Schijfrem op een Cee

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Schijfrem op een Cee

Bericht door Brommert »

Goed, vandaag weer even bezig geweest met het motor Cee project.

De bedoeling is om er een dik blok (140cc of meer) onder te gaan hangen, maar dan wil ik ook gelijk de remmen op gaan voeren. De standaard trommeltjes kunnen ook hard zat remmen, maar met zoveel cc heb ik toch liever wat stopkracht over dan te kort. Een dikke trommel heb ik aan zitten denken (net zoals bij die Cee van Frenc 70). Ik wil ook van het omhoog komen van de voorkant af bij het remmen. Maar ik wil eigenlijk een schijf, hydraulisch uiteraard. Gewoon omdat het kan, en omdat het eens wat anders dan anders is.

Zoiets dus:
Afbeelding

Nu ben ik daar de onderdelen voor aan het verzamelen en ben al een heel eind, losse rempomp heb ik (van een scooter, typhoon geloof ik), zo'n kabel bediend ding want ik wil geen hydro hendel op mijn stuur, want dat ziet er niet uit en past ook voor geen meter op een standaard Cee stuur. Naaf en schijf komt wel goed, liefst Honda Nice of anders CB50. Dikke klauw heb ik ook. En een Cee vork die verbeund mag worden heb ik ook liggen.

Las apparaat heb ik ook, dus het beugeltje voor de reactie stang op de vork lassen is ook appeltje eitje.

Alleen heb ik niet de mogelijkheden om de plaat te frezen voor de klauw en om bussen te draaien. Wie zou mij daar mee kunnen helpen?

Verder, waar kun je zo'n reactie stangetje vinden? Alles wat ik hier in de buurt kan vinden is wat aan de grote kant. Misschien een stangetje wat normaal gebruikt word voor een backstep kitje?

Waar kun je rem slangen met banjo op maat laten maken?

Meer tips, post ze hier onder.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door NIX »

Ik zou een reactiestang van een stuk strip maken. Kijk naar je achterrem. De remklauwhouder kun je ook van wat dikker plaatstaal maken. Maak een oog waar een bestaande bus doorheen past en laat hem daaromheen draaien. Ben je meteen van het probleem af van het centreren. de klauw knijpt zich dan vanzelf in de juiste positie op de schijf.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Brommert »

Hmmm....

Ik zit er nu een beetje over na te denken of het allemaal in de breedte wel tussen een Cee vork gaat passen. Iemand die een CB of Nice wiel heeft liggen en even wil meten hoe breed het is inclusief de schijf?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door ciebie »

Brommert schreef:Hmmm....

Ik zit er nu een beetje over na te denken of het allemaal in de breedte wel tussen een Cee vork gaat passen. Iemand die een CB of Nice wiel heeft liggen en even wil meten hoe breed het is inclusief de schijf?

Gewoon van as-gat tot as-gat? (ruimte tussen de 2 poten) ?

edit: ruimte tussen de twee poten = 12cm, daar zit tussen 2.5cm voor teller aandrijving en een 1cm dikke pasbus aan de linkerkant

meer kon ik in het donker zo even niet zien, kan zijn dat ik dus iets verkeerd zit met de maten

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Tedski »

Cool project.

Die plaat voor die klauw kun je zelf maken als je een slijptol en een powerfile hebt, en een stuk staal van geschikte dikte.

Maar wat gebeurt er met de vering als je die rem inknijpt? Trek je de vering in? Ik denk dat de plek van het anker van de klauw cruciaal is voor hoe die remt.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door NIX »

Zoals de Dikke Harrie bevestiging op het plaatje is het gedrag neutraal. Hij duikt heel iets vanwege het remmen zelf, maar hij richt zich niet meer op zoals een C die op een armpje geborgd is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Edo »

Zo te zien lopen de bovenste en onderste reactiestangen parallel en zijn ze even lang. In dat geval zou de klauw altijd op dezelfde plek boven de schijf blijven zweven. Daar moet je dus wel rekening mee houden, dat de schommelarm er voor zorgt dat de positie wiel-vork altijd variabel is. Je klauw kan dus niet zoals normaal aan de voorpoot worden vastgemaakt zoals normaal.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Brommert »

NIX schreef:Zoals de Dikke Harrie bevestiging op het plaatje is het gedrag neutraal. Hij duikt heel iets vanwege het remmen zelf, maar hij richt zich niet meer op zoals een C die op een armpje geborgd is.
Dat is ook wat ik wil bereiken, ik vind de schommel vork gewoon prima rijden, maar ik wil van het omhoog komen af.
Edo schreef:Je klauw kan dus niet zoals normaal aan de voorpoot worden vastgemaakt zoals normaal.
Daar ben ik me van bewust, vandaar ook de losse plaat waar de klauw aan zit met een reactie stangetje naar de vork. Dan beweegt de klauw mooi mee omhoog en omlaag met het wiel. Ik ben me er ook van bewust dat het onderste punt (waar de as door de plaat gaat) draaibaar moet zijn (net zoals de bevestigingspunten van de reactie stang).

Ik zit alleen nog wel te twijfelen of er op dit punt een lager nodig is, of dat het draai punt gewoon staal op staal (desnoods met een klodder vet) kan zijn. Een lager is natuurlijk wel het mooiste, maar wel weer een hoop extra werk.

De plaat wil ik laten laser snijden of frezen, dan word het vast een stuk mooier dan wanneer ik een plaat met een slijptol ga beunen.

Binnen kort als ik tijd heb maar eens meten of een CB wiel wel tussen een Cee vork past, als dat niet gaat word het al een stuk ingewikkelder aangezien de vork dan verbreed moet gaan worden, en ik weet niet of ik daar wel aan wil beginnen. Het wiel op de foto lijkt (aan het aantal boutjes van de schijf, sommige zijn verstopt, maar het lijken er 5) een Nice wiel te zijn.

Weet iemand of een CB wiel even breed is als een Nice wiel? En zijn er voor een CB wiel ook andere schijven verkrijgbaar? ik vind de standaard volle schijf wat aan de lelijke kant.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

RobHonda
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:56
Locatie: Den Haag

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door RobHonda »

Ik weet niet of het binnen je budget ligt maar er zijn ook wielen en naven verkrijgbaar voor schijfrem:
http://www.daxdodo.com/catalog/index.ph ... =2a&page=6
Daar kun je geheid een mooie schijf bij krijgen.

Heb je al een idee waar je wil laten lasersnijden? Er zijn namelijk een hele boel adressen waar je zeer goedkoop plastic/hout e.d. kan laten snijden maar ik denk dat metaal nog wel eens duur kan worden. (als je een adresje hebt gevonden ben ik zeer benieuwd, dan heb ik ook nog wel wat projectjes liggen.)
Als je tekeningen nodig hebt (meestal DWG of DFX bestanden) kan ik je denk ik wel helpen. Moet je wel aangeven wat je wil hebben natuurlijk.
Eventueel met busjes draaien ook wel.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Brommert »

Dat wiel bij daxdodo is volgens mij Nice, en hoe breed dat is weet ik niet, en dus ook niet of dat wel tussen een Cee vork past, dus als iemand zo'n wiel heeft liggen en even wil meten zou ik dat erg fijn vinden. En om nou zo'n wiel te bestellen om even te passen word een beetje een dure grap. Misschien een een mailtje sturen naar Matthijs.

Laser snijden, daar moet ik nog even een adresje voor vinden, Jurrien had ook al aangeboden om de tekeningen te maken.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Kippenverver »

Het snijden op zich moet het probleem niet zijn volgens mij, er zijn heel veel bedrijven die dat wel doen. Bovendien kost het ook nog eens geen fluit, want zo'n plaatje snijd je in 15 seconden.
Ga heen en vereenvoudig u!

RobHonda
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:56
Locatie: Den Haag

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door RobHonda »

Dat klopt maar meestal moet je ook de instelkosten e.d. betalen. Ik heb me ooit laten vertellen dat het snijden van een kentekenplaathouder waar SS50 uitgehaald was 25euro kostte maar nu weet ik niet of dat met of zonder materiaal was.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Kippenverver »

Het helpt natuurlijk wel als je iemand kent die er mee werkt, maar als je de tekening in het goede format aanleverd doet die machine de rest wel, dus dat is mooi 8-)
Ga heen en vereenvoudig u!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door Edo »

Brommert schreef:...
Edo schreef:Je klauw kan dus niet zoals normaal aan de voorpoot worden vastgemaakt zoals normaal.
Daar ben ik me van bewust, vandaar ook de losse plaat waar de klauw aan zit met een reactie stangetje naar de vork. Dan beweegt de klauw mooi mee omhoog en omlaag met het wiel. Ik ben me er ook van bewust dat het onderste punt (waar de as door de plaat gaat) draaibaar moet zijn (net zoals de bevestigingspunten van de reactie stang).

Ik zit alleen nog wel te twijfelen of er op dit punt een lager nodig is, of dat het draai punt gewoon staal op staal (desnoods met een klodder vet) kan zijn. Een lager is natuurlijk wel het mooiste, maar wel weer een hoop extra werk.
...
Als je hem "om" de afstandsbus laat verdraaien, zal het zonder lager ook wel moeten kunnen. Het is maar een hoekverdraaiing van een paar graden. Zolang je hem maar niet tussen de vork en afstandsbus klemt.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Schijfrem op een Cee

Bericht door ciebie »

ik heb net even de c70 voorvork erbij gepakt, en die ging net om het voorwiel van de cb heen.. de schijf past er net tussen! er is alleen geen ruimte meer voor een telleraandrijving! hoe breed is een fs1 voorwiel met schijf? of kreidler of zundapp? (als die spaakvelgen hebben met schijf)

Plaats reactie