Diverse vragen over een nt c90 blok..

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Diverse vragen over een nt c90 blok..

Bericht door Jurrien »

Ja, daar ben ik weer met diverse vragen. Dit keer niet over een novio, maar over een c90 blok. Het zit namelijk zo: Het blok ging laatst ineens een hard ratelend geluid maken. Heb vandaag het blok opengehaald en gezien wat het is: er is een metaaldeeltje tussen de oliepomp gekomen, deze is vastgeslagen en daarom ratelde de distributieketting over het oliepomptandwiel heen. Niet zo best dus. Heb nog zo'n 10 a 15 km gereden metzonder oliepomp, maar de schade valt gelukkig mee. De nokkenasbanen van het kopje zien er op het eerste gezicht mooi uit.
Ik wil wel graag alles even nameten met de schuifmaat, dus daarom de eerste vraag: heeft iemand misschien een boek waar de door Honda aangegeven toleranties instaan?

Dan nu, half ter info en half ter vermaak, wat foto's.
Eerst het oliepomptandwieltje, waar de ketting overheen heeft gelopen:

Afbeelding

En hier zie je de boosdoener die de oliepomp liet vastlopen. Dat meetaaldeeltje dus. De pomp zat echt goed vast, heb de tandwieltjes er uit moeten meppen. Het oliezeefje zat trouwens ook helemaal dicht met prut. Nog maar even onderzoeken waar dit metaaldeeltje nou vandaan is gekomen. Door het zeefje is hij niet kunnen komen...
Afbeelding

Dan nog de koppeling. Deze heeft twee afgebroken tandjes :( Daardoor komt die grote circlip net naar buiten gepiepeld. Nieuw koppelingshuis scoren denk ik dus maar. Zit er veel verschil tussen de semikoppelingen onderling? Of moet ik echt een c90koppeling vinden?
Afbeelding

Dan de zuiger, deze ziet er eigenlijk nog wel mooi uit. Behalve de olieschraapveer, die zat op sommige plekken vast. En volgens mij is het niet de bedoeling dat de olieschraapveer er zo in drie stukken af komt, of wel?
Afbeelding

Dan heb ik tot slot nog een vraag over de krukas. Deze slingert nogal. Als ik er aan draai zie je beide kruktappen flink heen en weer gaan. Ik schat een halve milimeter. Is dat goed? Ik heb er een filmpje van gemaakt, zal hem hier bij zetten als dat youtube eens opschiet met het processen van de upgeloade file.

En ook nog wel leuk: m'n operatietafel in de kelder hierzo, ideaal om zo'n blok uit elkaar te halen.. 8)
Afbeelding

Er zullen vast nog wel meer vragen volgen trouwens. En als iemand onderdelen heeft liggen voor een c90blok, ik hou me graag aanbevolen voor de onderdelen die bij mij kapot zijn. Tot nu toe dus al de oliepomp, oliepomptandwiel, oliepompasje en koppeling.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ja dat herpositioneren van die ring ga ik nog proberen, goed idee. Maar eigenlijk ben ik er wel voor om het gewoon perfect te hebben, geen risico lopen.. Nouja, zie wel.

Het youtubefilmpje van de krukasslingeren doet het nu, http://www.youtube.com/watch?v=mI1SrEWASOg
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Nee hij trilde helemaal niet. Het vliegwiel en de koppeling heb ik er keurig af kunnen krijgen, niet hoeven meppen met de slagschroevendraaier. Dus daar komt de kromheid ook niet van. De kruktap aan de vliegwielkant heeft dezelfde slingering trouwens.

Nu krijg ik het oliepomptandwieltje niet van het oliepompasje gedraaid :? Ik draai hem wel van de as af, maar niet ver genoeg. Het tandwieltje komt tegen het carter aan. En is op dat moment nog niet ver genoeg van de as af om hem eruit te kunnen pakken. :?

Maarja, zorgen voor morgen, eerst slapen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

Jurrien schreef:Nu krijg ik het oliepomptandwieltje niet van het oliepompasje gedraaid :? Ik draai hem wel van de as af, maar niet ver genoeg. Het tandwieltje komt tegen het carter aan. En is op dat moment nog niet ver genoeg van de as af om hem eruit te kunnen pakken. :?
is inderdaad een beetje klooien, heeft die ouwe japanner mooi strak op elkaar gemaakt maar je kan hem in dit geval gewoon los proberen te wrikken aangezien het tandwiel en het asje toch vervangen moeten worden..

ennneuh die krukas zou ik eens even uit laten klokken/richten want dit lijkt me een paar maal buiten de toleranties.. zouden de krukwangen ten opzichte van elkaar niet verschoven/verdraaid zijn als de linker en rechtertap eenzelfde slingering hebben..?!

hier een paar links van hondaheaven, is van C70 maar eigelijk allemaal hetzelfde verhaal..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stangenstoter op 09 apr 2007 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

Als de oliepomp eraf is zou je de as er wel uit moeten kunnen krijgen.
Ik kan me even niet de laatste keer herinneren dat ik bij een 12V blok (met dus NT oliepompas) oliepomptandwiel eraf haalde zonder blok te splitten maar zou gewoon moeten kunnen uit mijn blote hoofd.

Als het blok gesplitst is kan je een Bahco op de juiste maat draaien en dan op het platte uiteinde zetten, tandwiel zet je vast, even kracht zetten met Bahco en je draait het los.

Krukas zou ik niet zo in mijn blok zetten. Je kan de 'slingering' laten opmeten, is het teveel (zo op t oog wel!) dan moet ie even een paar klappen op de juiste plek hebben met een plastic hamer. Uiteraard eerst even big-end checken!

Ik heb hier massa's onderdelen, ook heel veel C90, maar heb veel verkocht dus weet niet of ik koppelingshuis enzo voor je heb. Als ik het tegenkom laat ik het weten.

[edit]Volgens mij begrijp ik je verkeerd met oliepompas :lol: dat is gewoon een beetje pielen. Lukt vanzelf wel, het wel als de boel wat droog is.[/edit]

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Is het stukje metaal in je pomp staal of alu? Indien alu lijkt de herkomst duidelijk.

Ik zou dat huis ook het liefst vervangen voor een heel exemplaar.

Zit de as vast in de pomp? Als de pomp eraf is, kan de as er toch aan die kant uit? dan komt het tandwieltje ook niet tegen het carter aan.

Vraag H5speedje eens over het uitklokken van een kruk. Je taps slingeren even hard. Je kruk is dus een beetje getordeerd. Ik gok dat als de ene kant omhoog wijst de andere kant naar beneden wijst. Je moet de kruk wel uit je carters halen (= ook oplossing pompasprobleempje) en er met een nylon hamer op meppen om hem uit te klokken. Zo kun je de wangen ten opzichte van elkaar verzetten tot je de slingering helemaal weg hebt.

Vertrouw je die nokkenasketting nog wel? Ik zou 'm vervangen. Er kunnen ook nog veel stukjes van dat tandwieltje in je blok liggen. Voor mij reden genoeg om het blokje te splitsen en schoon te spoelen in een bak benzine of met remreiniger.

Had je dat gaasfilter al eens bekeken sinds de aanschaf? Ikzelf vertrouw dat soort zaken nooit en vervang het bij voorbaat. Je weet nooit wat voor barbaar dat blok heeft mishandeld.

O ja, volgens mij zie ik 2 grote bijzettafels.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ok. Vanavond ga ik hem splitsen. Is dat oliepomptandwiel ook geen probleem meer. Ik kan die pompas er trouwens niet uitkrijgen richting de kant van de pomp op. Daarom draait het tandwiel zich aan de andere kant tegen het carter aan.

Maargoed, krukas dus laten nakijken. Gelijk de versnellingsbak checken, want het schakelde niet al te soepel. Gelijk een soort van revisie doen dus. Dat zeefje heb ik helaas niet bekeken na aanschaf.. Lui en stom dus.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Nou, ik heb de carters bijna kaal. Heb besloten dat ik er maar een algehele revisie van het onderblok er tegen aan gooi. Eén keertje geld over de balk smijten en dan hopelijk vele jaren plezier.

Goed, carters bijna kaal dus. Ik wil ze nu schoonmaken, want ze zijn pikzwart van de sludge. Maar hoe krijg je die twee naaldlagertjes eruit? Die zitten verzonken in de carters, je kan ze er niet vanaf de andere kant uit tikken.

Alle lagertjes in het onderblok ga ik nu sowieso vervangen. Ze voelen namelijk niet zo jofel. Weet alleen nog niet wat ik met de krukas moet doen. Ik heb niet de ervaring dat ik op het gevoel kan zeggen wat de staat van de krukas is. Morgen toch langs NIX op, neem ik wel die krukas gelijk mee, kijken of hij er iets zinnigs over kan zeggen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik zeg nooit iets zinnigs. Dat zou toch inmiddels uit mijn 1000+ posts moeten blijken...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

naaldlagers.......
ik heb vanales geprobeerd meet boutjes erin lassen en eruit proberen te trekken. Resultaat was dat de buitenschalen achterbleven. Die heb ik heel voorzichtig met een dremeltje doorgeslepen zodat de spanning eraf kwam.
niewe erin: lagertjes in de vriezer en carter verwarmen. Met een rubber hamer en een mooi houten drijvertje (stevig hout nemen) erin tikken.

krukas....
Iedere brommerboer (ook tweetakt specialist) die zelf reparaties uitvoert moet zo'n ding kunnen richten (klokken). Zeker die van de oude stempel. En dat zal niet veel kosten. En ze kunnen je direct ook alles over het big-end vertellen. Kwestie van gevoel en ervaring.

koppelingshuis...
Verangen!!!!!!. De ring moet goed aan alle kanten tegengehouden worden, want deze krijgt de total koppelingsdruk te verwerken.

oliepompje....
meten en checken

overig...
ook alles goed inspecteren natuurlijk.

spoor alle oliegaatjes, leidinkjes etc. op en spuit deze goed door met remmenreiniger ofzo.
cracque frontal

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En als de bak niet helemaal lekker schakelt, kijk dan of de pennetjes erg versleten zijn. Vorken zou ik alleen vervangen als ze overduidelijk versleten of ingevreten zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ok nou die naaldlagers laat ik dan lekker zitten. Maar wordt wel even uitkijken bij het schoonmaken denk ik, lijkt me niet handig als die lange tijd met water in aanraking komen. Of ik laat de boel daar gewoon vettig zoals het is.

Gaat goedkomen 8)

Dat van die brommerboer is een mooie tip, ik was bang dat ik naar een specialist moest. Maar eens kijken welke hier in de buurt de oudste vakman heeft rondlopen :P. Hoe makkelijk sla je zo'n kruk krom trouwens? Ik bedoel, straks ga ik die koppelingsmoer er ook weer op meppen. Sla ik em dan niet net zo goed weer krom?

Schakelvorken en pinnetjes ga ik checken
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

robert
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:11
Locatie: Hummelo

Bericht door robert »

prachtig die witte labjas bij die manual plaatjes

Plaats reactie