Voorvork Dax verlagen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Voorvork Dax verlagen

Bericht door ~Thijs~ »

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe je de voorvork van een Dax (ver) kan verlagen.

Is een ST50G uit '74.

Bvd :)

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door xMARKx »

Veren erin zetten van een Z50. Die zijn meen ik 4cm korter.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door CB-viguur »

xMARKx schreef:Veren erin zetten van een Z50. Die zijn meen ik 4cm korter.
of veren afkorten
veerproppen afkorten
vorkpoten afkorten
en dan eventueel H-stuk inkorten

ligt er maar net aan hoe ver je wil gaan en of je daarbij nog veerweg over wilt houden.

jeroen.k
4T-MSB addict
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door jeroen.k »

Ik heb ook een originele Dax voorvork met jincheng monkey poten erin en past perfect en is mooi laag!
En het klopt idd dat hij dan 4 cm lager komt te staan.

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door Ilja1974 »

Hallo.
De meest simpele manier is een setje Monkey voorveren kopen en die er in zetten.
Dat heb ik bij beide van mijn ot daxjes gedaan.
Als je dan achter veren doet van zo'n 28cm dan kom je mooi uit.
Kijk voordat je begint ook even of je het glijlager of die nylon/ kunstof bus en de olie keering moet vervangen .
En met het er op draaien van de veren moet je even onthouden dat het puntje boven op het allu blokje naar binnen moet staan( je snapt wel wat ik bedoel als je het open hebt).
En lekker veel lagervet gebruiken.
Met de hoogte waar je dan op uit komt,kun je nog lekker rondrijden en moet je alleen met stoeprandjes en drempels van deuren rekening houden als je uitlaat onder je blok door loopt.
Wil je lager dan zal je de onderpoten moeten gaan inkorten en eventueel het t stuk.
Groetjes

wasbeer69
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 okt 2011 14:39
Bezit: skyteam skygo
daco sassy
Locatie: Zwijndrecht

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door wasbeer69 »

naar mijn mening is het beter om 305mm veren te zetten, dan heb je minder moeite met drempels en bochten. vork dan maar twee cm inkorten(ik deed het toen bij de veren maar dat is natuurlijk niet de netste oplossing)
people don't kill people, people with beards kill people

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door Jurrien »

Ik vind het inkorten van de veren juist wel de beste optie. Dan maak je de boel namelijk ook stugger en dat is precies wat je wil, want je hebt minder veerweg over.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door Ilja1974 »

De Monkey veertjes zijn sowieso al stugger dan de standaard veren die er in zitten.
Ze kosten geen drol:http://www.cmsnl.com/honda-z50jz-monkey ... jMrFNI73CY
Met die veren heb je geen problemen met drempels en dergelijke je moet alleen goed opletten als je een stoep op rijd als je je uitlaat onder je blok door hebt lopen.
Of met een wat hoger deurdrempeltje in je schuur.
Hoe kom je er trouwens op dat als je veren namelijk inkort dat ze stugger worden?
Je verranderd naar mijn idee niks aan de eigenschappen van de veren maar maakt ze alleen maar iets korter.
Groetjes

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door Jurrien »

Ilja1974 schreef:Hoe kom je er trouwens op dat als je veren namelijk inkort dat ze stugger worden?
Je verranderd naar mijn idee niks aan de eigenschappen van de veren maar maakt ze alleen maar iets korter.
Groetjes
Ja da's een leuke natuurkundige doordenker.

De stugheid, of veerstijfheid, of veerconstante (allemaal hetzelfde) is afhankelijk van de lengte. Stel, je hebt een veer en je drukt daar met 10 kilo op. De veer beweegt 1 cm in. Nu zaag je de helft van de veer en legt er weer 10 kilo op. De veer zal nu maar 0,5 cm inveren.

Ofwel: twee keer zo kort is twee keer zo stug.

Zelf te proberen met een elastiekje. Pak een stuk elastiek van 10 cm en trek het uit elkaar. Knip er nu 5 cm vanaf en trek het weer uit elkaar. Je merkt dat je het bij dezelfde kracht maar de helft zo ver uit elkaar kunt trekken.
Knip er dan nog eens 4 cm vanaf zodat je 1 cm overhoudt en je merkt dat dat kleine stukje 10x zo stug is als het stukje van 10 cm.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door Ilja1974 »

Ah duidelijk!
Weer wat er bij geleerd.
Net meteen even uitgeprobeerd met een elastiekje.
Zelf zou ik alleen niet de voorveren inkorten.
Je moet ze aan beide kanten ergens opdraaien en dat moet ook een beetje mooi uitkomen.
Als je ze inkort loop je het risico dat je dan net niet mooi meer uitkomt kwa stand en dergelijke.
Voor de kosten hoef je het niet te laten en je gaat als je een oude vork uit elkaar haalt naar mijn idee toch wat onderdeeltjes vervangen om deze weer helemaal top te hebben en dan kun je die veren mooi mee bestellen.
Las toen ik op zoek was naar verlagings info ook wat verhalen dat het resultaat van het zelf inkorten niet altijd even goed was(kan natuurlijk ook aan de sleutel kwaliteiten van de betreffende persoon liggen)
Groetjes

Halodax
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:45
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber
Locatie: Amersfoort

Re: Voorvork Dax verlagen

Bericht door Halodax »

Ik heb monkey veren gemonteerd in combinatie met ingekorte onderpoten. totaal zo'n 11cm verlaagd en nog 1 a 2cm (lees: uiterste schokdemping :mrgreen: ) over.
Vrij extreem en niet echt geweldig voor het rijcomfort maar het oog wil natuurlijk ook wat :lol:
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.

Plaats reactie