegen, is dat het vliegwiel z'n capaciteit verliest, en dat het dus allemaal niet zo lekker meer werkt. Verlichting die het nog maar net aan doet, een zwakke vonk, dat soort onzin. Ten opzicht van zo'n ontsteking heb je met cdi gewoon een enorme winst, want je systeem wordt betrouwbaarder, omdat je geen bewegende delen meer hebt, je stroom opbrengst gaat omhoog, dus je hebt ook echt verlichting, je accu laad lekker bij, dus dat probleem is ook verholpen.
De vraag die je jezelf echter moet stellen is, wat heb ik er voor over, vind ik dit ook echt belangrijk?
Als je het zelf de investering waard vind zou ik het doen.
Een beetje knappe kwaliteit (als dat er nog is) nieuwe brommer kost toch al snel 2500 eu ?
Dan lijkt mij zo'n prijs voor een nieuwe ss niet duur.
Persoonlijk vindt ik ook alles in de lagere prijsklasses juist vaak duur.
In m'n oude auto's heb ik trouwens ook allemaal elektronische ontstekingen.
Zie je niks van en scheelt een hoop gedoe.
Ik vraag me wel af of zoiets niet voor een ss oid te krijgen is.
Gewoon een blokkie ipv punten, en een ringetje wat het signaal geeft wat je over de nok(ken) schuift.
Thumper schreef:Een beetje knappe kwaliteit (als dat er nog is) nieuwe brommer kost toch al snel 2500 eu ?
Dan lijkt mij zo'n prijs voor een nieuwe ss niet duur.
Persoonlijk vindt ik ook alles in de lagere prijsklasses juist vaak duur.
In m'n oude auto's heb ik trouwens ook allemaal elektronische ontstekingen.
Zie je niks van en scheelt een hoop gedoe.
Ik vraag me wel af of zoiets niet voor een ss oid te krijgen is. Gewoon een blokkie ipv punten, en een ringetje wat het signaal geeft wat je over de nok(ken) schuift.
Wat denk je dat er gebeurt als je de cdi van een een singa op een 6V (bv ss) monteerd.