Draadje gestript en helicoil gaat ook niet meer.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Draadje gestript en helicoil gaat ook niet meer.

Bericht door NIX »

Als je een draadgat stript in kop of blok (of anders zacht lichtmetaal) brengt een helicoil vaak uitkomst. Soms kun je ook een gat nog een cm dieper uitboren en daar en M6 stukje in tappen. Soms is echter een helicoilgat ook al gestript of heeft ergens een M7 bout ingezeten. Dan moet je naar M8. Helaas is M8 echt een stuk dikker dan M6 en dat betekent dat er gaten uitgeboord moeten worden en dat er dikke M8 moeren op gedraaid moeten worden. Wat kan is dat je een M6 draadgat in een M8 draadeind tapt:

Daarvoor heb je een boor, boortjes maat 4,5 en 5,5 nodig, een bankschoef en een spitse en iets stompere tap nodig.

Afbeelding
De opstelling

Afbeelding
Even goed op het midden zetten en van de voorkant en zijkant steeds controleren of je nog recht gaat. Liefst kaarsrecht, maar een heel klein beetje uit het midden kan best. Met een loeischerpe 4mm beginnen.

Afbeelding
Met een scherpboortje zit je zo op bijna 14mm diep. Verder heeft geen zin omdat je tap meestal niet zo ver snijdt.

Afbeelding
Bovenaanzicht

Afbeelding
En dan maar voorzichtig tappen. Heen en weer en afwisselend met de stompe en spitse tap. Dan snij je minder draad tegelijk en blijft je werkstuk heel.

Afbeelding De 2e maakte ik van een oude imbusbout.

Afbeelding
Het voordeel van een oude bout is dat je die lekker vast kunt zetten.

Afbeelding
Als je goed kijkt zie je het verschil tussen de 2 taps. Deze gebruik ik afwisselend.

Afbeelding
Afzagen op de juiste lengte.

Afbeelding
Deze moet nog even bijgevijld worden.

Afbeelding
Het resultaat. 2 M8 busjes die op een M6 boutje geschroefd zitten.

Sommigen menen dat het niet kan. Theoretisch zou het ook misschien niet kunnen. M8 heeft een spoed van 1mm, dus hou je een kern met 7mm vlees over en daar moet je dan een 5,5 gat in boren en naar M6 tappen. Maar zoals je ziet kan het prima. Hoef je geen koppen weg te gooien of gaten naar M8 tapeinden uit te boren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Denniss
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 149
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:16
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Denniss »

kan dit naar de FAQ?

:D
Laatst gewijzigd door Denniss op 11 apr 2007 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Haha diep respect dat je zo nauwkeurig kan boren. Ik denk dat ik nog geen 2 mm diep zou halen zonder dat de boor de buitenkant gaat zien. Vervolgens gaat de boor zich vastvreten en begint het draadeind inclusief bankschroef en werkbank rond te slingeren en komt het tegen mijn hoofd aan, waardoor ik al bloedend maar net het ziekenhuis bereik. Nee, niets voor mij.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

Je kunt natuurlijk ook een M8 voor een deel afdraaien met een draaibank naar 6mm en dan een M6 draad erin snijden 8)

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ja da's veel minder werk. Had ik zelf moeten bedenken...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Spherius
chaly's angel
Berichten: 1686
Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
Bezit: Grotestoeremannenmotor
Locatie: Zevenaars, veertien billen

Bericht door Spherius »

bob schreef:Je kunt natuurlijk ook een M8 voor een deel afdraaien met een draaibank naar 6mm en dan een M6 draad erin snijden 8)
ja, dat was ook voor mij meestal wel de oplossing. Moet je wel vrienden/kennissen/zelf een draaibank hebben.


Verder erg mooi verhaal van jurrien :lol:
**Hona is Tjoei**

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

De beun-draaibank :

Pak de kolomboor.
Zet het af te draaien object in de kop van de boor.
Ze de boor aan.
Houd met de hand een vijl tegen het draaiende object totdat het gewenste resultaat bereikt is.
Het is hierbij wenselijk de vijl rustig heen en weer te bewegen.

Eventueel kan je in plaats van een vijl ook een ijzerzaag gebruiken.
Die zijn scherper. Maar bestrijken een smaller opppervlak.

Geen kolomboor? Geen probleem!
Pak een boormasjien waarbij je de draaisnelheid kan instellen en waarbij je de knop vast kan zetten.
Ze de boor in de bankschroef.
Zie beun-draaibank.


Nadeel:
Werkt alleen met klein grut dat in de kop van de boormasjien past.
Duurt veel langer omdat je werkt met een vijl die je met de hand langs het object haalt.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

@ NIX

Respect kerel, voor dit prachtige werk.


Kijk, hier kan ik meer van genieten dan een of andere joker die fotoos laat zien van hoe hij een Takegawa bomber onder z'n dax schroeft.
cracque frontal

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

bij mij is de kop al verkloot.. ze hebben er al 3 helicoils ingedraait.. die óók nog eens verrot zijn.. iemand een idee?

en een helicoils.. kost hier €0,50 :P dus om al dat boor werk te gaan doen ofzo.. dan rijd ik wel even naar de autotoko..

maar leuk om te zien dat het nog zelf gedaan word :)

Groet.
"ons kent ons"
PBC bv.

Hera62

Bericht door Hera62 »

irmin schreef:@ NIX

Respect kerel, voor dit prachtige werk.


Kijk, hier kan ik meer van genieten dan een of andere joker die fotoos laat zien van hoe hij een Takegawa bomber onder z'n dax schroeft.
Ik sluit mij geheel bij de vorige sprekert aan... :D

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

hondaa48 schreef:bij mij is de kop al verkloot.. ze hebben er al 3 helicoils ingedraait.. die óók nog eens verrot zijn.. iemand een idee?

en een helicoils.. kost hier €0,50 :P dus om al dat boor werk te gaan doen ofzo.. dan rijd ik wel even naar de autotoko..

maar leuk om te zien dat het nog zelf gedaan word :)

Groet.
Zon kopje is dus een klant voor bovenbeschreven methode. Een helicoil trek je er meestal wel uit. En een verbeund M8 tapgat is natuurlijk p[atient voor het M6 in M10 zelfmnaakbusje. Is meteen een stuk makkelijker te maken dan M6 in M8. En gaat nooit meer stuk. Eerder breek je een tapeind als je nog steeds niet geleerd hebt om kopervet te gebruiken en niet allees muurvast te willen aandraaien.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

BasC50
4T-MSB regular
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:48
Locatie: 't twentsche land.

Bericht door BasC50 »

Jurrien schreef:Haha diep respect dat je zo nauwkeurig kan boren. Ik denk dat ik nog geen 2 mm diep zou halen zonder dat de boor de buitenkant gaat zien. Vervolgens gaat de boor zich vastvreten en begint het draadeind inclusief bankschroef en werkbank rond te slingeren en komt het tegen mijn hoofd aan, waardoor ik al bloedend maar net het ziekenhuis bereik. Nee, niets voor mij.
proberen jurrien.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

En deze busjes draai je dan zo strak mogelijk vast in je kop en dan draai je daar je tapeindjes weer in?

Ik heb ook ruzie gehad met mn kop, in een zit nu m7 en in de andere heb ik nadat die m7 het had opgegeven een m8 in gezet, met een m8 draadeindje dat naar m6 verloopt, werkt zeer goed. Moet je wel sterk materiaal gebruiken
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Plaats reactie