Koppeling tikt!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Sissemie
4T-MSB regular
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 jun 2009 18:39
Bezit: CB50j
Locatie: De Meern, Utrecht

Koppeling tikt!

Bericht door Sissemie »

Hoi! Sinds een week rammelt mijn koppeling! Ik durf er niet meer op te rijden nu, maar heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen? En hoe het te verhelpen is? Verder dan het cilinderblok ben ik nog nooit gekomen...
Zou het aan verkeerde olie kunnen liggen? Ik rij al een hele tijd met deze olie maar nog nooit problemen mee gehad... Echter niet speciaal voor natte koppeling. :oops:

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Koppeling tikt!

Bericht door Mano »

heb je het deksel er al eens af gehaald om te kijken of er niet een schroefje of zo los zit? (denk aan de olie,... :wink: )
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1830
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Koppeling tikt!

Bericht door hypercub »

Ik zou, als je weet dat het de koppeling is, toch maar het zijdeksel eraf halen.
Koppel koppelingskabel los, de toerentellerkabel, en demonteer de steppenbalk.
Leg de broem op zijn linkerzijde (dan blijft de olie in het carter) en ram met een slagschroevendraaier met een kruiskop bitje #3 de schroeven los. Koop op voorhand even een nieuwe carterpakking (die krijg je nagenoeg nooit in z`n geheel los).
Het kan zijn dat het nokje wat de koppelingshevel (in het blok) bedient uit zijn houder is, of de circlip van het koppelingshuis is losgeraakt, of er is een plaat zijn voering verloren.
Zit de afstelbout nog op zijn plek?
Aan de olie zal het niet liggen, ik rijd al jaren met (soms de duurdere) olie voor droge auto koppelingen zonder problemen.
Life is too short for lousy coffee.

Plaats reactie