Inhouden PBR

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Inhouden PBR

Bericht door Marinus84 »

Hai, heb de ring uit het spruitstuk gehaald bij de PBR, maar hij staat nu nog te arm afgesteld.
Dinsdag dus even een paar sproeiermaatjes groter kopen, want maandag zijn alle brommerzaken gesloten in Haarlem.

Maar nu heb ik een vraag, want als ik ongeveer 50 rijd in zijn 4, en ik geef wat gas bij, dan gaat hij juist langzamer rijden, en er komt er ook een veel harder (irritant) geluid uit. Terwijl als hij op snelheid is, en ik geef gewoon gas bij om hem op snelheid te houden, dan is de brommer bijna stil...

Heeft dit te maken met het mengsel dat iets te arm is?

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Klinkt als pingelen. Doe er een koudere bougie in. C7 of C8. Lees trouwens ook je bougie om te zien of je de juiste sproeiermaat hebt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

NIX schreef:Klinkt als pingelen. Doe er een koudere bougie in. C7 of C8. Lees trouwens ook je bougie om te zien of je de juiste sproeiermaat hebt.
Pingelen?
Het mengsel is sowieso te arm.

Pingelen is toch hetzelfde als... Detonatie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Pingelen is wanneer de verbrandingstemperatuur te hoog is en je brandstof niet meer gelijkmatig tot ontbranding komt, dit geeft een lastig te beschrijven, 'bonkend, ploffend, tuffend'' geluid. Met detonatie wordt naar mijn weten inderdaad vaak hetzelfde bedoeld.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Het klinkt letterlijk of er met een hamer op je zuiger en cilinder wordt geslagen omdat het mengsel behalve vroeg ook in 1x ontbrandt. Normaal heb je een vlamfront dat zich door het mengsel verplaatst.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

NIX schreef:Het klinkt letterlijk of er met een hamer op je zuiger en cilinder wordt geslagen omdat het mengsel behalve vroeg ook in 1x ontbrandt. Normaal heb je een vlamfront dat zich door het mengsel verplaatst.
Ik snap het.
Dat is denk ik niet het geluid dat ik hoor.

Maar ik zal eens even mijn helm afdoen als ik er op rijd om te kijken.

Het is meer gewoon een zwaardere klap, maar dan zonder dat de brommer harder gaat ofzo.

robert
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:11
Locatie: Hummelo

Bericht door robert »

mooie foto's trouwens

stormvogel

Bericht door stormvogel »

Marinus84 schreef:
NIX schreef:Het klinkt letterlijk of er met een hamer op je zuiger en cilinder wordt geslagen omdat het mengsel behalve vroeg ook in 1x ontbrandt. Normaal heb je een vlamfront dat zich door het mengsel verplaatst.
Ik snap het.
Dat is denk ik niet het geluid dat ik hoor.

Maar ik zal eens even mijn helm afdoen als ik er op rijd om te kijken.

Het is meer gewoon een zwaardere klap, maar dan zonder dat de brommer harder gaat ofzo.
Te arm mengsel, herken het wel namelijk. Het geluid wordt zwaarder maar je vermogen zakt terug bij vol gas.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

stormvogel schreef: Te arm mengsel, herken het wel namelijk. Het geluid wordt zwaarder maar je vermogen zakt terug bij vol gas.
Juist! Zo kan je het ook omschrijven.
Ik ga denk ik ook een nieuwe bougie insteken.
Las net ergens dat de bougie's van die Imitatiedingen snel kapot gaan en niet zo goed zijn.
(weet het merk niet meer, maar had er nog nooit van gehoord.. Force ofzo)
robert schreef:mooie foto's trouwens
Thanks, ja, doe mijn best he :)

Binnenkort maar eens een photoshoot doen met mijn brommer ergens op het spoor ofzo..
NIX schreef:Klinkt als pingelen. Doe er een koudere bougie in. C7 of C8. Lees trouwens ook je bougie om te zien of je de juiste sproeiermaat hebt.
Is dit van Bosch!?
Stond laatst in de halfords en ze hadden alleen maar dikke bougies.. en ik heb een kleinere dunnere bougie

stormvogel

Bericht door stormvogel »

Marinus84 schreef:
stormvogel schreef: Te arm mengsel, herken het wel namelijk. Het geluid wordt zwaarder maar je vermogen zakt terug bij vol gas.
Juist! Zo kan je het ook omschrijven.
Ik ga denk ik ook een nieuwe bougie insteken.
Las net ergens dat de bougie's van die Imitatiedingen snel kapot gaan en niet zo goed zijn.
(weet het merk niet meer, maar had er nog nooit van gehoord.. Force ofzo)
robert schreef:mooie foto's trouwens
Thanks, ja, doe mijn best he :)

Binnenkort maar eens een photoshoot doen met mijn brommer ergens op het spoor ofzo..
NIX schreef:Klinkt als pingelen. Doe er een koudere bougie in. C7 of C8. Lees trouwens ook je bougie om te zien of je de juiste sproeiermaat hebt.
Is dit van Bosch!?
Stond laatst in de halfords en ze hadden alleen maar dikke bougies.. en ik heb een kleinere dunnere bougie
Imi bougies sneller kapot? betwijfel het, er kan niet veel kapot aan een bougie. Hij kan hoogstens vet slaan maar dan is er iets mis met je motor, meeste bougieproblemen komen voort uit de bougiedop (waar zich vaak vocht ophoopt of slecht contact maakt).

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

stormvogel schreef:
Marinus84 schreef:
stormvogel schreef: Te arm mengsel, herken het wel namelijk. Het geluid wordt zwaarder maar je vermogen zakt terug bij vol gas.
Juist! Zo kan je het ook omschrijven.
Ik ga denk ik ook een nieuwe bougie insteken.
Las net ergens dat de bougie's van die Imitatiedingen snel kapot gaan en niet zo goed zijn.
(weet het merk niet meer, maar had er nog nooit van gehoord.. Force ofzo)
robert schreef:mooie foto's trouwens
Thanks, ja, doe mijn best he :)

Binnenkort maar eens een photoshoot doen met mijn brommer ergens op het spoor ofzo..
NIX schreef:Klinkt als pingelen. Doe er een koudere bougie in. C7 of C8. Lees trouwens ook je bougie om te zien of je de juiste sproeiermaat hebt.
Is dit van Bosch!?
Stond laatst in de halfords en ze hadden alleen maar dikke bougies.. en ik heb een kleinere dunnere bougie
Imi bougies sneller kapot? betwijfel het, er kan niet veel kapot aan een bougie. Hij kan hoogstens vet slaan maar dan is er iets mis met je motor, meeste bougieproblemen komen voort uit de bougiedop (waar zich vaak vocht ophoopt of slecht contact maakt).
En kan je wat vertellen over de maten? weet jij of C7 of C8 een bosch maat is?
bij NGK kan ik er niks over vinden iig

Coos
SPONSOR
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jan 2007 20:48
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Coos »

Een C7 of C8 bougie is van NGK.
De schroefdraad is: m10 x 1 mm

Succes!
http://www.4taktwinkel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Yep. Ik heb het over een NGK. De C staat voor de fijne M10 draad. De 7 of 8 voor de warmtegraad. Er zijn tabellen voor bougies. Overigens gaan die onbekend merk bougies vaak snel kaduuk. Ik snap ook niet hoe de enenbougie sneller hemelt dan de andere, maar er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in. En nu mogen degenen die al 10.000km zo'n bougie rijden weer vertellen dat ze heel goed zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

die immitatie bougies zijn heel goed, ik heb er al 10.000km mee gereden. ik heb ik al mijn bamiblokken (5st) tot nu toe tjapboegies gehad. 1 keer is er eentje kapot gegaan, het porcelein was los van het ijzer geraakt.
maar als je denkt dat dat het probleem is moet je niet bezuinigen op een bougie. NGK c7hsa kan je bij de meeste brommerboeren wel krijgen. maar ik denk aan de hand van je prachtige foto's tezien dat je een veel te arm mengsel hebt. fiets met je oude sproeier naar de brommerboer en vraag om een grotere. doe maar een paar, die je niet gebruikt kan je vaak wel terug brengen. en dan testen. sproeiertje er in, stukkie rijden. bougietje er uit kleurtje kijken. enz, netzolang tot je brommert netjes loopt en geen moment inhoud en de boegy iets bruin is.
Afbeelding

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

NIX schreef:Yep. Ik heb het over een NGK. De C staat voor de fijne M10 draad. De 7 of 8 voor de warmtegraad. Er zijn tabellen voor bougies. Overigens gaan die onbekend merk bougies vaak snel kaduuk. Ik snap ook niet hoe de enenbougie sneller hemelt dan de andere, maar er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in. En nu mogen degenen die al 10.000km zo'n bougie rijden weer vertellen dat ze heel goed zijn.
Heb ook het gevoel dat je die kleinere bougies te snel te hard aandraait.
(ben 2takt gewend en heb nooit een momentsleutel gebruikt)

Alle brommerzaken zijn dicht op maandag in Haarlem, dus ik zal moeten wachten tot morgen.
Verder inrijden lijkt me niet zo goed als hij een te arm mengsel heeft.

Wat is dat toch dat ze allemaal dicht zijn... :s

Plaats reactie