Ontsteking probleem ?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

Tot aan vorige week liep mijn SS prima. Set up; 70cc, 50 kop, 20mm, C70 nok en een vastgezet Hitachi vliegwiel. Omdat ik op 11 mrt naar de ALV wilde rijden met de brommer en hem in het verkeer iets vlotter wilde laten meerijden heb ik een Mitsubishi vvv gemonteerd met een nieuwe condensator.

Vorige week even een blokje mee gereden, hij trok een stuk vlotter als normaal, bovendien lag de top wat hoger. Dit weekend wilde ik even rijden en heb hem toen hij eenmaal op temperatuur kwam eens goed doorgetrokken. Dit ging even goed maar direct na veel toeren viel hij onherroepelijk uit. Starten doet ie sindsdien nauwelijks meer, en als hij loopt krijg ik behoorlijke klappen uit de uitlaat of slaat ie bij een beetje toeren weer af, stationair lopen is er al helemaal niet meer bij.

Inmiddels heb ik het volgende gedaan;

Hitachi vliegwiel weer terug, mitsubishi weer geprobeerd (met eigen grondplaat uiteraard)
Punten op vrijwel alle posities rond F gehad
Punten schoongemaakt, ontvet en licht geschuurd
Bedrading uitgesloten
Bougie gewisseld
Nieuwe bobine
Alle moeren gechecked ivm valse lucht
Brandstoftoevoer gechecked
TDC is TDC
Kleppen gechecked
Kettingkje nokkenas staat ook op spanning en markering staat goed.
Heb compressie
....

Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Ik baal wel een beetje want ik wil erg graag naar de ALV binnenkort ... Maar op deze manier gaat dit niet lukken ben ik bang.

Dank voor het meedenken !
Laatst gewijzigd door Rene77 op 28 feb 2012 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door TooCrash »

Valt speling op het vliegwiel uit te sluiten? Wanneer het vliegwiel van positie veranderd gaat ie van voor na na ontsteking en zegt de afstelling van de punten niets meer.
Mocht dat het zijn, dan lijkt het opschuren van de vliegwieltap een oplossing.

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

TooCrash schreef:Valt speling op het vliegwiel uit te sluiten? Wanneer het vliegwiel van positie veranderd gaat ie van voor na na ontsteking en zegt de afstelling van de punten niets meer.
Mocht dat het zijn, dan lijkt het opschuren van de vliegwieltap een oplossing.
Spie en spiebaan zijn prima. Weet zeker dat er geen beweging in het vliegwiel zit.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door TooCrash »

Hoe zijn der kleppen gechecked? op speling? Die klappen in de uitlaat doen mij echt denken aan na ontsteking of een niet geheel sluitende uitlaatklep.
Een uitlaatklep die niet sluiten kan doordat er iets tussen de klep en de zetel zit zorgt ervoor dat de motor helemaal geen slag meer naar behoren maakt, dus dat zal het niet zijn.

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

TooCrash schreef:Hoe zijn der kleppen gechecked? op speling? Die klappen in de uitlaat doen mij echt denken aan na ontsteking of een niet geheel sluitende uitlaatklep.
Een uitlaatklep die niet sluiten kan doordat er iets tussen de klep en de zetel zit zorgt ervoor dat de motor helemaal geen slag meer naar behoren maakt, dus dat zal het niet zijn.
Heb de kop er niet af gehad, maar kleppen op speling gechecked en was prima en zoals ik ze eerder heb afgesteld en een paar weken prima mee heb gereden. Die klappen in de uitlaat deed mij ook denken aan een te late verbranding, dus heb ik de punten iets eerder laten openen maar toen deed hij helemaal niets meer.
Compressie is overigens ook in orde.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door ciebie »

Controleer je carburateur ook even, sproeier schoonmaken en ook de rest van de kanalen controleren

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

Ik zal even mijn carb checken, verder nog tips ?
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

Marijn
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mar 2010 15:01

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Marijn »

Is je condensator niet kapot. Ik heb een keer soortgelijke symtomen gehad met mijn cb en toen was het de condensator. Check ook ff of je bobine goed geaard is. Als hij eerst goed gelopen heeft en opeens dit mankement vertoont lijkt het me sterk dat het aan de klepspeling of afstelling van de nokkenas ligt. Als je een goed benzine en luchtfilter hebt lijken carb problemen me ook onwaarschijnlijk. Ik zou gokken op een ontstekingsprobleem.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door NIX »

Check of de punten erg vonken als de motor loopt. Check of je kraantje een beetje wil doorlopen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

Marijn schreef:Is je condensator niet kapot. Ik heb een keer soortgelijke symtomen gehad met mijn cb en toen was het de condensator. Check ook ff of je bobine goed geaard is. Als hij eerst goed gelopen heeft en opeens dit mankement vertoont lijkt het me sterk dat het aan de klepspeling of afstelling van de nokkenas ligt. Als je een goed benzine en luchtfilter hebt lijken carb problemen me ook onwaarschijnlijk. Ik zou gokken op een ontstekingsprobleem.
Condensator kan ik uitsluiten denk ik aangezien er een nieuwe condensator in zit die ik met beleid heb gesoldeerd. Ook met de andere onsteking wil hij niet lopen, denk daarom dat de punten en condensator uit te sluiten zijn. De aarde is dik in orde, heb bij het plaatsen van de nieuwe bobine bewust een massadraad getrokken voor de zekerheid (frame is opnieuw gecoat) klepspeling zal ik gewoon nieuw instellen en niet alleen meten. Ik kan aan die nok toch verder niet stellen los van het kettingkje wat goed moet liggen ?

@NIX ik zou willen dat hij nu even liep, maar kan het nu even niet checken want hij slaat niet eens aan :|

Is er wellicht iemand in de buurt van Rotterdam die eens een kijkje wil nemen (al dan niet onder het genot van wat goudkleurig water) ?

Even off topic trouwens: is zo'n Cheng Wey kopie iets voor mijn broem ? Heb nu namelijk een linker carb van een of andere Honda 2 cilinder (aldus cb-viguur die ik bij Loef tegen kwam)
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door ciebie »

Heb je de carb en benzine kraan nu al schoon gemaakt?

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

Vanavond even naar de broem gekeken.

Even gechecked of ik een vonk had, en jawel een fel blauwe. Bougie erin starten en lopen .... Wtf ?
Dan maar even op temperatuur laten komen door een stukje te rijden. Drie blokken verder breng ik de brommer langzaam op toeren en vrijwel direct begint ie tegen te sputteren en valt na 500m uit. Blok is redelijk warm maar niet eens echt op temperatuur en starten wil ie vervolgens niet meer.

Carb schoongemaakt (was overigens niet echt vies) en opnieuw gemonteerd, kraantje zat wel iets in maar blokkeerde niet, verder nergens signalen van valse lucht. Uit de ontsteking ( nog voor de bobine) komt een spanning. Door de ontstekingsdraad kort met de massa zoals het blok te verbinden gaat de boel behoorlijk vonken. Het lijkt er dus op dat de nieuwe bobine spanning krijgt. Maar een vonk krijg ik vervolgens niet.

Ik snap er niets van. Is er iemand die mij even een handje kan helpen ? Ik ga namelijk niet met de auto naar de ALV ;)
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door NIX »

Klinkt als een te nauwe klep.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door TooCrash »

Kijk eens serieus goed naar de vliegwieltap en schuur deze voor de gein op..ken je lache.

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

TooCrash schreef:Kijk eens serieus goed naar de vliegwieltap en schuur deze voor de gein op..ken je lache.
Wat bedoel je nou precies ? Net voorbij de spiebaan ofzo ?
Zal toch nog eens de kleppen checken.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

Plaats reactie