70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Stoel »

Nou dat is dus het probleem, nu de oplossing vinden nog.

Het gaat om een ss50 blok met een Singa kop (50cc), 70cc cilinder (tweedehands), cdi ontsteking, pc12a carb met powerfilter (omdat ik geen ori filter heb).

Wat ik al heb gedaan:
Kleppen gesteld.
Gekeken of de kleppen lekken, conclusie is dat ze niet lekken.
Zuiger omgedraaid zodat hij niet meer ondersteboven zit.
Kleppen gesteld.

Ik heb de cilinder er nu af en de zuigerveer speling opgemeten; is 0.60mm.

Hier is een foto van de cilinderwand:
Afbeelding
Ik weet niet of dit normale slijtage is of dat het versleten is.

Nog even een omschrijving van het probleem:
Blok heeft weinig compressie, meer dan 50cc maar veel minder dan 110cc.
Trekt minder hard op dan mijn bami 50cc blok.
Loopt verder lekker, eerst ook zonder rook, maar na een 30 tot 60 seconden begint hij te roken. Dichte blauwe stink rook.
Ik zag laatst dat er druppels olie aan de uitlaatpoort hingen.

Toen ik de 50cc cilinder er nog op had had hij ook geen compressie en kwam hij al helemáál niet vooruit. Ik dacht toen dat het aan die cilinder lag omdat die er echt niet uit ziet van binnen (geen foto voor handen).
Maar hierdoor twijfel ik wel of het probleem nu door mijn huidige cilinder komt, of dat het ergens anders aan ligt.
De cilinderkop komt van een donor singa blok wat er goed uit zag en volgens paul prima was. De ori kop die ik nog heb heeft ernstig lekkende kleppen, dus die er even op zetten is ook geen optie.

Wat zijn dingen waar ik nog naar kan kijken, hoe kan ik bepalen waar het aan ligt.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door xMARKx »

Die cilinder is in elk geval op! Ik zie niet eens meer de hoon krassen.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Eric »

Die cilinder ziet er inderdaad erg op uit.

Hoe controleer ik dit: Doe de zuiger, zonder veren, tot ongeveer 2cm bovenin de cilinder, en dan mag het niet zo zijn dat je aan de onder of boven kant(boek zegt "thrust side), een voelermaat 0.1 tussen de cilinder en zuiger kan steken. Als je de zuigerveren in de cilinder doet, zo ongeveer een mm of 38 van de bovenkant, mag er geen voelermaat 0.5 tussen de slotjes kunnen.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door NIX »

Heb je die cilinder met zand gesmeerd? Logisch dat hij enorm rookt. De wand hoort glad te zijn, zelfs bij een versleten cilinder. Is dit een alu cilinder?

Heb je er al een keer een andere uitlaat onder gehangen? Wat is de tandwielverhouding? Zwaarder dan 13/41 moet je niet gaan. Zijn de wiellagers niet gaar?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Saik0 »

De cilinder was niet nieuw maar gebruikt van het belgenboard, de wiellagers enzo zijn nieuw hij rolt helemaal zonder weerstand. We hebben een JC 50 kop gemonteerd op een nagekeken onderblok die we samen in elkaar gezet hebben. Maar lijkt me dus duidelijk dat de cilinder op zijn eind is. Hoeveel mag de slotspeling normaal gesproken zijn?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Stoel »

NIX schreef:Is dit een alu cilinder?
Ja
NIX schreef:Heb je er al een keer een andere uitlaat onder gehangen?
Nee heb ik nog niet geprobeert, wil ik idd nog even proberen om de uitlaat uit te sluiten als oorzaak van de rook. Ik heb denk ik al een kilo roet uit de uitlaat geschud, maar hij klinkt nog steeds als zon regen maker die je de wereld winkel koopt.
NIX schreef:Wat is de tandwielverhouding?
Ik heb er nu 14/42 onder. Maar dat heeft geen invloed op de kickstarter neem ik aan?
NIX schreef:Zijn de wiellagers niet gaar
Voor zover ik weet niet, ze rollen soepel. Maar ik zal het nakijken.
Eric schreef:Hoe controleer ik dit: Doe de zuiger, zonder veren, tot ongeveer 2cm bovenin de cilinder, en dan mag het niet zo zijn dat je aan de onder of boven kant(boek zegt "thrust side), een voelermaat 0.1 tussen de cilinder en zuiger kan steken.
Zal ik vanavond doen.
Eric schreef:Als je de zuigerveren in de cilinder doet, zo ongeveer een mm of 38 van de bovenkant, mag er geen voelermaat 0.5 tussen de slotjes kunnen.
Dit heb ik al gedaan, op meerdere plekken in de cilinder, ik kreeg er een voelermaat 0.6 tussen.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Saik0 »

Conclusie is dus makkelijk te trekken, vervangen. Die cilinderkop zou ik niet zoveel twijfels bij hebben.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Eric »

Dat het roken door de uitlaat komt, kan je vergeten. Over een minimale slotspeling kan ik niks vinden, maar ik vind het altijd mooi als ze gewoon netjes sluiten.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door NIX »

Eric, ik denk dat je deels gelijk hebt qua dit geval, maar Nieks XL rookte als een waanzinnige met mijn onbegrenste XL uitlaat die van mijn donkergroene rookmachine geleend werd. Lag niet aan zijn XL maar aan de voorraad onverbrande olie.
Saik0 schreef:De cilinder was niet nieuw maar gebruikt van het belgenboard, de wiellagers enzo zijn nieuw hij rolt helemaal zonder weerstand. We hebben een JC 50 kop gemonteerd op een nagekeken onderblok die we samen in elkaar gezet hebben. Maar lijkt me dus duidelijk dat de cilinder op zijn eind is. Hoeveel mag de slotspeling normaal gesproken zijn?
Sorry, maar zo'n cilinder hoor je niet te verkopen, die geef je weg als deurstopper of op te boren exemplaar. Misdadig en ik zie het regelmatig gebeuren dat via het Belgenboard crap wordt verkocht die ik zelfs aan Bart geef voor HDD trofeemoedermateriaal.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door butt head »

als je met je nagel door die groeven in de cilinder gaat zijn die dan voelbaar?

maar een top tip koop geen motor onderdelen bij een belg die zegt dat het in goede staat is. want wat in belgie een goede staat is is hier gare meuk waarmee je aan het werk moet



even een domme vraag zitten er wel klepseals in die kop? ik ben al eens een ot70 kop tegen gekomen waar ook geen klepseal in zat.
is de koppakking ook nog goed?
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Stoel »

butt head schreef:als je met je nagel door die groeven in de cilinder gaat zijn die dan voelbaar?
Zal ik nog controlleren, maar dacht het niet.
butt head schreef:maar een top tip koop geen motor onderdelen bij een belg die zegt dat het in goede staat is. want wat in belgie een goede staat is is hier gare meuk waarmee je aan het werk moet.

Nee dit was echt de laatste keer. Hoewel ik ook goede ervaringen mee heb.
butt head schreef:even een domme vraag zitten er wel klepseals in die kop? ik ben al eens een ot70 kop tegen gekomen waar ook geen klepseal in zat.
is de koppakking ook nog goed?
Ik denk het wel, zal ik ook nog dubbel checken.
koppakking was nieuw.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door xMARKx »

Maaruh als je cilinder er zo uit ziet hoe ziet dan je zuiger er wel niet uit?

Stan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mei 2013 18:36

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Stan »

Gewoon een versleten cilinder/piston. Vervangen of opkuisen die handel!

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door TooCrash »

Alles dat de krassen veroorzaakt heeft, zit in de olie en filters (centrifugaal en gaas), dus schoonmaken kan zeker geen kwaad.
Het is afhankelijk van de gebruikte olie, hoeveel troep verkleefd is aan de carterwanden. De Eurol half-syntheet verkleefd nauwelijks ten opzichte van Castrol, kortom spoelen mag ook wel.
(hoewel ik persoonlijk in de plaats van spoelen eerder het onderblok uit elkaar zou schroeven, maar dat is dan eerder het gemak, waarmee ik het doe, dat spreekt.)

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: 70cc 50kop geen compressie, rookt als een malle

Bericht door Stoel »

nieuw setje gekocht en gemonteerd. Het roken is weg, maar ik kan nou niet zeggen dat de compressie veel meer is, maar hij moet nog ingereden worden natuurlijk.

Super netjes aangegeven wat de bovenkant is:
Afbeelding

Ik probeer meer foto's te uploaden maar tinypic zit te fucken. Straks komen er meer.

Plaats reactie