Kleppen ruimer stellen.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Kleppen ruimer stellen.

Bericht door Eric »

Wat winnen we ermee? Ik zie alleen dat de klep een X tijd langer dichtblijft. Harder in de kop slaan kan niet, omdat de tuimelaar de nok volgt, en bij sluiten, zorgen de klepveren ervoor dat de tuimelaar tegen de nok blijft.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

mattijsvos
4T-MSB regular
Berichten: 391
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
Bezit: ss50
Locatie: zeist

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door mattijsvos »

we winnen er meer gerammel mee
Incompetente droeftoeters.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door CB-viguur »

de kleppen slaan wel harder tegen de zittingen.
een nokkenas is ontwikkeld om in de laatst beetjes, de klep langzaam tegen de zitting te laten zakken, als je de kleppen ruimer zet, verlies je die laatste beetjes van de nokkenas, waardoor de klep op de zitting valt, wat bijvoorbeeld ingezakte zittingen tot gevolg kan hebben.

mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door mcc »

de klepsteel kan er ook door afbreken. Meegemaakt met een 125N en 360G.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door Eric »

CB-viguur schreef:de kleppen slaan wel harder tegen de zittingen.
een nokkenas is ontwikkeld om in de laatst beetjes, de klep langzaam tegen de zitting te laten zakken, als je de kleppen ruimer zet, verlies je die laatste beetjes van de nokkenas, waardoor de klep op de zitting valt, wat bijvoorbeeld ingezakte zittingen tot gevolg kan hebben.

Gaat dit verhaal ook op bij de koppen van heden/blokken voor ongelode benzine? Ik blijf redelijk sceptisch hierover. Vandaag helaas een wat zware dag achter de rus en er niet echt over na kunnen denken. Misschien morgen meer zin/tijd.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door gerbrandicus »

Ik snap niet zo goed waar je vraag vandaan komt. Heb je van iemand gehoord dat het beter is om de kleppen ruim te stellen?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door Eric »

Ik heb het hier een paar keer voorbij zien komen
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door NIX »

Vaak hebben mensen hun kleppen gewoon te nauw staan, dus dan moeten ze iets ruimer. Bij bami uitlaatkleppen is 0,08 vaak nodig omdat de boel wat sneller kan inslaan en zo te nauw komt te staan. Teveel klepspeling veroorzaakt een berg geklepper, ingeslagen klepstelen en zetels, soms inderdaad tot afbrekende kleppen aan toe (maar meestal breken die als ze al een tik gehad hebben) en uitgeleuterde geleiders (door inslaan steel) en zelfs inslaan van nokkenassen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dr.Ed
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 jan 2009 21:39
Bezit: Opel Corsa B GSI -> 2.0-16v (ombouwproject)
Locatie: Dokkum

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door Dr.Ed »

Als je brommert op lpg loopt kan ik mij er iets bij voorstellen....
Grote klappen, snel thuis!

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door ciebie »

Bij auto's wordt het gedaan om iets meer koppel te krijgen. Bij een brommer zul je dat nooit merken.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door Jurrien »

Hoe werkt dat dan? Kan me niet voorstellen dat het ruimer stellen van de klepspeling leidt tot meer koppel. De kleppen gaan alleen maar minder lang en minder ver open dus je krijgt alleen maar minder mengsel in de cilinder en dus ook minder koppel. Lijkt mij.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Kleppen ruimer stellen.

Bericht door ciebie »

Jurrien schreef:Hoe werkt dat dan? Kan me niet voorstellen dat het ruimer stellen van de klepspeling leidt tot meer koppel. De kleppen gaan alleen maar minder lang en minder ver open dus je krijgt alleen maar minder mengsel in de cilinder en dus ook minder koppel. Lijkt mij.
Dat klopt, minder ver en minder lang open. Hierdoor verhoog je de dynamische compressie en heb je meer koppel bij lage toeren (verkeerd verwoord, niet meer koppel). Daar tegenover staat wel dat je minder vermogen hebt bij hoge toeren. Maar bij een brommer kun je ze het beste gewoon stellen zoals opgegeven, zoveel koppel en vermogen zit daar toch niet in.

Plaats reactie