PC-50 ontsteking troubles

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

PC-50 ontsteking troubles

Bericht door Alexander Korenhof »

Heeren en dames,

Na 10 jaar geen brommer te hebben (4stroke4life), heb ik 2 jaar geleden een sloop Honda PC 50 gekocht (a € 50 :mrgreen: )met de nodige ontbrekende onderdelen.
Anders was hij naar het afval scheidingsstation gegaan. :cry:
Onlangs heb ik wat missende en reserve onderdelen ( o.a achterwiel , remkabels, bobines, lampen, moertjes boutjes, frame, tankje etc etc ) kunnen kopen en ik ben gestart met sleutelen:

Zo issie nu:

Afbeelding


Nu wilt hij alleen niet vonken. HELP!

Nu is mijn vraag het volgende:
-vliegwiel draait
-contactpunten gaan open en dicht op juiste moment ( misschien zijn ze vies, moet nog checken)

Maar als ik een multimeter ( ingesteld op gelijkspanning meten ) tussen de zwarte kabel vanaf de ontsteking en de massa zet, en het vliegwiel laat rond draaien, dan zou de multimeter toch spanning moeten meten?

check volgende plaat voor elektrisch schema
Afbeelding

Heeft iemand anders een stappenplan wat mij het euvel zou moeten lokaliseren?

En weet iemand of dit een Hollandse , UK, Belgische of export model betreft?

ps: kan ik ergens een verslag van het project bijhouden op dit forum?
ps2: ik moet hem uiteindelijk nog laten keuren voor kenteken. Kan ik dit als snorbrommer doen? (ik zorg wel dat ie niet te hard gaat)

Mijn dank is groot
groetjes,

Alex

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: PC-50 ontsteking troubles

Bericht door h5speedje »

Goed je hebt een multimeter en de betreffende draden dat is al mooi..

ALs het goed is kun je ook weerstand meten met dat ding.
Sluit hem nu hetzelfde aan, draai met de hand lanzaam aan het vliegwiel en dan moet je het volgende meten..

Puntjes gesloten 0 ohm (sluiting van de punten)
Puntje open 4 a5 ohm pak em beet (je meet nu de condensator en de spoel)

Afwijkend op deze metingen;
puntjes gesloten maar 4 tot 5 ohm; puntjes zijn geoxideerd en geleiden niet (maakt dus geen massa meer).
Puntjes open maar 0 ohm spoel maakt geen massa of is doorgebrand.
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: PC-50 ontsteking troubles

Bericht door Alexander Korenhof »

yes.... na al die tijd en uitstellen is het toch gelukt. nieuwe contactpunten gekocht a 19 euro

heb er wel 200 euro aan onderdelen tegenaan moeten smijten. ( inclusief uitlaat, binnen banden en buitenbanden )

teven koste de keuring bij RDW ook circa 200 euro ( inclusief herkeurin --> ging te hard voor snorfiets en de voorvork zat vast :( )


maar hier is het resultaat: ( blauwe bal bij mn koplamy is de knijpclaxon :) action: 69 cent )



Afbeelding
Afbeelding

ng bedankt voor de tips.. het heeft geholpen

Dr.Ed
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 jan 2009 21:39
Bezit: Opel Corsa B GSI -> 2.0-16v (ombouwproject)
Locatie: Dokkum

Re: PC-50 ontsteking troubles

Bericht door Dr.Ed »

Machtig ding, niets meer aan doen!
Grote klappen, snel thuis!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: PC-50 ontsteking troubles

Bericht door stoterstangen90 »

Reed jij in Utrecht vanmiddag over de Tamboersdijk?
Afbeelding

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: PC-50 ontsteking troubles

Bericht door Alexander Korenhof »

stoterstangen90 schreef:Reed jij in Utrecht vanmiddag over de Tamboersdijk?
ja dat was ik. :)
had er ff een verrotte uitlaat onder.... snel weer die stille eronder leggen

Plaats reactie