Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gesloten
Joepku
4T-MSB beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2013 11:51
Bezit: Honda CB750 K7
Ducati Paso 750
Locatie: Culemborg

Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Joepku »

Hallo allemaal.
Ik heb me 5 min geleden hier geregistreerd dus als ik iets 'fout' doe, hierbij mijn verontschuldiging.
Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Joep, 23 jaar oud en al vanaf mijn 11e bezig met brommertjes en ik heb een jaartje geleden de Ducati Paso 750 van mijn vader overgenomen die 10 jaar had stil gestaan. Gestript, slangen, olie en filters en dergelijke vervangen, remmen ontluchten en de veerpoten gereviseerd e.d. Sinds eind december heb ik mijn Rijbewijs en ik rij nu vrolijk rond op de Duc.

Sinds een weekje ben ik met mijn vader samen een project gestart. We hebben een oude Honda CB750 (K7 geloof ik) gekocht. Het blok ligt echter deels uit elkaar. Dit omdat de geleider van het kettinkje dat de (enkele) nokkenas laat draaien versleten is. Ook heeft één cilinder tijdelijk waarschijnlijk droog gestaan. In de cilinder en op de zuiger zijn 'krassen' te zien. Al zijn ze niet echt te voelen, ze zijn wel te zien. De andere drie cilinders hebben dat niet. De zuigers zijn ietsje bruin uitgeslagen en hebben wat aanslag op de kop, maar zien er verder netjes uit.

Mijn vraag. Moet ik de cilinder laten honen en de zuiger vervangen? Moet ik dat alleen bij die andere? Of moet ik gelijk alle zuigers vervangen en alle cilinders laten honen? Of is alleen de zuigerveren vervangen voldoende?

Ik heb weinig ervaring met het openhalen/reviseren van blokken. Ik blijf er altijd liever van af als het niet hoeft, vandaar mijn vragen.

Ook heeft de vorige eigenaar het kettinkje die de nokkenas aandrijft doorgeslepen. Moet ik een nieuw kettinkje zoeken en laten klonken? Of kan je er een zo'n 'visje' tussen zetten? Wat moet ik hier mee doen?

Het plan is trouwens om van deze donker rode CB750 een café-racer te maken.

Ik weet dat ik jullie overspoel met info en vragen, maar ik hoop toch dat jullie mij een stapje verder kunnen helpen.

Alvast erg bedankt!!
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Jurrien »

Helaas, dit is het verkeerde forum. Dit is het Nederlands Bloemschikforum.

Op http://cbfourclub.nl/ kunnen ze je veel beter helpen, daar weten ze alles over dat type motorfiets. Kost je 10 euro lidmaatschap om op het forum te kunnen maar dat is het zeker waard.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Thumper
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 mei 2011 12:35
Bezit: CD50, C50
XR80,XR80, XL600r, XR600r
XBR500
CR500
Kick 'n go
Amigo, Novio

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Thumper »

Ik weet wel dat een nokkenasoliesproeier verstopt kan raken en dat je nokkenas dan breekt.
BAM jonguh !

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Edo »

Één zuiger vervangen is riskant, aangezien straks het gewicht van zuiger 1 en 4 straks niet meer correspondeert met 2 en 3. Maar alles is mogelijk.

Overigens is bij een ietwat diepe kras in de cilinder niet wenselijk alleen kruisspoortjes te laten zetten. Je kunt zo echt serieus olieverbruik krijgen op die ene cilinder. Daarnaast zul je even moeten kijken of de sproeier van die cilinder niet toevallig verstopt zit voordat je de boel weer in elkaar zet.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Saik0 »

Misschien moeten we de naam veranderen in Honda Motorfietsen forum? Als mensen googlen op resultaten vinden ze hier ook antwoorden dus gaan ze hier steeds meer motorfiets vragen stellen.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Jurrien »

Edo schreef:Één zuiger vervangen is riskant, aangezien straks het gewicht van zuiger 1 en 4 straks niet meer correspondeert met 2 en 3. Maar alles is mogelijk.
Wat zou daar erg aan zijn? Als er al merkbaar gewichtsverschil is.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Eric »

Het is misschien een paar gram, maar die zuiger legt wel wat meters af als je op toeren bent.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Jurrien »

Ja, maar wat gaat er precies fout door dat gewichtsverschil?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door nielspbr »

Theoretisch wil je blok gaan kantelen omdat de zuiger aan de andere kant (die tegelijk dezelfde weg aflegt) niet hetzelfde gewicht heeft. Extra trillingen dus.

Bij nieuwe motoren krijg je uitgewogen zuigersetjes. Net zoals ze lagers matchen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door NIX »

Ik heb het bij automotoren wel eens gedaan zien worden zonder 1 extra trilling. Maar in theorie is dus 1 zuigr mogeklijk iets zwaarder met onbalans tot gevolg. Dat is natuurlijk makkelijk op te lossen, bleuprinten doet in feite hetzelfde. In theorie is de overmaat cilinder natuurlijk iets meer inhoud, dus iets meer vermogen. Maar of dat merkbaarder is dan 1 kanaal dat iets minder fraai gevormd is of een bocht met een deuk, afwijkende lengte of weggerot demperwerk binnenin, ik betwijfel het.

Eerder is de vraag of de droge zuiger echt vervangen moet worden. Ik zou eens goed kijken wat de oorzaak van de afwijkende staat is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Edo »

Jurrien schreef:Ja, maar wat gaat er precies fout door dat gewichtsverschil?
Alles wat op je kruk-as gemonteerd zit (inclusief bouten, ringen, pistonpen, zuigerveren, etc.) is allemaal bij elkaar gezocht om zo goed mogelijk in balans te zijn (corresponderende massa's). Dat is de reden waarom viercilinders zo weinig trillen vergeleken met een 1 cilinder.

Ik zeg niet dat je één zuiger niet kunt vervangen, ik zeg alleen dat je half werk doet.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Honda CB750 met droge zuiger en kapot nokkenaskettinkje

Bericht door Saik0 »

Google indexeert dit, dus de volgende keer als iemand een oplossing zoekt voor zijn CB750 komen mensen automatisch weer op dit forum terecht en gaan ze hier ook weer posten. (gezien mijn vorige post genegeerd wordt)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Gesloten