cd 50 vraagjes

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door Jossvdijk »

Wil je dat ie wat trager oploopt naar pak en beet 70 dan grote carb.

Wil je lekker optrekken wind tegen en een top rond de 70 dan 70cc met kleine carb en juiste vertanding (15/16)

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door Jurrien »

Blok is gewoon origineel Honda?

"gewoon niet zo'n snel blok" is onzin. 50cc met 12mm en vastgezette ontsteking moet gewoon makkelijk 60 kunnen lopen als het goed is afgesteld. Met jouw 14mm carb al helemaal.

Pak eens een tomtom en meet je echte snelheid eens. Want "voelt even hard als de noof en de dax voelt sneller" is nogal subjectief.

Omdat hij het in de hoge toeren dus niet goed doet, zelfs met een lichtere tandwielverhouding, denk ik aan een onsteking die toch niet vroeg genoeg staat. Is je vliegwiel niet toevallig verschoven over de kruktap? Te controleren door met een schroevendraaier in je bougiegat naar het bovenste dode punt van de zuiger te voelen. Het vliegwiel moet dan op T staan. Als dat goed is weet je ook zeker dat vonktijdstip F ook goed is.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door lars »

Jurrien schreef:Blok is gewoon origineel Honda?

"gewoon niet zo'n snel blok" is onzin. 50cc met 12mm en vastgezette ontsteking moet gewoon makkelijk 60 kunnen lopen als het goed is afgesteld. Met jouw 14mm carb al helemaal.

Pak eens een tomtom en meet je echte snelheid eens. Want "voelt even hard als de noof en de dax voelt sneller" is nogal subjectief.

Omdat hij het in de hoge toeren dus niet goed doet, zelfs met een lichtere tandwielverhouding, denk ik aan een onsteking die toch niet vroeg genoeg staat. Is je vliegwiel niet toevallig verschoven over de kruktap? Te controleren door met een schroevendraaier in je bougiegat naar het bovenste dode punt van de zuiger te voelen. Het vliegwiel moet dan op T staan. Als dat goed is weet je ook zeker dat vonktijdstip F ook goed is.
Blok is ori honda, kop is imi. Mijn imi blok op de dax doet trouwens makkelijk 65 met 50 cc en 12mm. ..
Hmmm, ik zou toch denken dat ze bij Loef wel iets ervan weten. Ik heb de teller geeikt zei ik al, daarmee bedoelde ik dat ik reeds gecheckt heb dat deze niet afwijkt.
Vliegwiel valt gewoon op originele spie. Ik kreeg advies de onsteking iets vroeger te zetten hier op t forum omdat dat goed zou lopen met mijn vastgezette begrenzer in t wliegviel.
Hij trekt hem met de nieuwe vertanding trouwens wel soepeltjes door de 3 heen alleen jammer dat je voor de 40 al naar de 4 moet schakelen.
Ik haat onderschriften!

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door apae01 »

"Gewoon niet zo'n snel blok" klinkt in mijn oren naar een blok dat inmiddels wat sleets is. Zou dat kunnen? Zo ja, heb je al eens compressie gemeten, met en zonder olie op de zuiger?
In the beginning there was nothing, which exploded.

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door lars »

apae01 schreef:"Gewoon niet zo'n snel blok" klinkt in mijn oren naar een blok dat inmiddels wat sleets is. Zou dat kunnen? Zo ja, heb je al eens compressie gemeten, met en zonder olie op de zuiger?
Ik heb geen aparatuur om dat te meten. Maar ik heb wel toen de boel open lag even een zuigerveer midden in de cilinder gehouden het slot ging helemaal dicht.
Ik haat onderschriften!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door nielspbr »

Helemaal dicht is ook niet goed, je hebt een heel klein stukje slotspeling nodig. (zie werkplaatshandboek.)

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door Eric »

Niet te bang zijn, Niels. Ik zie zelf ook graag tot bijna geen slotspeling en mijn brommers halen ook allemaal 60kmh en harder en blijven gewoon heel. En ik kan mij ook niet herinneren dat ze een minimale slotspeling opgeven. Ook moet ik toegeven dat ik het vaak niet zo nou neem wat in de boeken staat.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door lars »

nielspbr schreef:Helemaal dicht is ook niet goed, je hebt een heel klein stukje slotspeling nodig. (zie werkplaatshandboek.)
Zat wel heel ietsje speling nog op hoor, maar dicht zoals ze horen zeg maar. Ik denk ik houd het simpel :)
Ik haat onderschriften!

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door lars »

Compressie wel gevoeld, is behoorlijk volgens mij.
Ik haat onderschriften!

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door lars »

nielspbr schreef:Dat kun je alleen controleren met een echte plugchop. Warmrijden, nieuwe bougie erin, volgastrajectje, stop de motor onder het rijden (koppeling intrekken, leuk met semi ;)) en bougie bekijken.
Ik heb de plugchop gedaan en bougie was tussen wit en koffie in (koffie met melk erin :))
Dus ik dacht hij krijgt iets te weinig dus sproeier 80 gerobeerd (ipv 75) maar toen begon hij te sputteren.
Ik haat onderschriften!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door Edo »

Aan je bougie te zien ben je bijna op het perfecte punt en bij weinig cc's maakt het altijd een heel groot verschil, dus probeer eens met kleinere stapjes omhoog te gaan. Je topsnelheid is bijna geheel afhankelijk van de hoofdsproeier en als die te klein zou zijn merk je dat doordat deze op topsnelheid begint te sputteren. Heb je daar last van?

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door lars »

Edo schreef:Aan je bougie te zien ben je bijna op het perfecte punt en bij weinig cc's maakt het altijd een heel groot verschil, dus probeer eens met kleinere stapjes omhoog te gaan. Je topsnelheid is bijna geheel afhankelijk van de hoofdsproeier en als die te klein zou zijn merk je dat doordat deze op topsnelheid begint te sputteren. Heb je daar last van?
Ik dacht dat hij juist met een te grote sproeier ging sputteren? In ieder geval met een 75 sputtert hij niet maar met n 80 wel.
Ik haat onderschriften!

Hulshoofd
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 145
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:18
Bezit: Honda CD50H 1972
Honda C310A 1963 (rood) in opbouw
Honda C310A 1964 (blauw) in opbouw
Locatie: Bleiswijk

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door Hulshoofd »

mijn 50cc CD50-H (origineel blok) met ik dacht 85 en 16mm gaat windje mee 60km/h normaal zo'n 50/55 km/h
Alles kan stuk!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door Edo »

lars schreef:
Edo schreef:Aan je bougie te zien ben je bijna op het perfecte punt en bij weinig cc's maakt het altijd een heel groot verschil, dus probeer eens met kleinere stapjes omhoog te gaan. Je topsnelheid is bijna geheel afhankelijk van de hoofdsproeier en als die te klein zou zijn merk je dat doordat deze op topsnelheid begint te sputteren. Heb je daar last van?
Ik dacht dat hij juist met een te grote sproeier ging sputteren? In ieder geval met een 75 sputtert hij niet maar met n 80 wel.
In beide gevallen gaat ie slecht lopen op hoge toeren, maar je zegt zelf dat je bougie erg licht gekleurd is. Dus in dat geval zou ik steeds iets groter gaan totdat hij zoals bij 80 slecht gaat lopen. Iets te rijk is volgens mij beter als te arm.

Zit er ook voldoende wind in de achterband?

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: cd 50 vraagjes

Bericht door xMARKx »

Als de motor te arm staat verbranden je klepjes :wink:

Plaats reactie