c90 OT cdi

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
B&DHC
4T-MSB addict
Berichten: 820
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:10
Locatie: Eindhoven

c90 OT cdi

Bericht door B&DHC »

Hallo,

Ik heb een OT C90 blok op de kop getikt.
Nu heb ik even gezocht naar wat info op dit forum en vond het een en ander over de ontsteking en werd daar niet zo vrolijk van.
Het klinkt allemaal erg ingewikkeld om goed aangesloten te krijgen.

Nu las ik ook dat het mogelijk was de punten ontsteking te vervangen voor een cdi ontsteking van een atc110.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Zo ja kan diegene mij dan met het volgende helpen:

Als ik dit aanschaf ben ik er dan?
http://www.ebay.com/itm/83-84-85-86-HON ... _784wt_956

Of moet de dynamo ook vervangen worden?

alvast bedankt.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: c90 OT cdi

Bericht door NIX »

Het is gewoon een accu bobine ontsteking. Niets ingewikkelds aan, alleen heb je echt een accu nodig die dus ook echt opgeladen dient te worden.

Als je er een electronische ontsteking van maakt, vervang je de punten door een hall gever en sensor en voeg je een CDI voor een accu type toe. Wordt ie dus niet eenvoudiger van, alleen hoef je niet meer te stellen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

B&DHC
4T-MSB addict
Berichten: 820
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:10
Locatie: Eindhoven

Re: c90 OT cdi

Bericht door B&DHC »

Oke dan ga ik met de punten ontsteking aan de slag.

Bedankt voor ja antwoord.

B&DHC
4T-MSB addict
Berichten: 820
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:10
Locatie: Eindhoven

Re: c90 OT cdi

Bericht door B&DHC »

NIX schreef:Het is gewoon een accu bobine ontsteking. Niets ingewikkelds aan, alleen heb je echt een accu nodig die dus ook echt opgeladen dient te worden.

Als je er een electronische ontsteking van maakt, vervang je de punten door een hall gever en sensor en voeg je een CDI voor een accu type toe. Wordt ie dus niet eenvoudiger van, alleen hoef je niet meer te stellen.
Ik heb er toch nog even een vraagje over,

Ik ben er namelijk, tegen ja advies in :oops: mee verder gegaan. De rede is dat ik mijn bakbrommer zo betrouwbaar mogelijk wil hebben.
Ik heb het nu als volgt aangesloten:
Afbeelding

Hij vonkt echter niet, toen ik terugkeek in dit topic zag ik dat je scheef dat ik een cdi voor accu type nodig heb.

Wat bedoel je hier precies mee?
Haalt deze cdi zijn voeding vanuit een accu omdat de generator in het c90 blok 6volt genereert in plaats van 12?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: c90 OT cdi

Bericht door nielspbr »

lifan heeft 4pins gelijktstroom cdi's, echter is het wel allemaal 12V.

B&DHC
4T-MSB addict
Berichten: 820
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:10
Locatie: Eindhoven

Re: c90 OT cdi

Bericht door B&DHC »

Oke, maar dan zou het moeten werken met die cdi en een 12 volt accu lijkt me.
Of zie ik nu wat over het hoofd?

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: c90 OT cdi

Bericht door NIX »

Er zijn 2 dingen aan de hand:

Je CDI is voor een spoel bedoeld. Die dus een piekspanning levert en zelfs een sinus met negatieve spanning. Hij wordt getriggrd om een vonkje te geven, maar doet dat ook als de spanning net op het juiste moment van de fase is. Een accu levert constante spanning. dat is dus een ander beeld dan de wisselspanning van een spoeltje. Je hebt dus voor een accu een CDI nodig die een signaal stroompje naar de bobine geeft die met constante 6V spanning gevoed wordt. Je wisselspanning CDI geeft just een jens stroom aan je bobine als hij moet vonken. deze bobine heeft ook geen constante voeding, alles wat hij krijgt, komt van 1 draadje uit je CDI.

Wil je nu proberen om je dynamo als een lichtspoeltje of ontstekingsspoeltje te laten fungeren, dan zal je eerst moeten begrijpen dat deze niet als een spoeltje met 1 draad naar de kabelboom en de andere kant op de massa zit, maar dat het in feite 1 zwevende spoel is die met een bruggelijkrichter niet alleen de positieve spanning doorlaat, maar de negatieve pieken omzet in positieve. Gewoon dde roze draad pakken gaat dus sowieso niet werken. Op zijn gunstigst kun je de roze op de massa zetten en dan een van de andere draden pakken in de hoop dat deze net op het juiste moment voldoende spanning geeft om de CDI zijn werk te laten doen. Ik heb het nooit geprobeerd, dus ik weet niet of het werkt en denk eigenlijk dat het niet gaat werken omdat er 6 in serie geplaatste spoelen in deze dynamo zitten.

Waarom denk je dat met een CDI ontsteking een dikke harrieblok btrouwbaarder is? Een accu is heel wat simpeler dan een CDI. Punten zijn gemakkelijk te stellen, ik zie het probleem niet. Een CDI is een cheap chinees prul, er zit een zwik draden aan, de boel moet met beunwerk aangepast, op mij maakt het geen betrouwbaarder indruk dan een accu-bobine systeem.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

evilBunny
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2012 10:59
Bezit: ss50 verbouwing
cf50 voor de vriendin
Locatie: Nijmegen

Re: c90 OT cdi

Bericht door evilBunny »

Ok ghehe zie een hoop woorden over CDI maar geen kennis van de werking... (mischien ga ik er wel een faqje aan wagen inclusief ori ontsteking).
kort door de bocht een cdi heeft een redelijk constante stroom nodig voor dat de pickup coil iets op pakt. dit dient zo'n 12V tezijn en zeg 1A. in die tijd laad de CDI de C(apicitor). ok ding zit vol met een aantal mJ opgeslagen tussen de 200-600V (ligt een beetje aan de bobine die ze er bij doen). pickup geeft een signaal ( ook dit kan verschillen of er een nuldoorgang gedetecteerd wordt of een deltaV of een piekspanning niet interresant zit in de zwartedoos) en de D(ischarge) gaat plaats vinden. Dit houd in dat de C(ondensator) die vol dient te zijn dan ontladen wordt over de primaire winding van de bobine. Gezien een bobine niks meer is dan een transformator en die in eens 200-600V op de primaire kant heeft staan gaat er aan de secundaire kant wat gebeuren ( paar KV). Daar is dan eindelijk de I(gnition) in de CDI.
CDI is kwa ontwerp rete simpel maar vergt idd wat meer elektronica in een mooi zwart doosje. Je krijgt geen contact punten stellen en makelijker koud starten.Echter je moet dus wel een "constante" stroombron hebben(accu, spaningsregelaar). om te zeggen dat deze manier van ontsteken cheap en Chinees is en prullig .... gaat bij iemand met elektrotechniek/autotechniek niet echt door de beugel :)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: c90 OT cdi

Bericht door nielspbr »

De standaard honda of chinese cdi werkt ook zonder accu. De spoelenset heeft daarvoor een aparte spoel naast de lichtspoel.
(of spoelen(2) afhankelijk van het type/merk ontsteking.)

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: c90 OT cdi

Bericht door Eric »

Spoeltje laadt de c op, pukkel komt lang de dinges, c laat spanning los, blabla vonk.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: c90 OT cdi

Bericht door NIX »

evilBunny schreef:Ok ghehe zie een hoop woorden over CDI maar geen kennis van de werking... (mischien ga ik er wel een faqje aan wagen inclusief ori ontsteking).
kort door de bocht een cdi heeft een redelijk constante stroom nodig voor dat de pickup coil iets op pakt. dit dient zo'n 12V tezijn en zeg 1A. in die tijd laad de CDI de C(apicitor). ok ding zit vol met een aantal mJ opgeslagen tussen de 200-600V (ligt een beetje aan de bobine die ze er bij doen). pickup geeft een signaal ( ook dit kan verschillen of er een nuldoorgang gedetecteerd wordt of een deltaV of een piekspanning niet interresant zit in de zwartedoos) en de D(ischarge) gaat plaats vinden. Dit houd in dat de C(ondensator) die vol dient te zijn dan ontladen wordt over de primaire winding van de bobine. Gezien een bobine niks meer is dan een transformator en die in eens 200-600V op de primaire kant heeft staan gaat er aan de secundaire kant wat gebeuren ( paar KV). Daar is dan eindelijk de I(gnition) in de CDI.
CDI is kwa ontwerp rete simpel maar vergt idd wat meer elektronica in een mooi zwart doosje. Je krijgt geen contact punten stellen en makelijker koud starten.Echter je moet dus wel een "constante" stroombron hebben(accu, spaningsregelaar). om te zeggen dat deze manier van ontsteken cheap en Chinees is en prullig .... gaat bij iemand met elektrotechniek/autotechniek niet echt door de beugel :)
Leuk verhaal. Ik spreek hier uit ervaring met wat we op onze brommers schroeven en wat er in omloop is. Er zijn gewoon meer dan 1 systeem en de TS wil iets wat eigenlijk niet kan en wat niet de gezochte verbetering in betrouwbaarheid geeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: c90 OT cdi

Bericht door h5speedje »

de eerste blokken waar cdi op het kopdeksel staat maken gebruik met een reedcontact en een magneetje die op de vervroeger zit...erg simpel en redelijk betrouwbaar systeem..
Zit ook geen moeilijke cdi op maar is totaal niet te vergelijken met de cdi's met een hall sensor..
Er staat me iets van bij dat de 110 blokken waar ze opgezeten hebben van het nieuwe type zijn dus met 2 boutjes bij het distributie kanaal...wat ik er van weet is dat die nokkenassen anders zijn en het zou me niks verbazen als honda daar wel degelijk wat aan veranderd heeft...dus 1,2,3 passen gaat denk ik niet lukken..kwestie van zo'n setje op de kop tikken met de cdi en draadboom erbij en alles aanpassen...
Met de ct110 (nog met puntje) was al geen accu-bobine ontsteking meer...ook nieuw type kop met twee boutjes aan de zijkant ipv 1...Hier heb ik de hele winter mee rondgereden zonder accu zonder doorbrandende lampjes enz enz...
Accu werd geladen door een simpele selenium brug waardoor de accu ook al snel kapot ging..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

B&DHC
4T-MSB addict
Berichten: 820
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:10
Locatie: Eindhoven

Re: c90 OT cdi

Bericht door B&DHC »

Oke ik ga de punten weer monteren, bedankt voor alle informatie!

Plaats reactie