Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Arontje91 »

Beste viertakters,

Ik heb een stomme probleem. Op de nacht van 19 juli wilde ik mijn vriendin van haar werk ophalen met de brommert. Regen was al voorbij, maar er lag nog genoeg water op de wegen. Kan vast geen kwaad was mijn gedachte.
Toen ik eenmaal in de stad was sloeg hij ineens af. Even kicken en hij schoot weer aan. Maar bij wat gas viel hij alweer uit.
Mijn eerste gedachte hier is dat er misschien ergens valse lucht vandaan kwam. Want ik had eerder de pakking bij het nokkenasdeksel zelf aangepast omdat ie te groot was. Maar nu heb ik die vandaag verwisseld voor een goede, en hij doet het nog steeds niet.

Af en toe schiet hij heel eventjes aan. Maar echt lopen wilt hij niet. Hij schiet eventjes hoog in d toeren en dan is het weer 9098 keer kicken voordat hij weer iets blaft. Als ik de uitlaat eraf haal, zie ik wel gewoon witte rook aan uit de uitlaatpoort komen. Dat is gewoon verbrande benzine toch?

Verschillende keren carb schoongemaakt, sproeistuk vervangen, andere carb geprobeerd, andere bougie geprobeerd, kleppen gesteld maar dat heeft allemaal niet gebaat.

Resterende specs; 70cc cilinder, 70kop, gk4 zuiger, 10mm carb

Weet iemand waar de blok allemaal valse lucht kan trekken?!?!?!?

Hoor heel graag van iemand want weet het niet meer :( .

Groeten Aron

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 846
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Ronaldo »

Toevallig water in je benzinetank gekomen?

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Tedski »

Valselucht kan alleen aangezogen worden tussen de kop en de carb. Dus tussen kop en spruitstuk, en tussen spruitstuk en carb.

Heb je daar wel nieuwe pakkingen gebruikt?

Witte rook is stoom, aka water. Misschien zit er wat water in je tank? Water is zwaarder dan benzine, en zal dus naar beneden, naar je benzinekraan zakken.

Heb je wel altijd vonk?

Haal eens een grote vijl langs je spruitstuk, dan kan je gelijk zien of hij recht is, idem met je kop, idem met je carb.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Edo »

Klinkt voor mij als een natte bougiedop of kapotte bougie.

Knip eens een cm van je bougiekabel af en maak de boel eens goed droog.

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Arontje91 »

Hmm water in de de tank, dat zou het kunnen zijn. Heb gewoon nieuwe pakkingen gebruikt. Ga dat ongelijkheid wel even nakijken.
Ook zo even kijken of de bougie vonkt.


Groeten

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door NIX »

Kijk even of je CDI stekker vol water zit. En of de massa van je kabelboom nog goed vast zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Arontje91 »

Even snelle vraag, kan wd40 kwaad? Ik spuit het vooral rondom mijn carb om het schoon te maken.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door NIX »

Nee, spuit je stekkers er ook maar schoon mee. Loshalen, schoonspuiten en weer in elkaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door toerieteller »

water achter de ontstekingskap?
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door iclaudius »

Té zwakke vonk voor een perfecte verbranding.Door isolatie bougie, en bougiekabel laten vonken overschieten bij nattigheid iig water rond de ontsteking-onderdelen
Zou je je brommert een nachtje laten opdrogen in b.v. je slaapkamer, zou ie direct weer aanspringen!!

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Arontje91 »

Nou heb net even hele blok weer uit elkaar gehaald. Zuiger ziet er nog goed uit, op de kop kleur wel zwart, maar geen dikke koek oid. Heb de pakking tussen de cilinder en de kop vervangen ook al zag die er nog prima uit.

Zag gisteren dat er een gaatje in me tankdop zit. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de tank vaccuum raakt. Maarja daar kan harstikke veel water doorheen sijpelen. Er zat nog voor ongeveer 5 euro aan benzine in de tank. Heb de tank tot de helft laten leeglopen in de hoop de water weg te kunnen laten lopen. Dat heeft niet gewerkt want er kwam nog steeds witte rook uit het blok bij het kicken. Toen heb ik alles weg laten lopen en voor 1 euro aan benzine erin gegooid. Maar nu is er niet genoeg druk om de benzine de carb in te laten lopen.

Merkwaardige is dit. Bij helemaal open gas verhoogt de compressie en komt er nog steeds witte rook uit het blok!! Ik ga morgen er wat meer benzine in gooien.

Hoe sterk moet de vonk zijn? Kon het daarnet in daglicht lastig zien, maar zag wel dat er wat vonk was. Moet je het kunnen horen?

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Arontje91 »

In me kamer zetten! Dat lijkt me slecht voor me gezondheid. Dan moet ik de brommert 2 trappen op tillen:P.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door iclaudius »

Neen.... neem het niet té letterlijk! maar een vonk kan zelfs als ie zichtbaar en hoorbaar is niet onder druk (in je verbrandigsruimte) tot goede ontsteking komen.
Meestal door het weglekken van vonkvermogen langs slecht geïsoleerde of vuile (vooral in winterpekel) ,kabel, bougie, bougiedop.
Als ie goed loopt tijdens lekker droog zomerweer,zoek ik het in bovenstaande!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door NIX »

Ik snap werkelijk niet waarom je een cilinder eraf haalt als mensen je adviseren je stekkers schoon te spuiten en je bobinekabel en bougiedop goed na te kijken of te vervangen of een cm van de kabel te knippen. Je had net zo goed je band kunnen plakken die niet lek is of je achterlicht wat gewoon werkt kunnen verwisselen.

Je witte rook lijkt mij gewoon verneveld mengsel. Het zou handig zijn als je duidelijk was waar het uit je blok komt. 'Uit m'n blok' kan niemand wat mee, wij kunnen het niet zien, namelijk.

Als er geen water met de benzine uit je tank komt, zit er dus geen water in je benzine. Klaar. Al komt er paarse rook uit je blok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Blok start helemaal niet meer na regen. Valse lucht?

Bericht door Edo »

En hou in gedachte dat benzine drijft op water en water in de tank dus direct naar de carburateur stroomt. Met andere woorden, als je het schroefje onder je carburateur even open zet en wat er uit stroomt even opvangt op een bord/bakje ofzo, kun je heel eenvoudig zien of er wel of niet water in zit. Je ziet twee vloeistoffen die niet willen vermengen...

Oh en als er water in zit, hou er rekening mee dat tankjes vaak twee "wangen" hebben waarbij je alleen uit de linker tapt. Schuinhouden dus.

Plaats reactie