Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Hujati
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:55
Bezit: Honda C320s

Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Hujati »

Beste Honda liefhebbers,

Eindelijk ben ik begonnen aan de Honda 320 s van mijn ouwe heer, die al heel lang onder een doek in de garage stond. Inmiddels ben ik zelf bijna 25 en heb ik het idee al rond mijn 18e om op de brommer te rijden. Aangezien ik (nog) 0 ervaring heb met brommers, scooters of motors hoop ik dat jullie mij enigszins kunnen begeleiden in dit proces.

De brommer is zon 30 jaar geleden in goede staat weggezet. Hij heeft altijd droog gestaan dus volgens mij valt het met de roest allemaal mee. Ik heb al wel de tank gedemonteerd omdat deze wel doorgeroest was. Een nieuwe tank is ook al aangeschaft. Verder heb ik de spatborden en zadel verwijderd.
Nu voor mij het moeilijke gedeelte:wat nu? Dit forum doorgespit te hebben denk ik dat de volgende stap is om het 'blok' te splitten en schoon te maken omdat hij zo lang stil gestaan heeft.
Verder denk ik aan het vervangen van de banden, kabels en luchtfilter (spons achtige ding was poreus en verkruimelde in mijn handen).

Zoals eerder gezegd heb ik totaal geen ervaring met 'sleutelen' en ben ik ook nog een beetje huiverig. Als ik het netjes en beheerst doe, kan ik dan zonder problemen de grijze kappen losmaken om schoon te maken?
Wat zijn dingen die echt aan te raden zijn om te doen in mijn geval?

Ik hoop gaandeweg hier mijn gestelde vragen beantwoord te krijgen door meer ervaren personen en hopelijk rij ik aan het eind van de zomer op de brommert^^

Gr Tim

Ps ik woon in Didam (grens liemers en achterhoek), wellicht weet iemand een goed adres in de buurt voor onderdelen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door Hujati op 03 aug 2013 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Leren door te doen!

Hujati
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:55
Bezit: Honda C320s

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Hujati »

Origineel Boekje en aankoopbewijs:)
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door Hujati op 06 aug 2013 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Leren door te doen!

Kickstarter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 jun 2013 17:33
Bezit: gezond verstand
Locatie: antwerpen

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Kickstarter »

mooi project! leuk en hou ons op de hoogte ;-)
gewoon rustig blijven desnoods fotos maken van de motor
zodat je kan zien hoe het later terug in elkaar moet.
en je gedacht erbij houden :wink:
en je komt al een heel eind.

de grijze kappen kan je gewoon losvijzen. no fear

succes.

Hulshoofd
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 145
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:18
Bezit: Honda CD50H 1972
Honda C310A 1963 (rood) in opbouw
Honda C310A 1964 (blauw) in opbouw
Locatie: Bleiswijk

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Hulshoofd »

voor onderdelen kun je altijd kijken bij 4-strokebikecentre die hebben van alles...

mooi dat je er boekjes bij bij hebt dat scheelt weer bij het keuren...

ik heb misschien ook nog wat kleine delen voor je liggen. (puntjes ed)
Alles kan stuk!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door NIX »

Blokje splitsen alleen doen als het echt nodig is. Linkerkap kan er probleemloos af, rechts eerst de olie aflaten. Ik zou het blokje van nieuwe olie voorzien, wat olie in het bougie gat gooien en elke dag even rond trappen. Carb schoonmaken, punten schoonmaken en stellen, nieuwe bougie erin en dan eens proberen te starten en daarna nog eens kleppen stellen en carb stellen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Tedski »

Blok splitten is echt niet nodig als hij goed is weggezet. Aan de praat krijgen met nieuwe olie, tijdje rijden, olie wisselen om de oude zooi weg te spoelen, en alles is cool.
Nice bike trouwens.

Hujati
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:55
Bezit: Honda C320s

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Hujati »

Bedankt voor de reacties!
Allereerst: Wat wordt er bedoeld met 'puntjes'? :D
De Olie is inmiddels ververst en ook een nieuwe bougie aangeschaft.
De volgende stap is het schoonmaken van de carburateur na het identificeren van het onderdeel:p google en cmsnl.com zijn nog niet duidelijk genoeg geweest. Ik weet nu wat de functie van een carb is, maar waar ie precies zit op de brommer moet nog duidelijk worden.

Ik zie voor nu af van het splitsen. Ook omdat de kruiskopschroeven aardig vast zitten ( krijg er geen beweging in met een normale schroevendraaier )en ik ze niet wil verknoeien door de koppen te beschadigen waardoor ze alleen nog uitgeboord kunnen worden. Of ben ik wat te angstig in dit geval?

Er is ook nog werk te doen wat betreft de bekabeling, omdat ik het een en ander los heb moeten halen bij het verwijderen van de tank. Is het verstandig om de kabels te vervangen?

Ik begin het nu al een mooie ' bike' te vinden... En hij wordt alleen nog maar mooier:)
Leren door te doen!

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door apae01 »

Puntjes: dat zijn contactpunten.
Carburateur: die zit tussen dat kwartboog-buisje op de motor en dat trommeltje (je luchtfilter).
Bekabeling zou ik zo laten, tenzij de isolatie wegbrokkelt. Afhanklijk natuurlijk van wat er stuk is gegaan.

Als je dat soort zaken nog niet direct herkent, kan je het beste even op zoek gaan naar een werkplaatshandboek: staat vast ergens online, en misschien kan iemand hier een direct linkje plaatsen?

Kruiskoppen: zorg voor een goed passende schroevedraaier, of liever nog een doppenset met kruiskopbitten. Daarmee krijg je bijna alles los zonder schade. Slagschroevedraaier schijnt ook te werken, maar daar heb ik zelf nooit zulke goede resultaten mee.
Eventueel werkt een steeksleutel op een schroevedraaier met "vierkant" ook wel, maar dat moet dan echt een goed passende zijn!
In the beginning there was nothing, which exploded.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door apae01 »

Deze lijken me erg nuttig voor je:
http://www.lijklema.com/downloads/188-h ... andleiding
http://www.lijklema.com/downloads/190-h ... -partslist

En deze is ook leuk:
http://www.lijklema.com/downloads/189-h ... 20s-folder
Sowieso is die hele site de moeite van het doorlezen wel waard als je C320-liefhebber bent.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Kickstarter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 jun 2013 17:33
Bezit: gezond verstand
Locatie: antwerpen

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Kickstarter »

slagschroevendraaier werkt perfect, mits je de juiste richting (los) instelt.
naar links dus, en een perfect passend kruisbitje gebruikt. 1 goede tik met de hamer en
de vijs schrikt zich los.
probeer het blok of de bromfiets goed vast te zetten, verankeren, of wat dan ook i.v.m dat de meeste kracht van de slag niet verloren gaat.
en als dat echt niet mag baten, als het bovenliggende kop is van de vijs.
kan je proberen een griptang horizontaal erop te zetten en goed dichtnijpen
bovenste kop van de tang bovenaan, kwestie van hefboomeffect anders knettert ie eraf.
en dan rustig kracht uitoefenen.
heeft altijd bij mij gewerkt als laatste hulpmiddel nadat het kruisje een rondje was geworden, aldan niet door mijzelf. 99% van de gevallen gepruts van mijn voorganger :D

en kijk eens wat rond op youtube kan je ook mooie uitleg soms vinden :wink:
principe is het zelfde

http://www.youtube.com/watch?v=fQmPTi4QODQ

afbeelding griptang
Bijlagen
Lg_griptang2.jpg
Lg_griptang2.jpg (27.59 KiB) 2628 keer bekeken

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Ben C50 »

Laat het splitsen van het blok maar zitten. Zorg eerst maar dat hij even loopt, dan kun je hem testen. Als er dingen vreselijk mis blijken te zijn is het vroeg genoeg om je daarin te verdiepen. Als de brommer goed werkend is weggezet, dan hoeft het blok niet uit elkaar, gewoon frisse olie er in en later nog eens. Met de binnenkant van de motor gebeurd erg weinig als hij stil staat. Je kunt je aandacht beter richten op de carburateur en de ontsteking (contactpunten en bougie), en zaken als banden en remmen en kabels e.d. Dan kun je rijden en weet je wat er nog mis is.

Kickstarter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 jun 2013 17:33
Bezit: gezond verstand
Locatie: antwerpen

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Kickstarter »

dat is zeker waar, maar langs de andere kant als je echt full resto wil doen...
zoals de carterhelften mede polieren of opnieuw laten coaten en van een nieuwe koppeling enzo
voorzien..., maar als ik jou was neem een zelfde blok als je dat voorhanden hebt dat
helemaal op is en vijs die voor te beginnen uit elkaar, daar kan je ook al veel uit leren.
Doe je daar iets verkeerd mee (wat me zal verbazen) dan is het zo erg niet he 8-)
plus dat je dan ook al wat reserve onderdelen kan hebben en mede kan je met die zijn carterhelften aan de slag dan.
Vroeg of laat moet dat toch gebeuren en dan heb je ook al voorkennis van het blok.
voorlopig als beginnend sleutelaar kijken of ie al rijd.
contactpuntjes beetje proper maken kan zeker geen kwaad, voorzie je dan wel even van een
vliegwieltrekker, of je moest die al in je bezit hebben, werkt lekker handiger. :wink:

voorbeeld van contactpunten, daar waar het voelermaatje tussen zit.
(achter het vliegwiel aan de linker zijde als je op de fiets zit)

is bij allemaal hetzelfde systeem behalve als je cdi hebt wat niet het geval lijkt te zijn hier
Bijlagen
succes
succes

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Eric »

Als je merkt dat het kruisje de strijd lijkt te verliezen, moet je de kop even op een of andere manier plat meppen. Daarna tik je je bitje erin, schuif je de slagschroevendraaier over het bitje, geef je met de hand al wat voorspanning en dan met een vuistje (grote hamer) een ferme tik op de schroevendraaier.

De punten afstellen met een voelermaatje is alleen leuk als je zowel de punten(platines) als de grondplaat kan verstellen. Bij de c320 kan je alleen de punten stekken, dus er gewoon voor zorgen dat ze bij F open gaan.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Kickstarter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 jun 2013 17:33
Bezit: gezond verstand
Locatie: antwerpen

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Kickstarter »

kop plat kloppen? vijs is van metaal en carter is aluminium :lol:
heb ik nog nooit geprobeerd en zal ik ook niet gauw doen ook.
wat ik al wel gedaan heb is kop er voorzichtig afgeslepen en erna de vijs eruitgehaald doormiddel van de tang, maar had toch ook kleine sporen op het deksel.
Maar goed het zou kunnen werken, foto is illustratie om duidelijk te laten zien wat punten zijn.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda c320s 1967 weer tot leven wekken

Bericht door Eric »

Er gebeurt helemaal niets met je carter. Zo hard hoef je niet te slaan. Er komt waarschijnlijk net zoveel krachten op te staan als met de tik van de schroevendraaier.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Plaats reactie