verwijderen krukaslager

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Jeroen567
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 175
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:10
Bezit: .
Honda ss50z '79 (jblm tank)
Honda ss50z '77 (rode tank)
Kaal ss50 Frame in opbouw
Locatie: Regio Utrecht

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door Jeroen567 »

kamiel kuijpers schreef:idd, met dit soort specialistisch gereedschap moet je gewoon voor kwaliteit gaan. Met shit werken levert shit op..

zou een ultrasoonbad werken? (wel een groot formaat nodig voor carters), maar wel tof gereedschap! Kost wat, maar je kunt er veel mee, veilig resultaat etc..
page=shop.browse&category_id=4689
Mijn ervaring is dat de goedkope setjes (lager trekkers binnen/buiten)
prima werken . Voor hobby gebruik bevalt het me goed.
Oke, voor professioneel gebruik zou ik ook voor een andere set gaan.

Bij ultrasoonbad moet je ook even naar het vermogen kijken.
Ik heb liever een iets kleine set met 70/80wat vermogen dan een
grotere met bv 50 wat.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door Edo »

Dat laatste kun je niet met je huis-, tuin-, en keukengereedschap doen. Vooral het balanceren heb je geloof ik wel wat serieuze tools voor nodig.

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door Ilja1974 »

Ik zou het niet weten wie dat kan.
Of eens horen bij een motoren revisie bedrijf.
Je zou eens een mailtje naar Rovaza of Coos Matser kunnen sturen.
Wie weet weten zij wat of kunnen zij het voor je doen.
Indien ja dan zou ik ze ook lekker meteen de lagers en het tandwiel er op laten persen.
Gereedschap kopen voor dit soort klussen kopen is altijd lastig...
Doe je iets vaak dan koop je natuurlijk een mooi stukkie gereedschap.
Maar voor de gene die eens een keer zijn eigen blokje onderhanden neemt is het een ander verhaal...
Groetjes

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door kamiel kuijpers »

tja, en als het echt moet, kan je denk ik beter je oude krukas inleveren en een gereviceerde terugkopen voor ong 100 euro..
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door irmin »

Edo schreef:Dat laatste kun je niet met je huis-, tuin-, en keukengereedschap doen. Vooral het balanceren heb je geloof ik wel wat serieuze tools voor nodig.
kamiel kuijpers schreef:dank voor je info Ilja, die oven en diepvries truck gebruik ik ook altijd. Werkt vaak prima.

Weet jij (of iemand anders) hoe je het big end lager zelf kunt vervangen (lijkt me een stuk ingewikkelder)
Er wordt mysterieus over gedaan over balanceren en klokken, maar het is eenvoudig, vooral als je al een keer de benodigde tools hebt gemaakt. Weet je wat, hieronder een begin van eeen handleiding voor de geinteresseerden die een opstelling willen maken, misschien ook leuk voor een FAQ. Ik zal eens wat meer plaatjes:


BENODIGDHEDEN

- krukas
- drijfstangset
- zuigerset
- een pers / potkrik of dikke bankschroef
- meetklokje / micrometertje
- zware kunststof hamer
- keukenweegschaal
- oud carter met krukaslager
- boortje (hard: cobaltboortje 5 mm ofzo)
- kolomboor
- voelermaatje 0,05
- stukjes staal
(- lasapparaat: alleen de eerste keer)


PROCEDURE


Krukas uit elkaar persen

Ik heb vooral ervaring met tweetakt krukasjes die met de bankschroef uit elkaar te persen zijn. Maar lukt dat niet dan kun je een framepje in elkaar lassen waar een potkrikje in past en je de bigend pen mee uit je krukas perst. Helaas geen plaatje van maar google levert vast een antwoord.


Balanceren krukaswangen

Nu kun je de twee krukashelften statisch balanceren. Dynamisch balanceren is mooier, maar daar heb je apparatuur voor nodig die de meeste mensen niet zomaar ter beschikking hebben.

Opmerking: heb je een kwaliteitskrukas, dan kun je er redeklijk vanuit gaan dat de krukas in balans was. Neem je een standaard drijfstangset zoals die er oorspronkelijk in zat, dan laat je het balanceren achterwege.

Wil je toch balanceren dan komen het oude carter en de keukenweegschaal om de hoek kijken.
De balans wordt bepaald door drijfstangset met zuiger! Er wordt dan onderscheid gemaakt tussen het roterende deel en het lineaire deel. Van deze twee delen bepaal je het gewicht.

Roterend deel:
Rijg een touwtje door het small end oog van de drijfstang. Leg nu het big-end op de weegschaal en hou met het touwtje het small-end omhoog zodat de drijfstang horizontaal hangt en het small en de weegschaal niet raakt. Leg de big-end pen + big-end lager erbij. Nu heb je het rekengewicht van het roterende deel.

Lineair deel:
Rijg een touwtje door het big end oog van de drijfstang. Leg het small end op de weegschaal, zorg weer dat de drijfstang horizontaal hangt d.m.v. het touwetje zonder dat deze keer het big end de weegschaal raakt. Leg nu de complete zuigerset (dus met veren en pistonpen en evt. small-end lager) erbij. Dit is het rekengewicht van het lineaire deel.

Balanceergewicht:
Nu kun je met een formule het balanceergewicht bepalen. Deze formule volgt, daarvoor moet ik effe het archief in.

Pak een stalen staf die mooi door het big-end gat van de krukaswang past. Snij hier een stukje vanaf, net zolang totdat je een stukje overhoud met gewicht overeenkomstig balanceergewicht. Plaats dit in het big end gat

Zet het oude carter met lager rechtop. Ik heb een lager aan de binnenkant heel licht bewekt met een slijpsteentje op een dremel zodat de krukastap soepel in het lager schuift. Check dat het lager soepel loopt. Steek nu de krukaswang met balanveergewichtje in het lager en draai de wang steeds een heel klein stukje. Nu kijk je wat er gebeurt: blijft de wang in elke positie stilstaan dan is-ie in balans. draait-ie echter steeds naar 1 punt dan kun je aan de onderkant een klein gaatje boren (harde boor nodig!, kolomboor). Ga rustig en geduldig te werk, teveel wegboren is zonde! Herhaal de procedure, doe dit voor beide krukaswangen, et voila: je krukas is gebalanceerd.

Wat uit bovenstaande al blijkt is dat het gewicht van de zuiger meespeelt in de balans. Een standaardkrukas waar je een heel ander soort zuiger met een ander gewicht op knutselt zou dus opnieuw gebalanceerd moeten worden.


In elkaar persen krukas

Nu pers je de krukas in elkaar. Wat een handje helpt is de big end pen eerst in de vriezer leggen en de krukaswangen verwarmen in de oven. Let er bij het persen op dat de krukas visueel recht in elkaar geperst wordt. Pers 'm niet loeistrak in alkaar. De drijfstang moet een zijwaartse speling hebben van ongeveer 0,05 mm. (Voelermaatje). Zorg ook dat het oliekanaaltje in de big end pen zo ongeveer goed zit.


Klokken

Nu komt het meest dankbare deel: klokken.
Ik heb daarvoor twee vorkjes in elkaar gelast en een houdertje voor de micrometer gemaakt. Heel simpel.

Afbeelding

Leg hier je krukas in ZONDER lagers. Plaats de micrometer enkele centimeters van de wang af op de tap (ik doe altijd de koppelingszijde. Vraag me niet waarom). Rustig draaien en je ziet aan de micrometer de slingering. Zoek even op het internet of waar dan ook wat de maximale toelatbare slingering is.

Afwijking loodrecht op de tap / big end as:
Dit betekent dat de wangen iets verdraaid staan t.o.v. elkaar op de big end pen. Check het punt van de hoogste afwijking en pak de krukas: Nu geef je op de juiste plek een flinke klap (niet te voorzichtig!) op de krukaswang zodat deze iets verdraait op de big-end pen. Neem hiervoor liefst een zware kunststof, desnoods koperen hamer. Geen staal! Denk even goed na over de juiste plek om te slaan: je slaat op de wang waaraan je meet daar waar de tap het laagst staat vlgs de micrometer. Dit lijkt tegenstrijdig, maar na even denken begrijp je waarom.

Afwijking in lijn met de tap / big end as:
Dit betekent dat de wangen iets "krom" op de big-end pen staan oftewelje moet de wangen op het verste punt van de big-end pen iets naar elkaar toe drukken (bankschroef) of van elkaar af duwen (een wigje ertussen tikken met een hamer). Met netjes persen in eerste instantie is dit in mijn ervaring meestal minimaal.

Herhaal dit procede tot de slingering zo dicht mogelijk de 0 nadert, maar iig binnen de toelaatbare grenzen. Voel effe met de hand of er nog steeds enige zijwaartse speling is. Zoja, prima.

Bewonder nu je eindresultaat met trots.
cracque frontal

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door ciebie »

Komt deze nog in een FAQ? :)

Ow en heb je die formule nog kunnen vinden?

Wiebe2001
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2017 11:12
Bezit: Amigo R

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door Wiebe2001 »

Hoe verwijderen jullie de spie (timing pin) vande krukas?

Groet wiebe

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1869
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door lil »

ooow... dit lijkt me bruikbaar! dit is echt het enige nog wat ik niet zelf kon. ik dacht dat je daar uitermate gesophisticeerde richtapparatuur voor nodig had. is dit echt hoe dat gedaan word? erop slaan tot ie goed is?...

iemand anders die daar nog verstand van heeft? ik heb een kapot drijfstanglager namelijk.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1869
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door lil »

hmm... die gast in deze vid lijkt niets anders dan een pers, een draaibank, klokje, een paar V-blokkies en een stukkie hout nodig te hebben. https://www.youtube.com/watch?v=HzsRop27anA

ziet er pro uit.
dat moet ik ook wel kunnen denk ik.

mooie modify spulletjes trouwens daar, kep wel zin om daar eens heen te tuffen van de zomer ofzo. griekenland, lekker met ceetje.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1869
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: verwijderen krukaslager

Bericht door lil »

en nog een vid waarin (oa) een krukas uit elkaar geperst word, en lagers verwijderd worden met een stuk gereedschap wat ik nog niet eerder gezien heb.

https://www.youtube.com/watch?v=u7cwAe5mLig

intressante en leerzame vid, maar wees gewaarschuwd, je gaat een ernstige vorm van viertaktschennis zien, hij maakt van een viertaktblok een tweetakt...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie