Onregelmatige tik in brommer

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Onregelmatige tik in brommer

Bericht door Lejon »

Ik zit me al een paar dagen af te vragen wat het is. Net een NT c90 blok opgebouwd met 4 bak en hand koppeling. Netjes alles op moment vast etc. Blok loopt en rijdt goed. Maar af en toen hoor je tikken heel onregelmatig en in salvo's. T lijkt van recht onder me te komen als ik gas dichtdoe is t weg. Koppeling in en uitrollen hoor je ook niks. T lijkt ook samen te hangen met t wegdek. Bij drempels hoor je t bij drempel op en drempel af. Maar t is zo onregelmatig dat ik dus niet kan achterhalen of t uit mn blok of t rijwielgedeelte komt. Je hoort het sowieso dus alleen bij belasting. Ik ben hem nog aan het inrijden dus ik rij 40 tot 55. Accu en etc kan het niet zijn want die zaten er nog niet in toen de tik zich voor t eerst voordeed. Ik hoor t met zowel vliegwieldeksel gemonteerd als niet gemonteerd. Ketting loopt soepel. Achtervering zijn chaly 330mm bussenvering. Ook zijn er geen lak beschadigingen te zien op dat plaatje onderaan de achter brug die voorkomt dat de ketting de band raakt. Achterwiel lagers zijn nog goed. Gechecked voordat ik die monteerde. Kleppen staan goed. Nokkenas staat op spanning. Morgen maar met een schroevendraaier naar t blok luisteren maar dat is dus onbelast en daar zal ik dus weinig raars horen verwacht ik.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Onregelmatige tik in brommer

Bericht door TooCrash »

Hoe is het gesteld met de spanning op de ketting? is deze met gemak 2cm (tot 3cm) te bewegen?
Te veel kettingspanning belast de aandrijfas lager, mocht deze al versleten zijn, dan wordt deze as van positie getrokken en staan de tandwielen van de bak niet meer in lijn.
De speling op de ketting is er voor de variërende afstand van aandrijf as tot achter as door de vering.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Onregelmatige tik in brommer

Bericht door NIX »

Vast het schroefje van de kettingkast dat wat uitsteekt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Onregelmatige tik in brommer

Bericht door Edo »

Vandaag naast Lejon mogen aanschouwen, was inderdaad zijn ketting. Begint zo nu en dan hevig te klapperen en slaat (waarschijnlijk) tegen die beugel onder de achterbrug.

Dus @Lejon, ik zou even kijken of je kettingwielen centrisch op de as zitten en of de ketting even 'strak' blijft wanneer je aan het wiel draait.

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: Onregelmatige tik in brommer

Bericht door Lejon »

Had de ketting strakker gezet toen was t bijna weg maar er zit dus een ongelijk punt in mn ketting dus en was op dat punt wel erg strak. Dus ik heb voor de gulden middenweg gekozen. Wel apart dat t zich nu opeens voordoet, voordat ik de SS onder handen nam had ik dit niet. Zelfde ketting, zelfde tandwielen. Enige anders zijn de rubbers in de achterna af, die zijn vervangen
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Onregelmatige tik in brommer

Bericht door Ben C50 »

zit je tandwiel dan wel goed gecentreerd?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Onregelmatige tik in brommer

Bericht door nielspbr »

Of zijn ketting heeft een keer te strak gestaan en is ongelijkmatig opgerekt.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Onregelmatige tik in brommer

Bericht door Ben C50 »

beide makkelijk te testen...

Plaats reactie