Poedercoaten of spuiten C70

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MG70
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jan 2014 08:50
Bezit: Honda C70 1982
Bezat:
Honda CBR 600
Suzuki GSX 600
Yamaha FJ 1100
Honda CB 550
Tomos 4L
Puch maxi
Tomos A3
Locatie: Utrecht

Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door MG70 »

Hoi
Ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en een nieuwe eigenaar van een Honda viertakt.

Na jaren recreatief op een CBR 600 te hebben gereden ben sinds 2 weken de eigenaar van een C70 OT op motorkenteken!
(Het is die blauwe C70 uit Bennekom bij Aangeboden)

De C verkeerd in complete staat en is behalve het achterkantje hard.
Wel veel oppervlakkige roest.

Verder rijdt hij super en is net wat leuker dan de Tomos 4L van 20 jaar terug.

Mijn idee is een periode lekker rond te toeren en daarna het voertuigje volledig uit elkaar te halen
en van nieuwe lak te voorzien.
Wat ik me afvraag is of het beter is om te poeder coaten of te spuiten?
Poeder coaten heeft mijn voorkeur, er werd mij er wel op gewezen dat het plaatstaal erg dun is en dat er weinig van overbleef na het zandstralen.

Wat zal ik doen?

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door butt head »

als je hem gaat coaten breng hem naar gerritsen in nijkerk gaan. die schijnt het meeste kaas gegeten te gebben van brommers coaten.
http://www.gerritsen-coatings.nl/


als je hem gespoten of gecoat hebt. smeer de binnenkant van het spatbord in met veeeeeeel tectyl.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door NIX »

Hou er rekening dat je serieus aan de achterkant moet lassen na een straalbeurt. Als je kunt lassen geen probleem.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ronaldploeg
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 dec 2012 08:36
Bezit: Honda C320a (1964)
Honda C50 (1971)
Honda CB125B6 (1976)
Honda CB125S (1977)
Honda PF50 (1973)
Honda NC50 (1980)
Honda XL250 K3 (1976)
Locatie: Groningen

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door Ronaldploeg »

Dit is een leuke en interessante vraag, wellicht dat we hier een stelling over kunnen houden.

Poedercoaten is een gemakkelijke en goedkope manier om een stukje metaal te (laten) coaten/beschermen.
Ik ben van mening dat poedercoaten zeer geschikt is voor metalen onderdelen die een beperkte levensduur hebben bv tuinstoelen, of andere uit de lage lonen landen komende metalen "wegwerp" artikelen.

De grootste nadelen van poedercoaten zijn:
- het is keihard (dus niet flexibel) waardoor er in de loop van de tijd haarscheurtjes in ontstaan.
- door deze haarscheurtje dringt vocht binnen en gaat het metaal roesten zonder dat je het ziet.
- eenmaal gepoedercoat kunnen beschadigingen niet meer hersteld worden.
- restauratie van een reeds gepoedercoat onderdeel (dus weer stralen) is niet mogelijk omdat dit zo keihard is.

Ik zie wel een mensen die met "trots" een gepoedercoate klassieker aanbieden op MP of op dit forum en dan denk ach jongen . . . . arme ziel.

Klassiekers zijn NIET gepoedercoat maar gespoten in een 2 componenten lak.
Origineel is toch beter . . . . .

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door Jurrien »

Voordeel van poedercoat is dat het in elk hoekje en gaatje gaat zitten en je daarom overal dezelfde laagdikte hebt. Iets wat met spuiten niet zo is.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door KiP »

nadeel kan zijn dat het een hele dikke laag is
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door Eric »

Poedergecoaten spullen kunnen prima weer gedaan worden. Vaak zat gedaan. Ook had ik ooit een tank die gecoat was en de brommer waar die op zat viel om. Hij viel met de tank op een groot blok beton, met als gevolg een enorme deuk, maar de poedercoat zat er nog goed op. Ook barste hij er later niet af. Herstellen gaat ook prima. Gewoon even goed schuren, plamuren en weer spuiten.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door NIX »

Poedercoat is taai en barst juist niet. Lak is juist hard en teer en spring zo ergens af. Vooral op delen die door steenslag normaal worden gezandstraald, daar is coaten juist de behandeling voor. Roest onder coating komt maar door 1 oorzaak: Er zat nog roest. Met name bij dubbelplaatwerk (en een C heeft dat nogal wat) heb je gewoon roest tussen 2 stukken. Dat straal je er ook niet tussenuit. Bij een C is alles gepuntlast, dus in feite zit alles los tegen elkaar op de puntlassen zelf na. Na 2 jaar is dat allemaal flink aan het roesten en na 10-15 jaar zit een versteviging helemaal vol en is het al zo poreus dat het aan de buitenkant erdoor komt. En dat gaan mensen dan stralen en coaten en dan komt er na 2 jaar weer roest door.

Coat laat zich er wel af stralen en ook met goede afbijt kom je een heel eind. Lekker dik erop en dan in plastic pakken en een paar uur met rust laten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door kamiel kuijpers »

ah. die blauwe c70. die was eerder van mij. ja, dat ding is in aardig goede staat ( voor een c). ik ken het frame goed. ik heb sterk overwogen om'haar'op te knappen, maar vond het tussenmodel toch mooier. ik heb toen twee opties overwogen:
1) stralen (100% lukt nooit ivm dubbele beplating) en binnenwerk volspuiten met Rx7.
2) binnenbeplating eruit, 100% kaal stralen, lasbestendig epoxyprimer erop en binnenbeplating teruglassen (meeste werk, maar wel goed te doen gezien de staat van het frame)

ik zou altijd kiezen voor spuiten, mooier resultaat. zeker met optie 2 durf ik dat goed aan. houd rekening mee bij optie 1 dat de kans groot is dat de roest weer terug komt. als ik veel tijd en moeite kwijt ben aan spuiten (incl evt strak solderen) wil ik wel de garantie dat de roest niet terug komt en dus voor optie 2 gaan.

veel succes, ze is het waard!! :)

(ik heb nog een paar leuke foto's van d'r, als je dat leuk vindt)
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door NIX »

Die verstevigingsdelen zijn hol en zitten binnen 2 jaar helemaal vol roest. Eigenlijk moet je die per definitie eruit halen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door se7ven »

Er is nog een derde duurdere optie. Er is poedercoat die beschermt tegen roest. Daar overheen kun je gewoon spuiten.
Die poedercoat is donkergrijs en ik vermoed dat er veel zink in zit. (ex collega had delen van zijn kawaski oldtimer zo laten coaten)
kawasaki

Eenmaal gepoedercoat kunnen beschadigingen zeker wel hersteld worden. Waarom niet? Schuren, vullen en spuiten is gewoon mogelijk.

Ook restauratie van een reeds gepoedercoat onderdeel is heel goed te doen.
Ik zelf heb hier een gecoat ss frame liggen waar een scheur in zat. Gescheurde gedeelte met een schuurschijf op de flex kaal gemaakt en laten lassen.
Daarna gespoten en je ziet het niet, nou ja als je weet waar je moet kijken dan zie je het wel na een tijdje grondig onderzoek.

Voordeel van poedercoat is dat het bij steenslag niet direct op het blanke staal zit. Waardoor geen roest.
Laatst gewijzigd door se7ven op 10 feb 2014 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door KiP »

ik vind poerdercoat eigenlijk kut daarom heb ik mijn chaly laten poedercoaten, je krijgt het zo ontzetend slecht weer van je onderdelen af
maar ben je kleur vast is dat geen probleem eigenlijk
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

MG70
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jan 2014 08:50
Bezit: Honda C70 1982
Bezat:
Honda CBR 600
Suzuki GSX 600
Yamaha FJ 1100
Honda CB 550
Tomos 4L
Puch maxi
Tomos A3
Locatie: Utrecht

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door MG70 »

Dank voor al jullie reacties

Denk dat optie 2 (binnenbeplating eruit) wel een goede optie is.
Maar dan wel poedercoaten.
Vriend deed dit 20 jaar terug met zijn tomos 4L.
Hij heeft hem nog wel in bezit en het ziet er nog steeds als nieuw uit.

Ben benieuwd wat ik tegenkom als hij uit elkaar gaat het is m'n eerste C.

Voorlopig lekker rijden in oude staat bij droog weer.
C rijd echt super en op lange stukken heel comfortabel!

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door kamiel kuijpers »

beetje ratlook is ook leuk :)
veel plezier ermee!
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

arjanpleijsier
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 apr 2013 14:23
Bezit: streetcub

Re: Poedercoaten of spuiten C70

Bericht door arjanpleijsier »

bij C50 heb je plastic kappen en metalen kappen.
mij is verteld dat als je de metalen onderdelen laat poedercoaten en de plastic onderdelen laat spuiten dat je dan nooit 100% de zelfde kleur krijgt. hoe denken jullie daar over?
Vandaag is de dag van de rest van je leven!

Plaats reactie