geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door wim V8 »

bagheera schreef: 25 mar 2024 20:39
Goed na 300 jaar weer een C met deze klacht. Bij vooral hogere toeren een ratelend geluid bij overgang kop-cilinder. Ik wilde je link volgen @Nix maar die doet t niet meer. Weet je toevallig nog waar die link heen ging?
Kop is er af maar zie niet veel vreemds. Ketting is netjes, geleide wiel nog kauwgomzacht :mrgreen:. Pakking steekt iets uit, maar in uit stand raakt de distri ketting deze niet. Blok heeft een manuele spanner, met ketting op de goede spanning. Kop is zeer netjes, geen spelingen e.d.. Dus ben eigenlijk wel benieuwd waarom je bij vooral hogere toeren dat geratel hoort.



Pistonpenlager?
Zuiger tegen koppakking?


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
bagheera
4T-MSB regular
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:57
Bezit: Honda C50L 1971, Honda CB500 1995
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door bagheera »

Nee geen van dat alles… Het is geen tikken, maar een ratelend geluid. Denk bijna dat de ketting iets raakt. Misschien toch die pakking randjes. Zal de nieuwe strak op maat snijden. Zou ook leuk zijn als je een handspanner automatisch kan maken. Dan weet je in ieder geval dat de ketting goed gespannen is. En niet te strak, of te slap. Het blokje is verder echt heel knap. Loopt verder ook als een zonnetje. Niet verkloot, niks…
4T since mei 1995 / 4T-MSB since sep 2003...

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door iclaudius »

Heb je een vervroegend vliegwiel? Op mijn C kreeg ik ook een soort gerammel/gekraak bij hoge toeren. Met een vervroegend vliegwiel.met perfecte afstelling (stroboscoop controle)Heb toen een vastgezet vliegwiel gemonteerd, en de C fluisterde alleen maar!! Maar een vervroegend wiel reageert alles beter. Dan maar wat gerammel 😉

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door wim V8 »

bagheera schreef: 25 mar 2024 21:01 Nee geen van dat alles… Het is geen tikken, maar een ratelend geluid. Denk bijna dat de ketting iets raakt. Misschien toch die pakking randjes. Zal de nieuwe strak op maat snijden. Zou ook leuk zijn als je een handspanner automatisch kan maken. Dan weet je in ieder geval dat de ketting goed gespannen is. En niet te strak, of te slap. Het blokje is verder echt heel knap. Loopt verder ook als een zonnetje. Niet verkloot, niks…

Resoneert er niets mee aan de buitenkant?


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5171
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door stoterstangen90 »

of zweven je kleppen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
bagheera
4T-MSB regular
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:57
Bezit: Honda C50L 1971, Honda CB500 1995
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door bagheera »

Zat er maar een vervroegd vliegwiel op… Nee is een goed vastgezet verlatend exemplaar… Kleppen doen het prima… Geen rammels buiten blok. Met schroevendraaier tegen t oor hoor je het heel goed…
Ik ga deze week de boel ontdoen van de oude pakkingen en de nieuwe strak op maat snijden, en dan de boel weer dichtmaken. Ik hoop dat de distri ketting gewoon de pakking geraakt heeft. Ik kan me echt niets anders voorstellen. In 30 jaar nog niet aan de hand gehad…
4T since mei 1995 / 4T-MSB since sep 2003...

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door Ben C50 »

Hoe is dat andere geleidewieltje? Van de spanner?

Gebruikersavatar
bagheera
4T-MSB regular
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:57
Bezit: Honda C50L 1971, Honda CB500 1995
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door bagheera »

Mjah, die is wat ouder, niet heel hard nog, maar mss moet ik die ook vervangen. Alleen snap ik niet waarom ik dan bovenin het top-end bij het nokkenas tandwiel / overgang kop-cilinder het rateltje hoor...
4T since mei 1995 / 4T-MSB since sep 2003...

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door iclaudius »

Heb laatst ook veel minder herrie gekregen door de kop te voorzien met nieuwe klepgeleiders, die busjes waar de klep doorheen gaat. De klepstelen waren nog prima, maar in de geleiders leuterde het wat. Moet je wel de hele kop kaal plukken om dat te doen.Gaf een totaal ander geluid ( heerlijk stil)

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door Dennoz »

bagheera schreef: 26 mar 2024 09:05 Mjah, die is wat ouder, niet heel hard nog, maar mss moet ik die ook vervangen. Alleen snap ik niet waarom ik dan bovenin het top-end bij het nokkenas tandwiel / overgang kop-cilinder het rateltje hoor...
Lekke koppakking ?
Kan pingelen zijn , check de ontsteking op timing en de bougie op wat er in zit.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
bagheera
4T-MSB regular
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:57
Bezit: Honda C50L 1971, Honda CB500 1995
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door bagheera »

Geen van dat alles! Ik ga de hele distri lijn vervangen. En de koppakking strak passend maken. En spanner checken… Dan zie ik wel weer.
4T since mei 1995 / 4T-MSB since sep 2003...

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door NIX »

Loopt de ketting niet naast het geleidewiel?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
bagheera
4T-MSB regular
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:57
Bezit: Honda C50L 1971, Honda CB500 1995
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door bagheera »

Dat is iets waar ik ook aan dacht. Het is zo’n smerig immi ding. Die gaat er uit en wordt een ori Honda wiel met nieuw asje. Dan is de speling ook weg.
4T since mei 1995 / 4T-MSB since sep 2003...

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door iclaudius »

Nog even een vraag; hoe stel jij de distributie-spanning af? Ik haal het ronde kapje van de distri kant (kop) eraf en zie dan het nokkenas-tandwiel.
Als je dan kijkt wanneer de inlaat bediend wordt (draaien aan je vliegwiel) en je wiebelt wat heen en weer, zou het kunnen zijn dat je aan de onderkant van het tandwiel de ketting ziet bewegen...(ik vind dat té los.) dus draai ik de stelschroef (onder het vliegwiel) los, en ook de afsluitdop van de spanplunjer los (sleutel 14) als die dop eraf is, kun je met een platte schroevendraaier die plunjer indraaien. Lees; je ketting strakker zetten. Zo strak dat je bij het wiebelen van je vliegwiel nog nét een schakeltje wat je kan zien bewegen! Niet té strak hoor!!

Gebruikersavatar
bagheera
4T-MSB regular
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:57
Bezit: Honda C50L 1971, Honda CB500 1995
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: geratel in mn kop / cilinder met hard rijden

Bericht door bagheera »

Heb de distributie vervangen, d.w.z. ketting, geleidewiel, nokkenas tandwiel en spanrol en arm. Ook de veren van de span plunjer heb ik vervangen. Nu is ie helemaal stil… Wat een genot! Ik had misschien minder kunnen vervangen, maar ik ken het blokje niet (heb m in december gekocht) en hij lag toch open. Gelijk even goed doen. Resumé, een goed rijdende volledig werkend C50. Nu nog een keer helemaal uit elkaar voor een leuk kleurtje en whitewalls… Wat is dit toch een leuke hobby 8-)


Distributie span ik zoals je zegt iclaudius. Alleen span ik hem niet heel idioot strak op. Een beetje bewegen is niet erg, moet geen klapperen worden natuurlijk, maar de veren doen ook gezellig mee en zorgen er voor dat er wat beweging mogelijk is. De oude veren waren denk ik niet best meer. Ik moest toen de schroef er bijna helemaal indraaien. Nu maar een klein stukje voor de goede spanning.
4T since mei 1995 / 4T-MSB since sep 2003...

Plaats reactie