Pagina 1 van 3

Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 20:09
door hildo
Hallo!

Ik zit een beetje shocking klem met de stroom die het 150cc Daytona blokje levert.
Ergens gelezen 35W, en dat zou zo maar kunnen want het stelt niet veel voor.

Mijn top-dollar 55/60W Phillips Vision Plus H4 lampje deed het redelijk, maar niet meer dan dat, met het Skyteam blokje maar met de Daytona lijkt het wel een zaklamp.
Omdat ik nu elke dag met de Dax rijdt, momenteel geen ander vervoer, heb ik goed licht nodig want het wordt steeds vroeger donker en in Groningen is donker soms erg donker.

Vandaar, iemand een idee wat voor rotor & alternator aan te schaffen, wat op een Daytona blokje past, zodat het flink wat stroom leveren kan? In ieder geval genoeg voor een H4 lamp volop te kunnen laten branden?

En bij wie kan ik daarvoor terecht?

Groet!
Hildo

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 20:24
door justinvos
Mag ik vragen waarom je per sé een H4 lamp erin wilt hebben?

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 20:34
door nielspbr
Niet overal hebben ze straatverlichting.

In principe zou elke 12v ontsteking moeten passen. (wel weer terug naar de oude cdi.)


Natuurlijk niet de binnenstebuiten ontsteking van een electrostartblok of een nice blok gebruiken.

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 20:41
door hildo
Omdat het standaard lampje geen wereldwonder in licht is, en dan zeg ik het positief.
Met mijn zicht, ik ben een écht ouwe pre-bejaarde hoor, heb ik een zeeën van licht nodig.
Ik vindt een goeie 55/60W H4 lamp al matig.

En de 5 3/4 LED koplampen zijn me even te duur (6-800 euro insert only)
HID is lastig met ballast, en vraag me af of het gemakkelijk aan de gang te krijgen is met twee linkerhanden.
Vast niet.

Vandaar. H4

@Nielspbr
Zit ik met de onsteking als ik meer vermogen in de alternator wil?
Het is toch alleen een pick-up op het vliegwiel?

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 20:46
door nielspbr
Voor meer electrisch vermogen heb je grotere spoelen nodig, wat gelijk een groter vliegwiel als gevolg heeft.

Het mooiste is een 12v nd van een c90nt. Met een vervroegende originele c90 cdi erbij moet dat blok nog steeds als een jekko lopen.


(Ik heb zelf 25watt in mijn koplamp zitten, de rest loopt over de accu. Zolang ik niet constant met de rem ingedrukt rij laadt de daytona onsteking in mijn geval genoeg bij.)

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 21:26
door justinvos
hildo schreef:Omdat het standaard lampje geen wereldwonder in licht is, en dan zeg ik het positief.
Met mijn zicht, ik ben een écht ouwe pre-bejaarde hoor, heb ik een zeeën van licht nodig.
Ik vindt een goeie 55/60W H4 lamp al matig.

En de 5 3/4 LED koplampen zijn me even te duur (6-800 euro insert only)
HID is lastig met ballast, en vraag me af of het gemakkelijk aan de gang te krijgen is met twee linkerhanden.
Vast niet.

Vandaar. H4
Ah ja dat verklaard een hele hoop! ;)
Kan je beter een gloeilamp van 100W erin doen, maarja dat trekt je ontsteking weer niet.

Zoals Nielspbr al zegt, C90 cdi zou goed kunnen.

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 21:31
door hildo
@justivos
Lampies van 100W zijn super hoor. Maar in een kleine koplamp hebben ze last van oververhitting en zijn geneigt relatief snel de geest te geven.

@Nielspbr
Heb met het laden eingelijk geen probleem.
Neutraallampje brandt altijd (in de vrijloop) en het remlicht doet het prima, ondanks dat ik altijd met het licht aan rijdt. Probleem is dat ie niet genoeg levert, en de lichtopbrengst blijft toch behoorlijk achter.

Een 12V van Nippon Denso van een C90NT met een vervroegende originele CDI van een C90
Okay, dan doe ik dat. Is dat er zo op te zeten, past probleem loos en hoef niets aan te passen?
Heb geen probleem met een groter / zwaarder vliegwiel

Is die vervroeging wel goed met een Daytona?
Dat ie niet te veel / weinig vervroegen en heeft de vervroeging een niet al te snelle curve?
Ben bang voor pingelen. Heb tot op heden nog niets gehoord.

Is het goed hoorbaar als een Daytona pingelt? (boven een lawaaierige demper uit?)

Had ook nog iets gelezen dat Daytona zelf een hoog vermogen laadsysteem zou hebben van 140W.
Iets van bekend?

Ik stel wel een hoop vragen he?

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 21:41
door nielspbr
De standaard daytona cdi vervroegd ook. (en nog veel meer als je draadjes gaat doorverbinden)
Kijk maar in het onderste plaatje http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=14&t=18503

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 21:58
door hildo
Ja, ik wist dat van dat doorverbinden.
Staat alleen niet bij hoeveel de maximale vervroeging is en ook geen grafiek van de curve.
Beetje slordig wel.

Een niet vervroegende ontsteking... had ik tot voor kort nog nooit van gehoord.
Vindt ik persoonlijk wel een beetje heel erg honky tonk.
Misschien gaat het nog wel voor een brommertje die geen toeren draait en geen vermogen levert, maar voor goed ontsteken is vervroeging absoluut noodzakelijk.

Een te snelle curve betekent pingelen, met, als je het niet hoort, minimaal zuiger kapot. Voorbeelden genoeg van gezien met Harley's.
Met een hoge vermogens is over het algemeen de curve wat langzamer.
Daarom heb ik heb geen draadjes verbonden, wil zeker geen snellere curve, liever wat extra zekerheid.

Maar die Honda ND met CDI
Dat past er gewoon op, zonder probleem?
Waar kan ik zoiets krijgen dan?

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 22:28
door hildo
@nielspbr
Verrek zeg, niet opgelet. Nu zie ik pas dat je bij je link ook een schema hebt met de vervroegingscurves en de maximale vervroeging. Mooi!
Die staat niet in het Daytona boekje wat je bij het blok krijgt.

Maakt het een stuk inzichtelijker.
Dat de maximale vervroeging, met 45 graden, niet overal gelijk is verbaast me.

Leuk.

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 22:56
door NIX
Een NT C90 blokje maakt aardig wat toeren, een ontsteking met CDI daarvan zou ik problemloos op een daytona blok monteren. Als je dan toch gepingel hoort, dan kort je gewoon de pukkel in zodat hij minder snel bij de pickup komt, dus minder vervroegt. Je zou zelfs de pukkal aan de andere kant iets kunnen verlengen, dan is bij lage toeren het tijdstip nog wat later en komt de vervroeging er wat later in. Overigens geldt hetzelfde voor een bami ontsteking en CDI.

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 23:17
door hildo
Duidelijk.
Ik ga wat Honda spul bestellen.

Groeten!
Hildo

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 02 okt 2012 23:57
door Dirk dax
Waarom niet eerst kijken of een 35w lamp wel voldoende licht geeft?

Als je 55w lamp niet op zijn volle vermogen kan branden dan heb je er niets aan.

volgens mij zijn 35w H4 lampen goed te verkrijgen.


Of deze 25w halogeen lamp in combinatie met de oude Skyteam reflector.
Dan heb je nog vermogen over op de Daytonaspoel.
http://www.motoport.nl/LAMP-12V-25/25-W-BA20D-HALOGEEN

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 03 okt 2012 00:48
door hildo
35W in de praktijk van pikkedonker, met regen en tegenliggers op een bochtige onverlichte landweggetjes is niet alleen geen goede combi, zoals ik vorige week nog eens mocht ervaren, maar wordt link rijden. Sloten zijn diep en bomen harder dan mijn botten. In dat licht bezien, ha die beeldspraak, is een paar honderd euro voor mijn gezondheid weinig geld.
Standaard was de Dax 35W en ik heb er 55/60W H4 ingezet, ook de reflector is nu beter want die van de standaard Skyteam is niet best. Stukken meer licht, mits je genoeg stroom hebt. Ik kan het iedereen aanraden die de standaard 35W te weinig vindt.
Vandaar, voor mij geen 35W, zelfs niet in de halogeen uitvoering.

Re: Daytona laadstroom

Geplaatst: 03 okt 2012 02:52
door Dirk dax
Ik bedoel dat een 35w lamp op 35w een stuk meer lichtopbrengst heeft dan een 55w lamp op 35w voeding .

De 55 w Lamp brand dan, zoals je beschrijft, als een lege zaklamp.