Ontsteking problemen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
FJC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Spannum

Ontsteking problemen

Bericht door FJC »

Hallo,

Ik heb afgelopen week een 12v cdi ontsteking voor een 6v krukas gekocht.
Vervolgens heb ik hem met behulp van het schema in de FAQ aangesloten en ik had vonk.
Dus heb ik er benzine ingegooid en geprobeerd te starten, hij starte met 1 kickje en liep een 3 seconden toen hij plots weer uitviel.
Vervolgens was de complete vonk verdwenen, en wat ik ook probeerde de vonk wilde maar niet terug komen.
Ik heb de volgende dingen gecontroleerd/doorgemeten:
-De massa van de ontsteking, CDI en bobine
-Aansluitingen tussen de ontsteking, CDI en bobine
-De bougiedop
Deze waren allemaal goed.
Vervolgens heb ik de ontsteking spoel doorgemeten en als ik ik de multimeter daarop zet dan geeft hij een 1 aan oftewel dat hij het niet meten kan.
Betekent dit dat de spoel stuk is?
Ook vroeg ik mij af of deze cdi wel samenging met deze ontsteking. Aangezien ik deze ontsteking bij een motorblok had gekregen die een lange pukkel op het vliegwiel heeft en dit vliegwiel een korte pukkel heeft.

Alvast vriendelijk bedankt
De ontsteking
De ontsteking
De ontsteking 2
De ontsteking 2
De cdi
De cdi
Don't mess with the SS

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking problemen

Bericht door TooCrash »

Is het contact slot nog op "aan"?/heeft die ook een goede aarding? (de ring waarmee deze vast zit)

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Ontsteking problemen

Bericht door Eric »

Goedzo.... Door een slechte aarding zou je de brommer niet meer uit kunnen zetten. ;)

Probeer eerst eens een andere cdi.


punten 4life.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking problemen

Bericht door TooCrash »

ehm...Eric....ooit gehoord van zelfinductie?
en inderdaad dan een andere cdi unit..

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Ontsteking problemen

Bericht door Eric »

De magneet die spanning opwekt in de spoel, of de spoel die door spanning een magnetisch veld maakt o.i.d. het contactslot maakt alleen contact of niet. Dus het maakt niet uit of deze wel of niet massa maakt. Massa is alleen maar slecht voor de vonk in dit geval.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Ontsteking problemen

Bericht door TooCrash »

En toch kan er door een slechte aarde elektronica stuk gaan...

FJC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Spannum

Re: Ontsteking problemen

Bericht door FJC »

Oke, maakt het ook uit wat voor cdi het is. Of is elke viertakt cdi wel goed?
Don't mess with the SS

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Ontsteking problemen

Bericht door Eric »

Ik heb een cdi van een mb/mt in mijn brommer hangen en die gaat al een tijd mee. Dus volgens mij maakt het niet zoveel uit.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Ontsteking problemen

Bericht door ciebie »

die cdi die je nu hebt begrenst bij 7500 toeren

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Ontsteking problemen

Bericht door butt head »

al is een ander bougietje geprobeerd?
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Ontsteking problemen

Bericht door h5speedje »

cdi kastje heeft 2 dingen nodig; voeding en puls...die langwerpige spoel geeft de voeding en dat kstje buitenom is de puls..
Als deze twee het doen kan de cdi daar een vonk uit maken.
wel zorgen dat massa aanwezig is..

https://plus.google.com/photos/11144423 ... banner=pwa
Hier staan onder andere cdi schema's kijk goed naar de massa of groene draad..

Als je twijfelt of een spoel goed is kun je er een 6volt acculader op zetten en moet die langwerpige spoel magnetisch worden.
De pickup kun je zo niet doormeten ; je hebt hier verschillende soorten in die deze meetmethode niet verdragen..

cdi kast maakt niet uit met lange of korte pukkel...ze doen het altijd of niet..
Denk erom dat de bobine wel voor cdi is...deze zijn niet hetzelfde als puntjes!!
Je hebt van die iniminibobines van een scooter...mega klein
Nogmaals denk hier aan de massa anders doet de bobine het niet
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Ontsteking problemen

Bericht door Eric »

Je kan prima een punten bobine op een cdi ontsteking gebruiken. Maar de ts heeft al een 12v bobine.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Ontsteking problemen

Bericht door h5speedje »

Eric schreef:Je kan prima een punten bobine op een cdi ontsteking gebruiken. Maar de ts heeft al een 12v bobine.
Ik heb bij metingen een in proefopstellingen behoorlijk slechtere vonk gekregen en dit is waarschijnlijk debet aan andere lees meer wikkelingen.ook verschil in wattage van de bobine is anders
Een punten ontsteking wordt ook steeds feller naarmate toerental toeneemt daar zal het mee te maken hebben.
Hoe het ook zij er zit een 12volt bobine op dus dit zal het probleem niet zijn.
In het schema nogmaals de groene kleur controleren...ook de grondplaat is voorzien van deze groene draad en is vaak direct op het aluminium geklonken en deze kunnen loszitten..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: Ontsteking problemen

Bericht door xMARKx »

Het is al een keertje eerder gezegt maar is de massa van je Bobine wel goed??? Even opschuren en dan weer terug monteren. Zeker omdat je zegt dat je een zwakke vonk hebt denk ik hier aan.

Plaats reactie