Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Hallo allemaal,
ik ben bezig om mijn C320S weer 100% te maken. Hij had tot voorkort zo'n 25 jaar stilgestaan in de schuur, wel had ik destijds al wat olie overal ingespoten.
Hij loopt overigens wel gewoon nog, alleen lijkt ie veel meer te roken dan vroeger. Bij het starten rookt ie nog niet, maar na een halve minuut of zo begint het goed blauw te worden. Ook viel me op dat er olie langs het onderste uitlaat-tapeind drupt zonder dat er een koppakking of iets dergelijks lekt.
Ik vermoedde dat er misschien te veel olie in het tuimelaarshuis bleef staan, dus schroefde ik de klepdeksels eraf nadat ie gelopen had. Er komt een flinke plas olie uit het onderste klepstelgat.
Is het normaal dat er een behoorlijke oliehoeveelheid in het tuimelaarshuis blijft staan? Of moet ik denken aan bijvoorbeeld een verstopte afvoer of iets dergelijks?
Alvast bedankt voor eventuele tips.
Paul.
ik ben bezig om mijn C320S weer 100% te maken. Hij had tot voorkort zo'n 25 jaar stilgestaan in de schuur, wel had ik destijds al wat olie overal ingespoten.
Hij loopt overigens wel gewoon nog, alleen lijkt ie veel meer te roken dan vroeger. Bij het starten rookt ie nog niet, maar na een halve minuut of zo begint het goed blauw te worden. Ook viel me op dat er olie langs het onderste uitlaat-tapeind drupt zonder dat er een koppakking of iets dergelijks lekt.
Ik vermoedde dat er misschien te veel olie in het tuimelaarshuis bleef staan, dus schroefde ik de klepdeksels eraf nadat ie gelopen had. Er komt een flinke plas olie uit het onderste klepstelgat.
Is het normaal dat er een behoorlijke oliehoeveelheid in het tuimelaarshuis blijft staan? Of moet ik denken aan bijvoorbeeld een verstopte afvoer of iets dergelijks?
Alvast bedankt voor eventuele tips.
Paul.
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5169
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Omschrijf behoorlijke plas olie eens.
Is het veel meer dan er in de onderste klepdop zou kunnen blijven staan?
Is het veel meer dan er in de onderste klepdop zou kunnen blijven staan?
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Tja, ik zal het binnenkort eens opmeten.
Nadat ik het klepdekseltje eraf had, kwam er in ieder geval nog olie uit het huis.....misschien een eierdopje vol?
Ik dacht eigenlijk dat alles meteen door het afvoer gat zou moeten weglopen, toch?
Bedankt,
Paul.
Nadat ik het klepdekseltje eraf had, kwam er in ieder geval nog olie uit het huis.....misschien een eierdopje vol?
Ik dacht eigenlijk dat alles meteen door het afvoer gat zou moeten weglopen, toch?
Bedankt,
Paul.
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5169
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
de onderste klepdop is wel ongeveer een eierdopje.
De klepdop staat naar beneden gericht, dus het is niet heel raar dat daar olie in blijft staan.
over deze hoeveelheden zou ik me geen zorgen maken over je olieafvoerkanaal.
Overigens worden je stoterstangentunnels daarvoor gebruikt.
De klepdop staat naar beneden gericht, dus het is niet heel raar dat daar olie in blijft staan.
over deze hoeveelheden zou ik me geen zorgen maken over je olieafvoerkanaal.
Overigens worden je stoterstangentunnels daarvoor gebruikt.
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Er is toch ook een aparte terugstroom opening bij het laagste punt van het tuimelaarshuis?
Ik ga toch nog eens kijken of ik die kan controleren met een of ander lang voorwerp.
Kan iemand nog iets zeggen over het feit dat het blokje pas goed gaat roken nadat het eventjes gedraaid heeft?
Ik krijg toch sterk het idee dat er olie langs de uitlaatklepgeleider wordt geperst of iets dergelijks.....maar wie weet is het iets heel anders....
Ik had destijds (1986 of zo) een C310A en een C320S, die 310 deed ik weg onder andere omdat het zo'n vreselijke olieboot was, ik gooide d'r alle afgewerkte olie van mijn vrienden in en stookte het op (sleeeeecht).
Maar die 320 liep juist veel mooier, zonder die mega-olie-wolk, daarom valt ie me nu zo op....
Bedankt,
Paul
Ik ga toch nog eens kijken of ik die kan controleren met een of ander lang voorwerp.
Kan iemand nog iets zeggen over het feit dat het blokje pas goed gaat roken nadat het eventjes gedraaid heeft?
Ik krijg toch sterk het idee dat er olie langs de uitlaatklepgeleider wordt geperst of iets dergelijks.....maar wie weet is het iets heel anders....
Ik had destijds (1986 of zo) een C310A en een C320S, die 310 deed ik weg onder andere omdat het zo'n vreselijke olieboot was, ik gooide d'r alle afgewerkte olie van mijn vrienden in en stookte het op (sleeeeecht).
Maar die 320 liep juist veel mooier, zonder die mega-olie-wolk, daarom valt ie me nu zo op....
Bedankt,
Paul
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Door het stilstaan zal er wel een schraapveer een beetje vastzitten. Komt na een tijdje wel weer los.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Ik wilde dit onderwerp toch weer uit de dood doen herrijzen.
Na demontage LIJKT de zuiger (overmaat 0.5) en cilinder er toch netjes uit te zien, hoewel er redelijk wat kool op de zuigerkop zit.
De afvoer leiding uit het tuimelaarshuis heeft tussen kop en cilinder een rubber afdichtingkje (niet te verwarren met de afdichtingen van de stoterstangen) die er matig/slecht uitziet. Er was vooral maar een erg klein gaatje open.
Ook vind ik dat het uitlaatkanaal (achter de uitlaatklep) behoorlijk vet en verkoold is wat ik niet zo goed kan rijmen met de redelijk nette zuiger en cilinder.
De uitlaatklep zit volgens mij zonder geleider rechtstreeks in de kop, kan het niet zijn dat er olie in het huis blijft staan (omdat de afvoeropening te klein is) en dat er olie langs de klepsteel in de verbrandingsruimte/uitlaat terecht komt?
Ik ga de kleppen nog demonteren en zal wat er wat aan (laten) meten.
Iemand tips of ideeën?
Bedankt,
Paul
Na demontage LIJKT de zuiger (overmaat 0.5) en cilinder er toch netjes uit te zien, hoewel er redelijk wat kool op de zuigerkop zit.
De afvoer leiding uit het tuimelaarshuis heeft tussen kop en cilinder een rubber afdichtingkje (niet te verwarren met de afdichtingen van de stoterstangen) die er matig/slecht uitziet. Er was vooral maar een erg klein gaatje open.
Ook vind ik dat het uitlaatkanaal (achter de uitlaatklep) behoorlijk vet en verkoold is wat ik niet zo goed kan rijmen met de redelijk nette zuiger en cilinder.
De uitlaatklep zit volgens mij zonder geleider rechtstreeks in de kop, kan het niet zijn dat er olie in het huis blijft staan (omdat de afvoeropening te klein is) en dat er olie langs de klepsteel in de verbrandingsruimte/uitlaat terecht komt?
Ik ga de kleppen nog demonteren en zal wat er wat aan (laten) meten.
Iemand tips of ideeën?
Bedankt,
Paul
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4005
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Hier wat maten, overgepent uit het c320 boek.
Die had jij volgens mij ook. Maar ter controlle.
Max. speling zuiger - cilinder: 0,3mm.
Uitlaatklepsteeldiameter: bij montage fabriek 5,435 - 5,445mm,
vervangen bij 5,40mm.
Speling uitlaatklepsteel in geleiding: bij montage fabriek 0,06 - 0,08mm,
Reparatiemaat: 0,10mm.
Inlaatklepsteeldiameter: bij montage fabriek 5,465 - 5,475mm
vervangen bij 5,43mm.
Speling inlaatklepsteel in geleiding: montage fabriek 0,03 - 0,05mm,
reparatiemaat 0,10mm.
In het boek wordt niet over losse klepgeleiders gesproken.
Meestal kostte het dan een nieuwe kop.
Maar dan had je meestal al een 100.000km gedaan hoor.
Je kan kijken, als de speling geleider/steel aan de reparatiemaat komt,
of er ruimte is om klepgeleiders er in te (laten) maken.
Misschien is er zelfs ruimte om klephoedjes te monteren.
Gr. Wim.
Die had jij volgens mij ook. Maar ter controlle.
Max. speling zuiger - cilinder: 0,3mm.
Uitlaatklepsteeldiameter: bij montage fabriek 5,435 - 5,445mm,
vervangen bij 5,40mm.
Speling uitlaatklepsteel in geleiding: bij montage fabriek 0,06 - 0,08mm,
Reparatiemaat: 0,10mm.
Inlaatklepsteeldiameter: bij montage fabriek 5,465 - 5,475mm
vervangen bij 5,43mm.
Speling inlaatklepsteel in geleiding: montage fabriek 0,03 - 0,05mm,
reparatiemaat 0,10mm.
In het boek wordt niet over losse klepgeleiders gesproken.
Meestal kostte het dan een nieuwe kop.
Maar dan had je meestal al een 100.000km gedaan hoor.
Je kan kijken, als de speling geleider/steel aan de reparatiemaat komt,
of er ruimte is om klepgeleiders er in te (laten) maken.
Misschien is er zelfs ruimte om klephoedjes te monteren.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Bedankt Wim,
Als t goed is heb ik die maten int boekie, maar kan geen kwaad inderdaad. Goeie tips verder.
Andere vraag: is er een trucje om de kleppen er redelijk uit en in te krijgen zonder kleppentang?
Bedankt,
Paul
Als t goed is heb ik die maten int boekie, maar kan geen kwaad inderdaad. Goeie tips verder.
Andere vraag: is er een trucje om de kleppen er redelijk uit en in te krijgen zonder kleppentang?
Bedankt,
Paul
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4005
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Kop plat op de werkbank, klepschotel ondersteunen, doekje oid, anders druk je de klep mee naar beneden.
Dan iets vinden tussen je rommel en/of vreemd gereedschap waarmee je de veerschotel naar beneden kan duwen
en tegelijkertijd ook de klepspietjes kan pakken(magneetje ).
Gr. Wim.
Dan iets vinden tussen je rommel en/of vreemd gereedschap waarmee je de veerschotel naar beneden kan duwen
en tegelijkertijd ook de klepspietjes kan pakken(magneetje ).
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
aziatische straatsleutelaars gebruiken een dop uit een dopsleutelset en geven er een tik op met een hamer om de veerschotel los te krijgen, de spietjes springen er dan zo uit. en omgekeerd doen ze een doek onder de dop om de spietjes vast te houden en dan even duwen met een pijpsleutel en ze springen zo op hun plek.
gezien op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=W-wgPc96BbQ
vergt waarschijnlijk wel een beetje ervaring
gezien op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=W-wgPc96BbQ
vergt waarschijnlijk wel een beetje ervaring
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 sep 2022 09:14
- Bezit: C50H YX125 (motorkenteken)
Zhenhua Dax YX150 (motorkenteken)
CB500Four K1
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Met een lijmklem en een dop lukt t ook. Of je koopt voor weinig een kleppentang. 15€ bij de HBM. (Geen aandelen). Kan je eigenlijk niet voor gaan klooien…
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
Heb al wat rondgekeken, kon zo snel niet zien of de maat goed was. Ben ondertussen met 2 man, een blokje hout en een sleutel 15 geslaagd. Zal iets moeilijker in elkaar gaan, komt goed
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Olie in Tuimelaarshuis C320S?
prima setje inderdaad, te vaak lopen kloten met een afgeslepen ringsleutel en andere kunstgrepen!
!
Hop hop gas dr op