kleptiming cb50j
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
kleptiming cb50j
Hallo iedereen,
ik weet het, hier zijn al voldoende topics over, maar in geen enkel kan ik ene oplossing vinden voor mijn probleem.
ik ben al een tijdje bezig met het afstellen van de kleppen van een cb 50, dot blok is open geweest voor revisie. die revisie heeft een vriend van me gedaan, ik moest enkel de kleppen doen.
ik was ervan uitgegaan dat de timing goed was en heb dus ook het deksel van de ontsteking er niet afgehaald (aangezien hij gereviseerd was).
naar mijn mening is het punt waarop de piston helemaal onderaan staat (net voor de compressie slag) toch het punt dat beide kleppen los moeten komen? en als de piston dan helemaal boven is zouden de kleppen toch maximale speling moeten hebben?
dit is wat ik niet heb, mijn kleppen hebben ieder 0,05 mm speling, maar nooit tegelijk, ofwel heeft de ene klep de juiste speling en heeft de andere geen speling ofwel net andersom.
maar ik vind dus geen enkele punt waarop beide kleppen dezelfde speling van 0,05mm hebben. Ookal zou de timing verkeerd zijn, ik moet toch ergens een punt vinden waarop beide kleppen loskomen? en op het punt dat deze kleppen dan beide loskomen, hebben ze dan toch hun maximale speling zodat ze dus nergens anders in de cyclus mee speling krijgen dan op dat punt?
dit is mijn redenering, als ik iets fout zou gezegd hebben, verbeter het dan maar
dit krijg ik dus niet opgelost, is er iemand die hier ervaring mee heeft?
alvast bedankt
Cuno
ik weet het, hier zijn al voldoende topics over, maar in geen enkel kan ik ene oplossing vinden voor mijn probleem.
ik ben al een tijdje bezig met het afstellen van de kleppen van een cb 50, dot blok is open geweest voor revisie. die revisie heeft een vriend van me gedaan, ik moest enkel de kleppen doen.
ik was ervan uitgegaan dat de timing goed was en heb dus ook het deksel van de ontsteking er niet afgehaald (aangezien hij gereviseerd was).
naar mijn mening is het punt waarop de piston helemaal onderaan staat (net voor de compressie slag) toch het punt dat beide kleppen los moeten komen? en als de piston dan helemaal boven is zouden de kleppen toch maximale speling moeten hebben?
dit is wat ik niet heb, mijn kleppen hebben ieder 0,05 mm speling, maar nooit tegelijk, ofwel heeft de ene klep de juiste speling en heeft de andere geen speling ofwel net andersom.
maar ik vind dus geen enkele punt waarop beide kleppen dezelfde speling van 0,05mm hebben. Ookal zou de timing verkeerd zijn, ik moet toch ergens een punt vinden waarop beide kleppen loskomen? en op het punt dat deze kleppen dan beide loskomen, hebben ze dan toch hun maximale speling zodat ze dus nergens anders in de cyclus mee speling krijgen dan op dat punt?
dit is mijn redenering, als ik iets fout zou gezegd hebben, verbeter het dan maar
dit krijg ik dus niet opgelost, is er iemand die hier ervaring mee heeft?
alvast bedankt
Cuno
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: kleptiming cb50j
je moet het blok op het bovenste dode punt hebben staan. haal even het ontstekings deksel er af en dan kan je gelijk de distributie timing controleren. de zuiger moet op T staan en dan moeten de boutjes van de nokkenas in lijn staan met de rand van de cilinder kop.
dan pak je het vlieg wiel draait die een beetje heen en weer dan mag je de tuimelaars niet voelen bewegen. zo wel dan moet je de motor 1 slag draaien dat het vliegwiel weer op T staat. weer je vingers op de tuimelaars leggen en voelen of ze nu bewegen. als de niet bewegen dan moet je ze alle bij op 0.05mm stellen.
dan pak je het vlieg wiel draait die een beetje heen en weer dan mag je de tuimelaars niet voelen bewegen. zo wel dan moet je de motor 1 slag draaien dat het vliegwiel weer op T staat. weer je vingers op de tuimelaars leggen en voelen of ze nu bewegen. als de niet bewegen dan moet je ze alle bij op 0.05mm stellen.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: kleptiming cb50j
Hallo,
dit had ik ondertusssen al gedaan, maar ik heb het niet vermeld.
het probleem is, steeds ik hem op T zet, dat er geen speling zit op beide tuimelaars, draai ik echter verder, dan krijg ik 1op elke klep een ogenblik dat deze 0,05mm speling heeft, meer er is geen enkel moment dat ze beide 0,05mm speling hebben.
in de veronderstelling dat bij de revisie eenfout is gemaakt en de ketting er niet juist op ligt, dan zou er toch een moment (verschillend van T) moeten zijn waarop beide kleppen 0,05 mm speling hebben? en dit is er niet, er zijn enkel ogenblikken waarop 1 klep tegelijk speling heeft.
Cuno
dit had ik ondertusssen al gedaan, maar ik heb het niet vermeld.
het probleem is, steeds ik hem op T zet, dat er geen speling zit op beide tuimelaars, draai ik echter verder, dan krijg ik 1op elke klep een ogenblik dat deze 0,05mm speling heeft, meer er is geen enkel moment dat ze beide 0,05mm speling hebben.
in de veronderstelling dat bij de revisie eenfout is gemaakt en de ketting er niet juist op ligt, dan zou er toch een moment (verschillend van T) moeten zijn waarop beide kleppen 0,05 mm speling hebben? en dit is er niet, er zijn enkel ogenblikken waarop 1 klep tegelijk speling heeft.
Cuno
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 29 jun 2013 17:33
- Bezit: gezond verstand
- Locatie: antwerpen
Re: kleptiming cb50j
zoals butthead al eerder heeft verklaard : haal het ontstekingsdeksel en het dekseltje aan de zijkant van de kop er af, vliegwiel op de t - puntje op de nokkenas (tandwieltje in de kop) gelijk met het streepje op de kop. als dit het geval is, is de timing goed. Is dit niet zo, dan zal je de distributieketting moeten verleggen. Kan het niet zijn dat ze te strak staan? 0.05mm is echt niet veel hoor.
dus mijn raad : vliegwiel op de T (en als timing correct is zoals je zelf aangeeft gedaan te hebben) even kijken naar de klepjes of ze bewegen met aan het vliegwiel te draaien, zo ja : 1 draai verder tot je terug op de T bent. zo niet gaan we gew verder : boutjes op de kleppen losdraaien 0.05mm speling zetten en terug vast.
klus zou dan ok moeten zijn.
dus mijn raad : vliegwiel op de T (en als timing correct is zoals je zelf aangeeft gedaan te hebben) even kijken naar de klepjes of ze bewegen met aan het vliegwiel te draaien, zo ja : 1 draai verder tot je terug op de T bent. zo niet gaan we gew verder : boutjes op de kleppen losdraaien 0.05mm speling zetten en terug vast.
klus zou dan ok moeten zijn.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: kleptiming cb50j
kleine toevoeging: een cb heeft geen streepje op de cilinderkop maar op het tandwiel zit een rondje en dit moet naar boven wijzen, dan staan ook de 2 boutjes in lijn met de cilinderkopKickstarter schreef:zoals butthead al eerder heeft verklaard : haal het ontstekingsdeksel en het dekseltje aan de zijkant van de kop er af, vliegwiel op de t - puntje op de nokkenas (tandwieltje in de kop) gelijk met het streepje op de kop. als dit het geval is, is de timing goed. Is dit niet zo, dan zal je de distributieketting moeten verleggen. Kan het niet zijn dat ze te strak staan? 0.05mm is echt niet veel hoor.
dus mijn raad : vliegwiel op de T (en als timing correct is zoals je zelf aangeeft gedaan te hebben) even kijken naar de klepjes of ze bewegen met aan het vliegwiel te draaien, zo ja : 1 draai verder tot je terug op de T bent. zo niet gaan we gew verder : boutjes op de kleppen losdraaien 0.05mm speling zetten en terug vast.
klus zou dan ok moeten zijn.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: kleptiming cb50j
als je motor op T staat en je geen speling hebt en iets verder wel speling. dan klopt er iets niet.
ik verwacht met iets verder een halve slag dus de T tegen over het markerings streepje.
je moet toch echt voor kleppen stellen je vliegwiel deksel demonteren. anders kan je niet goed het bovenste dode punt bepalen.
ik verwacht met iets verder een halve slag dus de T tegen over het markerings streepje.
je moet toch echt voor kleppen stellen je vliegwiel deksel demonteren. anders kan je niet goed het bovenste dode punt bepalen.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
- Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC - Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: kleptiming cb50j
controleer voor de zekerheid ook even of de nokkenaslagering nog in orde is, door op BDP wanneer de kleppen niet op tuimelen staan, te proberen of je de nokkenas iets op kan tillen.
Als je kop slecht zou zijn (gebeurt vaker bij staande cilinders) zou dat ook wazig kleppen stellen tot gevolg kunnen hebben.
Als je kop slecht zou zijn (gebeurt vaker bij staande cilinders) zou dat ook wazig kleppen stellen tot gevolg kunnen hebben.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: kleptiming cb50j
hallo jongens,
bedankt voor jullie reacties, maar het deksel is er echt al een tijdje af, ik was begonnen met deksel erop, maar achteraf heb ik het eraf gehaald en alles nagelopen, ik heb de juiste speling op mijn kleppen, maar als ik hem op T zet, komen de kleppen niet los, ook niet als ik 180 graden verder draai.
ik weet eigenlijk wel hoe ik alles moet afstellen, maar ik zit met het probleem dat op geen enkel moment beide tuimelaars tegelijk los zijn (dat ze dus 0,05mm speling hebben).
Wel hebben ze ieder wel op een ander moment 0,05 mm speling, maar dus nooit tegelijk. dit is dus wat ik eigenaardig vind. De timing mag dan nog zo verkeerd staan als ze wil, je moet toch altijd een moment hebben waarop beide tuimelaars loskomen?
ik heb alles perfect nagemeten met het voelermaatje en elke klep heeft degelijk 5mm speling, maar dus nooit beide tuimelaars tegelijk..
Cuno
bedankt voor jullie reacties, maar het deksel is er echt al een tijdje af, ik was begonnen met deksel erop, maar achteraf heb ik het eraf gehaald en alles nagelopen, ik heb de juiste speling op mijn kleppen, maar als ik hem op T zet, komen de kleppen niet los, ook niet als ik 180 graden verder draai.
ik weet eigenlijk wel hoe ik alles moet afstellen, maar ik zit met het probleem dat op geen enkel moment beide tuimelaars tegelijk los zijn (dat ze dus 0,05mm speling hebben).
Wel hebben ze ieder wel op een ander moment 0,05 mm speling, maar dus nooit tegelijk. dit is dus wat ik eigenaardig vind. De timing mag dan nog zo verkeerd staan als ze wil, je moet toch altijd een moment hebben waarop beide tuimelaars loskomen?
ik heb alles perfect nagemeten met het voelermaatje en elke klep heeft degelijk 5mm speling, maar dus nooit beide tuimelaars tegelijk..
Cuno
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: kleptiming cb50j
0,05 mm bedoel je?
maar je timing staat verkeerd dus?
maar je timing staat verkeerd dus?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
- Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC - Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: kleptiming cb50j
ik gok op een uitgelopen nokkenaslagering (overleden kop) met een strakke nokkenasketting.
de nokkenasketting trekt de nokkenas scheef omhoog waardoor die tegen de tuimelaars aan drukt, zodat je geen speling voelt, totdat er 1 nok aankomt en je daarmee de nokkenas omlaag drukt en de andere klep speling heeft.
Iets zit er verkeerd, je moet nu alles gaan controleren om er achter te komen wat iemand ander verklooit heeft.
de nokkenasketting trekt de nokkenas scheef omhoog waardoor die tegen de tuimelaars aan drukt, zodat je geen speling voelt, totdat er 1 nok aankomt en je daarmee de nokkenas omlaag drukt en de andere klep speling heeft.
Iets zit er verkeerd, je moet nu alles gaan controleren om er achter te komen wat iemand ander verklooit heeft.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 933
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: kleptiming cb50j
Kijken wat er gebeurd zonder ketting/tandwiel op de nokkenas.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2013 20:49
- Bezit: Honda cb 350f
Honda camino
Honda cb50j
Re: kleptiming cb50j
hallo,
wel ik had ook een vermoeden dat er iets eigenaardigs was met de nokkenas, dus zal ik dat een van volgende dagen eens nakijken zodra ik tijd heb.
ik hou jullie op de hoogte
om dan nog te antwoorden op ciebie: ik heb dus 0,05mm speling de timing lijkt juist te zijn, maar ik krijg nooit beide tuimelaars los op moment T, elke tuimelaar komt afzonderlijk los met de juiste speling.
cuno
wel ik had ook een vermoeden dat er iets eigenaardigs was met de nokkenas, dus zal ik dat een van volgende dagen eens nakijken zodra ik tijd heb.
ik hou jullie op de hoogte
om dan nog te antwoorden op ciebie: ik heb dus 0,05mm speling de timing lijkt juist te zijn, maar ik krijg nooit beide tuimelaars los op moment T, elke tuimelaar komt afzonderlijk los met de juiste speling.
cuno
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 04 aug 2008 06:26
- Locatie: hoonhorst/raalte
Re: kleptiming cb50j
misschien lees ik er overheen maareh, heeft dit blok al weer gedraaid ná de revisie? m.a.w. is T ook echt T? vliegwiel, spie? maakt voor de speling geen bal uit, maar ik denk dat je dan de 2 momenten BDP iets zekerder hebt.
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: kleptiming cb50j
Als je vliegwiel op T staat, wijst één nok naar rechtsonder en de andere nok naar linksonder (wel verstopt in de olie maar gaat om het idee) en staat het rondje op het nokkenas tandwiel bovenaan en staan de twee boutjes in lijn de bovenkant van de cilinderkop..Cuno schreef:hallo,
wel ik had ook een vermoeden dat er iets eigenaardigs was met de nokkenas, dus zal ik dat een van volgende dagen eens nakijken zodra ik tijd heb.
ik hou jullie op de hoogte
om dan nog te antwoorden op ciebie: ik heb dus 0,05mm speling de timing lijkt juist te zijn, maar ik krijg nooit beide tuimelaars los op moment T, elke tuimelaar komt afzonderlijk los met de juiste speling.
cuno
Mocht dit niet zo zijn staat de timing gewoon niet goed of zit je vliegwiel er niet goed op..
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: kleptiming cb50j
waar woon je? misschien dat iemand langs kan komen om je te helpen.
zo van je beschrijving heb ik redelijk mijn twijfels wat er gebeurd
zo van je beschrijving heb ik redelijk mijn twijfels wat er gebeurd
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.