Mijn FT500 sleuteltopic... ...Hij doet het!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Mijn FT500 sleuteltopic... ...Hij doet het!

Bericht door SBloke »

Het vervolg op m'n topic op het oude forum.

Goed, een tijd terug een FT500 (zie mijn avatar voor een grafische voorsteling) op de kop getikt. Hij liep alleen niet maar was rijdend weg gezet op 28-8-2006.

Goed, accu aan de lader, weinig succes wegens een brakke lader. Heb nu net een nieuwe lader en de accu ligt hier nu een kleine 48 uur aan. Volgens de indicatielampjes volledig opgeladen. het is een zogenaamde "smart" lader die kan "zien" of een accu stuk is, of dat het gesulfeerd is. Zelfs diepontladen accu's zouden hiermee "gered" moeten kunnen worden.

Vandaag ook de carb uitgebouwd en na wat vloeken op een paar schroefjes die niet los wilden toch de boel los gekregen. Morgen verder reinigen en dan weer monteren.

Wat moet er nog gebeuren:

-Olie verversen.. (10W40 volgens het boekje, volstaat elke 10W40? Of moet het olie zijn voor motoren...
-Oliefiltertje schoonmaken
-Bougie vervangen (waar is die bougiesleutel gebleven :? )
-Klepjes stellen
-Startmotor nalopen op gebreken en schoonmaken

Niet zo gek veel werk dus... het standaardspul. Waarom dan deze topic? Nou, als ik tegen problemen aan loop bij het sleutelen post ik ze hier. Waarom niet op het motor-forum ofzo? Meer mensen hier weten iets van sleutelen af, en zeker aan oldtimers dan op dat forum. ..en er zitten hier nog wat meer mensen met FT's....
Laatst gewijzigd door SBloke op 16 jun 2007 22:20, 5 keer totaal gewijzigd.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Mensen hebben je geprobeerd te helpen, en ook ik heb je vrij duidelijk gemaakt dat je niet met rotte accu's moet gaan klooien. Als ik nu lees dat je dat nog steeds wel doet vraag ik me af of het nut heeft om jou advies te geven. Of begrijp ik het verkeerd.

Het is een motor met een natte koppeling, dus moet het 10w40 olie voor motorfietsen met natte koppeling zijn. Of je 5 liter voor een knaak olie of goede olie wilt gebruiken is een ander verhaal, persoonlijk zou ik wel betere olie gebruiken, is het na een aantal km's toch wel waard.

Heb je een werkplaatshandboek? Dan hoef je al dat soort vragen niet te stellen, en is erg handig als je bijvoorbeeld de startmotor wilt nalopen, de kleppen wilt stellen e d.

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

Een accu kan op zoveel manieren kapot zijn, dat zelfs de slimste lader (en die is altijd nog dommer dan een een knakker met een stukje gezond verstand) er nog niets van kan bakken. Koop toch een nieuwe accu... vanaf 20 piek heb je iets dat het wel doet maar niet echt super is, maar bij een beetje accu boer vind je voor 40 euro best wel een puike motor accu.

Mijn CX500 heeft een yacht accu van 40 euro en die gaat al een tijd prima mee.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

En dat oliefiltertje gewoon vervangen ipv schoonmaken.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik kom wel een keer langs en dan neem ik een bougiesleutel en een dikke 12V accu met startkabels mee.

Koop motorfietsolie. Je koppeling gaat anders slippen. Hoeft niet noodzakelijk synthetisch of halfsyntheet te zijn, als het maar voor motorfietsen is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

tip voor je accu !
je woont vlak bij polo (duitsland) en daar koop je motor accu's voor een kwart van het geld in Nederland.
dus daar kan je goedkoop eentje scoren...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Uiteraard heb ik een werkplaatshandboek, maar zelfs met zo'n boek lopen mensen af en toe tegen problemen aan. En daarvoor heb ik dit topic dus.
Ik luister weldegelijk naar adviezen en ben jullie er erg dankbaar voor, begrijp me niet verkeerd.

Een nieuwe accu staat wel in de planning maar ik moest toch een degelijke lader hebben. Niet geschoten is altijd mis dus ik kijk wel of de accu te redden is. Is hij dat niet (grote kans) dan komt er gewoon een nieuwe accu in, simpel. (Kost bij de plaatselijke motorzaak 45 euro... ) Schijnt in Duitsland goedkoper te kunnen, maargoed. Dat zien we dan wel weer. Hollandse zuinigheid zal het wel zijn...... :roll: Ik weet het, moet je niet doen met zulke dingen, krijg je alleen maar ellende van.

Degelijke olie komt er ook nog, 30 euro per 4 liter fles is de richting waarin ik zit te denken. Welke olie het moest zijn wist ik dus niet, eentje voor een natte koppeling lees ik nu, dankjewel. En het oliefiltertje vervangen komt zodra ik meer weet van te vervangen onderdelen. Waarschijnlijk moeten er ook wat startermotordelen vervangen worden. Dan kan dat mooi allemaal in één keer bij CMS besteld worden.


[edit] Startkabels heb ik al geprobeerd, hij wilde wel starten, maar niet van harte. En na het loskoppelen van de kabels was het weer prut. [/edit]
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

4-takter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
Locatie: velsen

Bericht door 4-takter »

SBloke schreef:ls heb ik al geprobeerd, hij wilde wel starten, maar niet van harte. En na het loskoppelen van de kabels was het weer prut. [/edit]
tiepies geval van dode accu

in je werkplaats hand boek staat wat voor olie je nodig hebt
en ook welke specificatie

bijvoorbeeld SAE 10W-40, API SG, JASO MA
vooral de API indicatie die is om te laten zien dat het motorfiets olie betreft en in welke kwalitijd

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

4-takter schreef: in je werkplaats hand boek staat wat voor olie je nodig hebt
en ook welke specificatie
Recommended oil: HONDA 4-stroke oil orequivalent. API service classification SE or SF, General, all temperatures SAE10W-40

....juist ja... Ik neem dit boek wel naar de plaatstelijke motorzaak en wijs het even aan. Gaat goed komen :D

...en ik neem gelijk even een nieuwe accu mee
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En een bougiesleutel en bougie. Als je er toch bent...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Daar ben ik weer :D

Even een kort vraagje, hoe stel je bij een FT de carb af...? Ik het werkplaatshandboek kan ik hier niets over vinden.

Wat ik wel heb kunnen vinden:
"Pilot screw: Initial opening 2-7/8 turns out" Verder moesten een paar afstanden tussen bepaalde armpjes op de buitenkant van de carb opgemeten en afgesteld worden. Dat heb ik dus allemaal netjes gedaan. Maargoed, ik heb dus twee schroefjes; een pilot screw en een grote zwarte draaiknop waarmee ik de stationair kan regelen.


(Voetnote: op mijn brommer heb ik nooit een carb af hoeven te stellen, deed het gewoon goed wat de brandstof betreft.)
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Met de pilot screw regel je het stationair mengsel. Daar draai je dus aan tot ie zo hard mogelijk loopt met warme motor. Basis afstelling is zoals beschreven. Daar zal de uteindelijke stand weinig van af moeten wijken, verwacht ik zolang je er geen herriepijp onder hangt of K&N filter. Wel bij warme motor stellen. De draaiknop is om het toerental mee af te stellen. Data is soms nodig als ie heel hard gat lopen na het mangel te hebben afgesteld. Soms moet je de mengelschroef nog eens opnieuw stellen nadat je het toerental geregeld hebt.

Ik ga ervan uity dat deze carb geem omlooplicht type is waarbij een schuif of gasklep bij stationairloop dicht hoort te staan en voor stationair een apart kanaaltje erin zit. Dat zou uit het handboek moeten blijken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Net even de klepjes gesteld.... voorste klepdop heeft 1 gare draad in de kop en in het andere gat zat een bout die er niet in hoorde.. Leuk die beunfietsen. :(

Maar dat is nog niet het ergste.. Ikdraade wat rond aan het vliegwiel na het stellen, even kijkenof de klepjes wel willen en er niets TE strak staat. Een onheilspellend geluid komt uit de stater.
Starter solenoid eraf gehaald en ee nblikje naar binnen geworpen. Er steekt daar een wormasje in de carter (lastig uit te leggen) dit asje draait als je de startmotor gebruikt. Zijn draaipunten zijn een rond gaatje in de carter en een rond gaatje in de solenoid...die in de carter is ovaal en de glijlager in dit gat is vrijwel geheel weggesleten, erzit nog een klein randje aan de bovenkant van het gat.

:evil: *GODVER*:evil: .... asje wiebelt dus. Gaatje is lastig te repareren en een nieuwe carter kost teveel.
Zodra deze motor het doet gaat hij de deur uit... rijdend....

Wie heeft nog een leuke betrouwbare fiets staan tot 1000 euro? (CB achtige)
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

een oude CB...

Is een CB900f Bol D'or ook goed
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Plaats reactie