Verlichtings probleem Honda cb 50
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 26 mar 2010 19:52
Verlichtings probleem Honda cb 50
Hallo
Ik heb een verlichtingsprobleem. Mijn voorlamp gaat om de 2 seconden stuk. Voor de rest, als ik rij dan branden alle knipperlichten continu. Ik heb allle stekkers al nagekeken en die zitten goed vast. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ??
Rik
Ik heb een verlichtingsprobleem. Mijn voorlamp gaat om de 2 seconden stuk. Voor de rest, als ik rij dan branden alle knipperlichten continu. Ik heb allle stekkers al nagekeken en die zitten goed vast. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ??
Rik
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
- Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
SJOERDASSEN schreef:Hallo
Ik heb een verlichtingsprobleem. Mijn voorlamp gaat om de 2 seconden stuk. Voor de rest, als ik rij dan branden alle knipperlichten continu. Ik heb allle stekkers al nagekeken en die zitten goed vast. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ??
Rik
Veel teveel prik uit je lichtspoel?
meet eens hoeveel volt die geeft, en meet dan hoeveel de roze draad geeft, (als je ori 6v blokje hebt)
bij mij gaf de lichtspoel te weinig volt waardoor mijn lichten nauwelijks brandden.
omgewisseld met de roze draad en alles werkt weer prima
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Dat is ineens gebeurd?alles deed het eerst wel?heb je aan de kabelboom gezeten?heb je de juiste lampen gebruikt?wat voor brommer/blok(ontsteking) heb je?Wat deed je toen je dit voor het eerst opmerkte?etc. etc.
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 26 mar 2010 19:52
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Nou
eerst deed mijn achterlicht het niet na een tijde stopte het voorlicht er ook mee. Me achterlamp was heel en de voorlamp kapot. Toen hem ik de accu bekeken en deze stond helemaal bol. Daarna accu eruit gehaald en ander voorlicht erin gedaan. En nu gaat de koplamp steeds stuk en et achterlicht doet niks. Ook een nieuwe accu aansluit knipperen de knipperlichten niet
Misschien een kapotte spanningsregelaar o.i.d.
Rik
Oh ja Heb een volledige standaard CB 50
eerst deed mijn achterlicht het niet na een tijde stopte het voorlicht er ook mee. Me achterlamp was heel en de voorlamp kapot. Toen hem ik de accu bekeken en deze stond helemaal bol. Daarna accu eruit gehaald en ander voorlicht erin gedaan. En nu gaat de koplamp steeds stuk en et achterlicht doet niks. Ook een nieuwe accu aansluit knipperen de knipperlichten niet
Misschien een kapotte spanningsregelaar o.i.d.
Rik
Oh ja Heb een volledige standaard CB 50
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
- Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
niet raar dat je voorlicht steeds stuk gaat, als het achterlicht het dus niet doet.
Dan krijgt je voorlamp 2 keer zoveel stroom en brandt dus constant door.
Zoek uit waardoor je achterlamp het niet doet (kijk alle draadjes na, maakt hij goede aarde en dergelijke.
dit gaat buiten je accu om, dus zoek dat anders eerst uit.
dat je accu bol staat lijkt me ook niet goed, maar waardoor dat precies kan komen weet ik niet, misschien veel teveel prik?
Dan krijgt je voorlamp 2 keer zoveel stroom en brandt dus constant door.
Zoek uit waardoor je achterlamp het niet doet (kijk alle draadjes na, maakt hij goede aarde en dergelijke.
dit gaat buiten je accu om, dus zoek dat anders eerst uit.
dat je accu bol staat lijkt me ook niet goed, maar waardoor dat precies kan komen weet ik niet, misschien veel teveel prik?
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Check het laadsysteem, dus kijk of de gelijkrichter nog werkt en geen wisselspanning doorlaat en check de weerstand naast je koplamp.
Spoelen die ineens teveel stroom geven is onzin.
Spoelen die ineens teveel stroom geven is onzin.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
- Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
NIX schreef:Check het laadsysteem, dus kijk of de gelijkrichter nog werkt en geen wisselspanning doorlaat en check de weerstand naast je koplamp.
Spoelen die ineens teveel stroom geven is onzin.
klopt als het ineens is kan het bijna niet aan die spoel liggen, toen ik mijn blok voor de restauratie eronder uit haalde vond ik alles al zo raar aangesloten, dat kwam dus omdat de lichtspoel niet genoeg stroom gaf.
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Een CB systeem is anders opgezet dan een SS of OT C50
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 26 mar 2010 19:52
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Hoi
Ik ben nog effe op onderzoek uitgeweest. Zou het kunnen dat de spanningsregelaar defect is??
Dat is dit ding kan je het ook op een manier meten ofzo.
En zit in een cb nog een andere regelaar ofzo
Ik ben nog effe op onderzoek uitgeweest. Zou het kunnen dat de spanningsregelaar defect is??
Dat is dit ding kan je het ook op een manier meten ofzo.
En zit in een cb nog een andere regelaar ofzo
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Dat is de gelijkrichter. De witte draad gaat op - en geeft wisselspanning, de gelijkrichter hoort alleen positieve spanning door te laten op + (rood). Meet met de multimeter of dat ook zo is. Een testlampje met ledjes is ook prima, dan weet je of er +, -, of wisselspanning uit komt. De accu werkt als buffer en slaat het teveel aan stroom op. Met een kapotte gelijkrichter krijgen je lampjes niet alleen 2x zoveel stroom, de accu pakt de piekspanningen ook niet meer. Met een kapotte accu worden vooral de piekspanningen niet meer weggepakt en gaan je lampjes ook snel dood.
De spoel naast de koplamp werkt als een weerstand voor de koplamp. Niet aangesloten of kapot, blaas je meteen je koplamje op.
De spoel naast de koplamp werkt als een weerstand voor de koplamp. Niet aangesloten of kapot, blaas je meteen je koplamje op.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Misschien het lampje te licht??
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 26 mar 2010 19:52
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Ik heb een probleem verholpen. De voorlamp en achterlamp branden weer en het was de gelijkrichter. Maar de knipperlichten doen het nog niet. Ik vermoed het knipperlicht relais. En het remlicht ook niet
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16203
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Die komen normaal van de accu (zekering?)SJOERDASSEN schreef:Ik heb een probleem verholpen. De voorlamp en achterlamp branden weer en het was de gelijkrichter. Maar de knipperlichten doen het nog niet. Ik vermoed het knipperlicht relais. En het remlicht ook niet
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Voor de volgende keer, mocht je weer problemen krijgen een paar plaatjes.
Links is je grondplaat met spoelen en de hele mikmak. Mocht je deze een keer willen doormeten en de waardes willen weten dan deze waardes in je achterhoofd houden.
Knallen je lampen er dan nog steeds uit/kapot dan kan je overwegen, als je hem niet in 12 volt wil gaan ombouwen, een 6 volt spanningsregelaar tussen te proppen.
Heb er ook maar ff een elek.schema toegevoegd welke je ook voor een CB kan gebruiken. Altijd handig zal ik maar zeggen.
Links is je grondplaat met spoelen en de hele mikmak. Mocht je deze een keer willen doormeten en de waardes willen weten dan deze waardes in je achterhoofd houden.
Knallen je lampen er dan nog steeds uit/kapot dan kan je overwegen, als je hem niet in 12 volt wil gaan ombouwen, een 6 volt spanningsregelaar tussen te proppen.
Heb er ook maar ff een elek.schema toegevoegd welke je ook voor een CB kan gebruiken. Altijd handig zal ik maar zeggen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 03 mei 2009 11:15
- Bezit: Honda CB50J, Kymco Activ 50
- Locatie: Almelo
Re: Verlichtings probleem Honda cb 50
Het probleem bij de CB50 ori is dat als de accu niet meer opgeladen kan worden de spanning op het systeem komt te staan waardoor de hele zaak bij vol gas teveel spanning krijgt, als je de verlichting aan hebt dan.
Het gevolg is dat alles dan doorbrand.
Lampen en clignoteur gaan dan allemaal stuk.
Dus belangrijk is om de spanning naar de accu goed te krijgen.
De accu werkt dus als een spanningsregelaar.
Als de gelijkrichter defect is laad de accu ook niet meer op.
Als het opladen van de accu weer goed werkt kun de lampen en de clignoteur vernieuwen.
Heb het probleem ook gehad de accu lade niet meer op door een kabel breukje dicht bij de accu.
Alle lampen stuk behalve neutraal en ook de clignoteur naar zijn grootje.
Zelfs de lampjes van de instrumenten verlichting waren door gebrand.
Het gevolg is dat alles dan doorbrand.
Lampen en clignoteur gaan dan allemaal stuk.
Dus belangrijk is om de spanning naar de accu goed te krijgen.
De accu werkt dus als een spanningsregelaar.
Als de gelijkrichter defect is laad de accu ook niet meer op.
Als het opladen van de accu weer goed werkt kun de lampen en de clignoteur vernieuwen.
Heb het probleem ook gehad de accu lade niet meer op door een kabel breukje dicht bij de accu.
Alle lampen stuk behalve neutraal en ook de clignoteur naar zijn grootje.
Zelfs de lampjes van de instrumenten verlichting waren door gebrand.
Its a ridgie didge Honda CB50