Ontsteking probleem ?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door TooCrash »

TooCrash schreef:Het feit dat het vliegwiel zijn eigen gang heeft kunnen gaan duid op een slechte passing van het vliegwiel op de tap.
De passing kan worden verbeterd door de delen op elkaar in te schuren met diamant pasta.
Neem voldoende pasta en smeer wat op de tap en wat op het vliegwiel schacht en schuur door een oneven aantal malen het vliegwiel heen en weer (op de krukas tap), laat het vliegwiel los en begin weer zoals het schuren gestart was. Op deze manier draait het vliegwiel al heen en weer schurend over de tap. voeg ook af en toe pasta toe want het schuren werkt de pasta uit het loopvlak en met genoeg diamantpasta schuurt sneller en beter dan met te weinig.
Begin met grof (0,09 mm)maak goed schoon en eindig met fijn(0,04 mm) en maak wederom weer goed schoon. Het beoogde eindresultaat is een egaal dof geschuurde tap(en vliegwiel schacht)
Het spietje dient namelijk alleen ter uitlijning van het vliegwiel, de moer drukt deze vast op de tap.

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

TooCrash schreef:
TooCrash schreef:Het feit dat het vliegwiel zijn eigen gang heeft kunnen gaan duid op een slechte passing van het vliegwiel op de tap.
De passing kan worden verbeterd door de delen op elkaar in te schuren met diamant pasta.
Neem voldoende pasta en smeer wat op de tap en wat op het vliegwiel schacht en schuur door een oneven aantal malen het vliegwiel heen en weer (op de krukas tap), laat het vliegwiel los en begin weer zoals het schuren gestart was. Op deze manier draait het vliegwiel al heen en weer schurend over de tap. voeg ook af en toe pasta toe want het schuren werkt de pasta uit het loopvlak en met genoeg diamantpasta schuurt sneller en beter dan met te weinig.
Begin met grof (0,09 mm)maak goed schoon en eindig met fijn(0,04 mm) en maak wederom weer goed schoon. Het beoogde eindresultaat is een egaal dof geschuurde tap(en vliegwiel schacht)
Het spietje dient namelijk alleen ter uitlijning van het vliegwiel, de moer drukt deze vast op de tap.
Als ik je goed begrijp moet dit gebeuren wanneer het vliegwiel kennelijk niet meer vast blijft zitten op je krukas. Ik heb geen enkele aanwijzing dat hij verschoven is. Spie en spiebaan zijn dik in orde en tdc is tdc ook na veel aantrappen en enkele keren kort lopen. Stel dat ik het een keer wil proberen om eea uit te sluiten, kan ik dit dan ook met bv commandant doen of moet dit met diamant pasta ?
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door TooCrash »

Theoretisch, maar dan alleen theoretisch, ja. Het lukt zeewater zelfs grote rotsen te reduceren tot zand. Om voor het schuren van een krukastap iemand niet het predicaat dwangneurotisch krukastap schuurder/ster toe te hoeven schijven, adviseer ik toch i.p.v. een cleaner, een schuurmiddel te gebruiken. Liefst een schuurmiddel dat zo hard en grof is, dat de klus is geklaard eer het geduld aan zijn/haar einde is geraakt.

NIX
chaly addict
Berichten: 18861
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door NIX »

Ik denk niet dat het probleem de spiebaan is. Van mij mag je je vliegwiel inschuren op de tap, maar meestal is dat alleen nodig als het blijft loslopen. En dan is de opstaande randen naast het uitgelubberde gat platvijlen meestal zat. Voor de zekerheid kun je dan schuren, maar het is eigenlijk stap 2 na constateren dat er wat met het spiegat mis is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door TooCrash »

Niet wachten op de wens het te willen proberen maar gewoon doen. Koop of leen diamantpasta haal voor het schoonmaken wat remmenreiniger en gaan.
Voordat een spie en spiebaan in- en uit-slaat is er erg veel speling.
Een beetje speling is ook mogelijk, slaat de spie niet aan gort en lubbert de spiebaan niet uit maar zorgt wel voor een variabele verschuiving van de onsteking.
De symptomen die omschreven worden bevestigen dit: met weinig verandering in toerental blijft het vliegwiel mooi op zijn plaats en met veel verandering in het toertal begint het vliegwiel te verdraaien ten opzichte van de krukas en geeft mogelijk tijdens pogingen het voertuig in gang te lopen naast knallen in de uitlaat, ook knallen uit de carburateur.
P.s. vergeet niet na het schuren de punten wel te stellen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18861
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door NIX »

Ja.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door ciebie »

Heb je toevallig een nieuwe spie gemonteerd? mij hebben ze wel eens een te grote meegegeven en dan kun je draaien wat je wilt, vliegwiel blijft verschuiven!

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door TooCrash »

Rene77 schreef:Vorige week even een blokje mee gereden, hij trok een stuk vlotter als normaal, bovendien lag de top wat hoger. Dit weekend wilde ik even rijden en heb hem toen hij eenmaal op temperatuur kwam eens goed doorgetrokken. Dit ging even goed maar direct na veel toeren viel hij onherroepelijk uit.
ciebie schreef:Heb je toevallig een nieuwe spie gemonteerd?mij hebben ze wel eens een te grote meegegeven en dan kun je draaien wat je wilt, vliegwiel blijft verschuiven!
@ciebie heeft de fiets ook een tijdje vrolijk gereden alsof er niets aan de hand was? Dat betwijfel ik namelijk ten zeerste.
De speling is duidelijk ontstaan door het verschil in toeren in combinatie met sportief schakelen, dit moet kunnen op een goede passing tussen vliegwiel en krukastap.
Laatst gewijzigd door TooCrash op 04 mar 2012 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door ciebie »

Nee, dat merk je meteen! meestal gaat het starten nog wel, maar daarna loopt het dramatisch of helemaal niet meer!

Thomgun
4T-MSB addict
Berichten: 573
Lid geworden op: 27 jun 2010 10:01
Bezit: Honda C50 K1
Honda Z50A K2
Locatie: Hattem

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Thomgun »

@ciebie heeft de fiets ook een tijdje vrolijk gereden alsof er niets aan de hand was? Dat betwijfel ik namelijk ten zeerste.
De speling is duidelijk ontstaan door het verschil in toeren in combinatie met sportief schakelen, dit moet kunnen op een goede passing tussen vliegwiel en krukastap.
Een spie/spiebaan heeft bijna niks te lijden als de vliegwielmoer goed vast zit...
NIX schreef:Dit systeem werkt echt briljant.
warnouts schreef:Ik wil een nieuwe uitlaat want mijn uitlaat maakt veel te weinig lawaai.

NIX
chaly addict
Berichten: 18861
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door NIX »

Zeg ik ook al de hele tijd, maar iemand heeft een kruktapfixatie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1830
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door hypercub »

Dat is slechts projectie.
:D
Life is too short for lousy coffee.

NIX
chaly addict
Berichten: 18861
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door NIX »

Je bedoelt: ik heb een krukastapinslijpspiegatfixatie?

Zou zomaar kunnen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door ciebie »

Of zoals Eric zegt, gewoon zonder spie monteren!

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ontsteking probleem ?

Bericht door Rene77 »

NIX schreef:Zeg ik ook al de hele tijd, maar iemand heeft een kruktapfixatie.
:lol: Moest mijzelf weer even op de stoel helpen ....

Probleem is niet opgelost maar broem loopt wel weer. Heb mijn oude vliegwiel teruggezet en heb er vanmiddag weer even kort mee gereden. Beide vliegwielen deden overigens niets tot aan vanmiddag, waar het probleem heeft gezet is mij dan ook nog niet helemaal helder maar ik denk dat ik mijn vvv eens na moet laten kijken. Geeft een slechte en onvoorspelbare vonk nl.
Vanmiddag even goed op temperatuur laten komen en problemen zijn als sneeuw voor de zon opgelost. Lijkt soms wel of dat ding een eigen leven leidt.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

Plaats reactie