Geen vonk, alles correct aangesloten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NielsVisser
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2013 16:17
Bezit: Jincheng Dax

Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door NielsVisser »

Hallo,

Heb mijn Jincheng Dax volledig uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Getest, geen vonk. Ik heb de draden die er toe doen doorgemeten en correct aangesloten, het electrische circuit is goed. Ik weet niet hoe ik een CDI, rectifier of bobine kan testen misschien dat 1 van die kapot is maar ga er niet vanuit aangezien hij het voor het uit elkaar halen nog deed. Er zit een nieuwe bougie en bougie kabel op.

Hieronder een plaatje hoe ik het heb aangesloten om te testen of hij vonkt, wat hij niet doet..

Ik heb geen idee meer!

Niels
Bijlagen
Zoals ik hem nu heb aangesloten om de vonk te testen.
Zoals ik hem nu heb aangesloten om de vonk te testen.

Hulshoofd
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 145
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:18
Bezit: Honda CD50H 1972
Honda C310A 1963 (rood) in opbouw
Honda C310A 1964 (blauw) in opbouw
Locatie: Bleiswijk

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door Hulshoofd »

Heb je goede massa, dit is erg belangrijk....
Alles kan stuk!!

NielsVisser
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2013 16:17
Bezit: Jincheng Dax

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door NielsVisser »

Ja, op verschillende plaatsten aangekoppeld, en het stukje waar de bougie contact maakt een beetje opgeschuurd. Ook doorgemeten met de multimeter.

Toch bedankt!

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door Nicoscub »

Het bekende verhaal, 1 voor 1 alle onderdelen vervangen tot je een vonk hebt!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

schwantz34
4T-MSB addict
Berichten: 716
Lid geworden op: 08 nov 2009 12:05
Bezit: Honda SS50, Honda CB72 "61, Aprilia RSV 1000R
Locatie: Baarn

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door schwantz34 »

Probeer toch eens een andere bougie, dan dop, dan cdi unit, bobine etc
bij het goedkoopste beginnen.

Ik had ook geen vonk, alles geprobeerd maar niks werkte, toen een nieuwe grondplaat gekocht en toen deed hij het weer.
Pick-up was dus blijkbaar kapot

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door TooCrash »

Hoi Niels, ik lees dat alles goed is aangesloten...waarom dan toch een tekening van hoe het is gedaan, waarom dan niet een verwijzing naar de FAQ?
Zie ik het bijvoorbeeld goed dat de bobine met de accu verbonden is?

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door xMARKx »

Die zit op massa dus dat is in orde :wink:

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door gerbrandicus »

Zie ik nou goed dat je zwart/rood uit de ontsteking aan groen uit de regelaar hebt gehangen?
En er komt ook een zwart/rood uit de CDI unit?
Dat moet bij Honda ontstekingen aan elkaar, deze kleuren zouden bij een JC of ZC ontsteking niet voor moeten komen volgens de FAQ, maar als je ze echt hebt zou ik ze maar koppelen. Daarnaast zou ik de regelaar en de accu er voor nu even tussenuit laten. Zijn niet nodig voor de vonk.

Belangrijker dan de kleuren van de CDI unit, zijn de posities op de stekker. Kijk goed naar de plaatjes in de FAQ:

http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=57&t=55

NielsVisser
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2013 16:17
Bezit: Jincheng Dax

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door NielsVisser »

gerbrandicus schreef:Zie ik nou goed dat je zwart/rood uit de ontsteking aan groen uit de regelaar hebt gehangen?
En er komt ook een zwart/rood uit de CDI unit?
Dat moet bij Honda ontstekingen aan elkaar, deze kleuren zouden bij een JC of ZC ontsteking niet voor moeten komen volgens de FAQ, maar als je ze echt hebt zou ik ze maar koppelen. Daarnaast zou ik de regelaar en de accu er voor nu even tussenuit laten. Zijn niet nodig voor de vonk.

Belangrijker dan de kleuren van de CDI unit, zijn de posities op de stekker. Kijk goed naar de plaatjes in de FAQ:

http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=57&t=55
Nee, zwart/rood zit aan geel, de lichtvoeding. De zwart/rood uit de CDI komt vanuit het contactslot en de dodemans knop om de motor te doen stoppen, die moet niet aan zwart/rode vanuit de ontsteking.

Kun je de regelaar er zomaar uit klikken? De stekkers heb ik gecheckt en zitten goed. Ik heb een foto van hoe het nu zit bijgevoegd.

Wel heb ik even gevoeld aan de draden als ik hem kickstartte, en ik voelde alleen maar een beste stroom komen uit de zwart/rode draad? De rest voelde ik niets. Dit zou de voeding van het licht zijn? Klopt dit?
Bijlagen
P8140003.JPG
P8140002.JPG

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door Eric »

Die stekkertjes zitten echt geprutst zeg :( . Voor de vonk heb je uit de ontsteking 2 draden nodig en zo te zien zijn dat; geel/rood (voeding en wit/rood (puls). Klopt dit? Heb je deze draden doorgemeten op een breuk en of de stekkers hun werk doen? Isoleer de stekkers ook, zodat ze niet tegen het frame of carter kunnen komen! Maakt de zwart/rood uit de cdi massa? Als hij dat doet, dan heb je geen vonk. Meet dit door of trek hem als dit kan los.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NielsVisser
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2013 16:17
Bezit: Jincheng Dax

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door NielsVisser »

Eric schreef:Die stekkertjes zitten echt geprutst zeg :( . Voor de vonk heb je uit de ontsteking 2 draden nodig en zo te zien zijn dat; geel/rood (voeding en wit/rood (puls). Klopt dit? Heb je deze draden doorgemeten op een breuk en of de stekkers hun werk doen? Isoleer de stekkers ook, zodat ze niet tegen het frame of carter kunnen komen! Maakt de zwart/rood uit de cdi massa? Als hij dat doet, dan heb je geen vonk. Meet dit door of trek hem als dit kan los.
Haha ja klopt heel erg geprutst inderdaad, maar het zit wel goed. De draden heb ik doorgemeten inderdaad, en ik heb het hele systeem buiten mijn brommer aangesloten zodat ik erop kan letten dat de kabels goed zitten. De zwart/rode maakt geen massa.

De stroom die ik voelde was inderdaad voor het licht. Dus dat betekend dat alles inderdaad goed aangesloten zit. Gaat zon CDI of rectifier makkelijk kapot?

Zou ik als ik de zwart/gele draad die naar de bobine loopt vasthoud ook stroom moeten voelen?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door Eric »

CDI kan kapot ja. Nooit geprobeerd, maar lijkt me logisch dat op de draad naar de bobine spanning komt te staan. Deze komt alleen in pulsen, dus niet constant.
bij mano was een keer de pick-up kapot. Alleen ben ik vergeten hoe je die door kan meten.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door gerbrandicus »

Ik heb nog nooit een zwart/rode verlichtingsdraad gezien. Je zegt ook dat daar flink wat prik uit komt, wat al aantoont dat dat waarschijnlijk toch echt de voeding is.
Ongeacht wat die andere kleuren zijn, die boeien ook niet, want je hebt nu alleen even nodig: De voeding voor de vonk, de puls van de CDI en massa. Ik denk dat zwart/rood dus de voeding is. Dan kan je daarna uitvogelen wat die andere kleuren zijn. Misschien door te bekijken precies vanaf welk punt uit de ontsteking ze komen? De voedingsdraad is de enige die uit de ontstekingsspoel komt.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door Jurrien »

Je bent wel erg overtuigd dat alles goed is aangesloten. Ik zou dit topic opnieuw beginnen en nu met de vraag: "heb ik alles goed aangesloten zo?"
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Geen vonk, alles correct aangesloten

Bericht door Eric »

gerbrandicus schreef:Ik heb nog nooit een zwart/rode verlichtingsdraad gezien. Je zegt ook dat daar flink wat prik uit komt, wat al aantoont dat dat waarschijnlijk toch echt de voeding is.
Ongeacht wat die andere kleuren zijn, die boeien ook niet, want je hebt nu alleen even nodig: De voeding voor de vonk, de puls van de CDI en massa. Ik denk dat zwart/rood dus de voeding is. Dan kan je daarna uitvogelen wat die andere kleuren zijn. Misschien door te bekijken precies vanaf welk punt uit de ontsteking ze komen? De voedingsdraad is de enige die uit de ontstekingsspoel komt.
Jaimy, als je naar het plaatje kijkt, dan zie je dat zwart/rood uit de blootliggende spoelen komt. De spoel met de isolatie is de ontstekingsspoel. Ikzelf zie daar even geen draad aan vast zitten, maar misschien zit die weer aan de achterkant.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Plaats reactie